Gå till innehåll

Introducera nya fiskar


Rekommenderade inlägg

Samma för mig 2ggr. 

 

Jag kör numera minst karantän 1 mån på ny fisk. Nu har jag haft de jag har så läng utan problem, så jag vågar inte släppa i någon ny,

 

Då körde jag tank transfer metoden under 2 veckor att fisken fick en ny balja var 3 dag och därefter fick den gå 2 veckor i ett större kar, visa den inget efter detta så var den välkommen till revet.

 

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det börja jag med efter att jag förlorat allt 2 ggr.

 

Första gången så sa affären att det var stress prickar. Jag var ju nybörjare så jag lita ju på dem, så då dog de på löpande band, det är kirurgerna som verka vara känsligast, så fort man stoppa i dem så kom pricken. Körde även med UV, men den har jag inte behövt använda mer. 

 

Sen är det ju inte super lätt att hålla dem levande i karantän heller, har haft 2 kirurger som dött där med, men kan ju varit pricken som gått för långt.

 

Men det är väll att man vill ju ha igång det för fort så hinner inte allt mogna till sig och så svajar parametrarna för fort så blir fisken stressad och pricken kommer fram.

 

Så att ge upp saltvatten har ju varit nära några gånger. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska ärligt säga att jag aldrig karantänar. Normalt så ska ju friska fiskar ha motståndskraft mot sjukdomar. 

Det är delvis sant skulle jag säga, det finns sjukdomar som knäcker även de friskaste fiskarna om man har otur, tex oodinium, uronema etc.

Dock ser jag inte prick som ett problem och eftersom de andra sjukdomarna (parasiterna) är relativt ovanliga har jag aldrig kört karantän vilket har funkat bra i 15ish år.

I mina ögon är prick en åkomma som bara blir ett stort problem om man låter den bli det. Förutsatt att fiskarna får näringsrik kost, man håller nere stress, vattenvärdena är bra och mängden parasiter hålls till ett minimum så ska det inte vara ett problem.

Tex så kom min diacanthus kejsare från ett prickfritt kar där alla fiskar behandlades med koppar innan de åkte i. Den fick givetvis en del prick när den åkte ner i mitt kar men efter någon vecka var allt borta och har inte sett några synliga tendenser på den det senaste året.

Men visst, öser man ner ett gäng acanthurus-kirurger i ett relativt nystartat 350L kar med död sten så kommer man garanterat få horribla problem.

Jag ser en definitiv vits med att köra karantän men inte för prick. Jag överväger faktiskt att dra igång ett observations-kar med levande Sten etc där alla fiskar får gå en tid och eventuellt medicinera om något allvarligt dyker upp.
Att stoppa fiskar i små, sterila kar där man tillsätter diverse gifter tror jag kommer leda till större förluster än vad prick någonsin skulle skörda.
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv heller aldrig kört nån typ av karantän, men jag har heller aldrig köpt fisk direkt från grossist utan bara fiskar som simmat länge i butik. 

Studerat fisken länge i butiken för att se att den verkar vara 100% frisk. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...