Gå till innehåll

mangrove i karet


Nelli

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa! 

vid köp av fiskar fick jag ett par mangrove (ganska stora) på köpet och placerad i sumpen tills vidare, men märker nu att en gul kirurg som bor i karet sitter mest bakom stenar och kommer inte ens för käk... eftersom en Lemon Peel (aggressiv) hade flyttats in till samma kar, ungefär samtidigt så undrar jag om orsaken för kirurgens ändrade beteende - vatten kvalité pga mangrove eller konflikt med Lemon? har flyttat mangrove till ett annat kar så länge (enklare en fånga fisken:))... och undrar om åtgärder - byta vatten eller flyta Lemonen vidare... ? finns några nackdelar med mangrove i karet? skall den sitta i sumpen eller i karet?

jätte tacksam för era svar!

Ändrat av Nelli
tillägg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig hittills hört talas om att mangrove ska ha nackdelar med sig, snarare tvärtom. Givetvis har du ett döende träd kan det ju ge högre näringsvärden. Generellt brukar mangroves vara i displayen då de växer ur sumpar. Det är ju ändå träd som växer.

 

Tror fiskarna helt enkelt har rivalitet sinsemellan, som behöver lösas på annat vis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, Christian J sa:

Eller är det en död mangroverot, typ de som används i sötvattensakvarier? Dessa kanske kan påverka vattnet.

Ja nej är det sånna så ska de ju ur akvariet omgående då de har en försurande effekt på vattnet. Men tror inte det påverkar fiskarnas rivalitet, snarare ev. deras hälsa men då borde det ha setts på fler fiskar än en. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-07-13 at 21:40, kaptenen sa:

Tror fiskarna helt enkelt har rivalitet sinsemellan, som behöver lösas på annat vis.

ja, det har dom förstås, men i detta kar sitter bara tuffa fiskar (dock bara en kirurg, resten är rovdjur) och den kirurgen va först som satt Lemonen på plats vid ankomsten:) efter Mangrove hade flyttats till ett annat kar har allt blivit som vanligt... kirurgen är framme igen så får se vad mina andra kirurger säger om Mangrove inflytt:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, Christian J sa:

Eller är det en död mangroverot, typ de som används i sötvattensakvarier? Dessa kanske kan påverka vattnet.

naturligtvis är dom levande skott, med fina rötter och inte speciellt stora :)

IMG_20200714_073000.jpg

Ändrat av Nelli
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...