Gå till innehåll

Sommarvikarie på alla ICP labb?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Ser att det har tickat in rapporter om dåliga mätningar från Triton och får väl säga att de sista 3 tillfällena från ATI har visat sig vara ganska så felaktiga - orimliga - om man skall se till föregående värden som registrerats.

 

Är det någon som har fått besked om vad detta beror på? Är det ett fel i processen som ger fel mätvärde? Gamla maskiner? Dålig kalibrering? SOMMARVIKARIER?! :)

Min näst sista mätning från ATI visade lågt på 5-6 olika ämnen - doserade 3x rekommenderad dos och sände in nytt prov. Fick tillbaka idag med ännu lägre värden. 

Näringsämnen skall vi inte tala om.. fosfat - nollat och nitrat 1,2 mg/l med 40 kirurger som matas med 20 nori ark/dygn - det är effektiv levande sten det.. särskilt när det har varit nitrat 25+ och fosfat på 0,1 tidigare. 

Blir lite håglös för det känns ju meningslöst å sända in dyra tester - som skall vara bäst på marknaden - och så få tillbaka svar som är orimliga och tveksamma. 

@jonasroman när kommer den nya maskinen? 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Dimorb sa:

Ser att det har tickat in rapporter om dåliga mätningar från Triton och får väl säga att de sista 3 tillfällena från ATI har visat sig vara ganska så felaktiga - orimliga - om man skall se till föregående värden som registrerats.

 

Är det någon som har fått besked om vad detta beror på? Är det ett fel i processen som ger fel mätvärde? Gamla maskiner? Dålig kalibrering? SOMMARVIKARIER?! :)

Min näst sista mätning från ATI visade lågt på 5-6 olika ämnen - doserade 3x rekommenderad dos och sände in nytt prov. Fick tillbaka idag med ännu lägre värden. 

Näringsämnen skall vi inte tala om.. fosfat - nollat och nitrat 1,2 mg/l med 40 kirurger som matas med 20 nori ark/dygn - det är effektiv levande sten det.. särskilt när det har varit nitrat 25+ och fosfat på 0,1 tidigare. 

Blir lite håglös för det känns ju meningslöst å sända in dyra tester - som skall vara bäst på marknaden - och så få tillbaka svar som är orimliga och tveksamma. 

@jonasroman när kommer den nya maskinen? 

 Det man får göra är ju att helt enkelt rapporterar varje fall, o få sitt prov verifierat om man misstänker fel. 

 

Den nya maskinen kommer till hösten, och jag svarar gärna på frågor om den:-)

 

Mvh

Jonas

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, jonasroman sa:

 Det man får göra är ju att helt enkelt rapporterar varje fall, o få sitt prov verifierat om man misstänker fel. 

 

Den nya maskinen kommer till hösten, och jag svarar gärna på frågor om den:-)

 

Mvh

Jonas

 

Har gjort det någon gång men fått tillbaka samma svar igen och att de inte har gjort något galet till trots för att värdena de registrerar är helt orimliga.  

Jag får också ofta stora svängningar i ett system som körs på samma principer och strukturer år ut och in. Har varit betydligt mer "fel" sista 2-3 testerna. 

 

Nitrat svajjar, fosfat redovisar orimliga värden, kalium hoppar, salthalten förändrar sig osv osv... 

 

Blir svårt att ha tillförlit till dem när det är så olika registreringar. Men skall be dem checka en gång till.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, Dimorb sa:

Har gjort det någon gång men fått tillbaka samma svar igen och att de inte har gjort något galet till trots för att värdena de registrerar är helt orimliga.  

Jag får också ofta stora svängningar i ett system som körs på samma principer och strukturer år ut och in. Har varit betydligt mer "fel" sista 2-3 testerna. 

 

Nitrat svajjar, fosfat redovisar orimliga värden, kalium hoppar, salthalten förändrar sig osv osv... 

 

Blir svårt att ha tillförlit till dem när det är så olika registreringar. Men skall be dem checka en gång till.

 

lurigt, vid ett tillfälle ifrågasatte jag också ett mkt konstigt värde men fick till svar att ”analysen av B röret visar samma”. Det första jag tänkte var, dom kan väl göra fel 2 ggr......

 

Det bästa du kan göra är detta: 

Skaffa referensvätskor, ATI har en som innehåller exakta kända värden på Ca, Mg, nitrat, sr,K  o KH. 

Köp sen helt färska hobbytester, o test vattnet med dom , eller rättare sagt testa testerna. Nu vet du hur exakta dessa tester är. Sen gör du en mätning med dessa tester på ditt vatten. Sen vet du, såväl ditt vattnets rätta värde och om ICP var fel (med reservation för att du inte mäter nu vid samma tidpunkt men om det rörde sig om mkt mkt stora fel på Mg o Ca så lär det ju inte ha ändrat sig så mkt just rörande dessa 2). 

 

I mitt fall var det Ca som var 80 mg/L ”för högt” på ICP...ett nytt ICP 1 vecka senare, utan ngr ändringar, visade rimliga värden igen, 400 mg/l. 3 hobbytester visade mellan 390-420. Jag är helt säker på att ICP den gången visade fel.

 

/JOnas

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tar alltid ICP från samma ställe i akvariet vid samma tid som jag testar med egna tester. 

 

Använder hanna, red sea och salifert för att dubbel checka mot ICP.

 

Jag har haft flera olika tillfällen där enstaka värden har visat galet t.ex. aluminium eller en del föroreningar har visat högt högt och så gången efter har de inte visat någonting.

Jag går normalt på de värden jag får från mina egna tester och kontrollerar med ICP men blir ju bekymrad när man skall korrigera spårämnen utifrån ICP och det kan bli fel på "basic" ämnen som Ca, K osv.. 

 

Var gång jag har bett om en ny analys får jag besked om att den visar detsamma. 

Just i detta testet är det väl mest 2 värden som bekymrar mig.

 

Kalium - hopp från 460 (som är högt) till 525 (allt för högt) - utan att jag har gjort någonting annorlunda eller doserat något som skall tillföra kalium. Hur kan jag sänka kalium? 

Fosfor/fosfat - gått från det jag alltid har siktat emot 0,04-0,05 helt ner till 0,01 och jag har normalt haft 0,07-0,08.. kör ju med rowaphos i stora mängder så svårt å reglera men har problem att tro att mitt värde är så lågt med nästan 40 kirurger som har mat konstant dygnet runt. 

Nitrat - har alltid haft stora problem med att hålla nitrat under kontroll. Får uteslutande 10-20 i nitrat från mina hobbytester (salifert, red sea etc).. kör 2 stora nitratfilter från deltec som producerar 350 liter/dygn i helt rent nitratfritt vatten och har likväl alltid mätt de värdena.. sista ICP visar 1,42 mg/l i nitrat men testerna här hemma visar 15 ppm. 

Lite bekymrad för att jag skall ha mätt fel på ett eller annat men tror i utgångspunkten att det kanske är ICP som är fel.

Vad heter referensvätskan?

Finns det något annat sätt att få mätt spårämnen hemma än å sända ICP? 

@jonasroman

 

 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

27 minuter sedan, Dimorb sa:

Jag tar alltid ICP från samma ställe i akvariet vid samma tid som jag testar med egna tester. 

 

Använder hanna, red sea och salifert för att dubbel checka mot ICP.

 

Jag har haft flera olika tillfällen där enstaka värden har visat galet t.ex. aluminium eller en del föroreningar har visat högt högt och så gången efter har de inte visat någonting.

Jag går normalt på de värden jag får från mina egna tester och kontrollerar med ICP men blir ju bekymrad när man skall korrigera spårämnen utifrån ICP och det kan bli fel på "basic" ämnen som Ca, K osv.. 

 

Var gång jag har bett om en ny analys får jag besked om att den visar detsamma. 

Just i detta testet är det väl mest 2 värden som bekymrar mig.

 

Kalium - hopp från 460 (som är högt) till 525 (allt för högt) - utan att jag har gjort någonting annorlunda eller doserat något som skall tillföra kalium. Hur kan jag sänka kalium? 

Fosfor/fosfat - gått från det jag alltid har siktat emot 0,04-0,05 helt ner till 0,01 och jag har normalt haft 0,07-0,08.. kör ju med rowaphos i stora mängder så svårt å reglera men har problem att tro att mitt värde är så lågt med nästan 40 kirurger som har mat konstant dygnet runt. 

Nitrat - har alltid haft stora problem med att hålla nitrat under kontroll. Får uteslutande 10-20 i nitrat från mina hobbytester (salifert, red sea etc).. kör 2 stora nitratfilter från deltec som producerar 350 liter/dygn i helt rent nitratfritt vatten och har likväl alltid mätt de värdena.. sista ICP visar 1,42 mg/l i nitrat men testerna här hemma visar 15 ppm. 

Lite bekymrad för att jag skall ha mätt fel på ett eller annat men tror i utgångspunkten att det kanske är ICP som är fel.

Vad heter referensvätskan?

Finns det något annat sätt att få mätt spårämnen hemma än å sända ICP? 

@jonasroman

 

 

som sagt, checka dina manuella tester mot ref vätskor, endast sättet. då vet du rörande i alla fall Ca, Mg, K, 

Var i vattnet du tar spelar ingen roll. Det är helt blandat då allt är i lösning. 

 

ATI har en. 

 

Nej, ICP är det som gäller rörande de du inte kan mäta själv. Kom ihåg: Det är inte fel på ICP metoden!!, det här är isåfall skit bakom spakarna, Dvs metoden som sådan är perfekt för oss. Den skall du fortsätta nyttja om du vill ha svar på mikro. 

 

/JOnas

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, jonasroman sa:

som sagt, checka dina manuella tester mot ref vätskor, endast sättet. då vet du rörande i alla fall Ca, Mg, K, 

Var i vattnet du tar spelar ingen roll. Det är helt blandat då allt är i lösning. 

 

ATI har en. 

 

Nej, ICP är det som gäller rörande de du inte kan mäta själv. Kom ihåg: Det är inte fel på ICP metoden!!, det här är isåfall skit bakom spakarna, Dvs metoden som sådan är perfekt för oss. Den skall du fortsätta nyttja om du vill ha svar på mikro. 

 

/JOnas

 

 

 

 

Hej igen.

Jag finner bara denna: https://www.fastlight.co.uk/acatalog/ATI-Reference.html

 

Och där är inte K med.. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fick svar från ATI nu.. 

 

Visade sig att alla de olika testbehållarna - 3 st - visade olika resultat. Så får sända in nytt gratis test.

 

Men de menar att det blivit obalans p.g.a. dosering i vattnet. Jag doserar ingentin förrutom balling som doseras i sumpen med cirka 30-45 minuters mellanrum. 

Kan Ballingdoserna verkligen påverka vattenkvaliteten och sammansättningen så lokalt att jag får konstiga värden på alla de ämnen som jag har fått fel på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Dimorb sa:

Nitrat - har alltid haft stora problem med att hålla nitrat under kontroll. Får uteslutande 10-20 i nitrat från mina hobbytester (salifert, red sea etc).. kör 2 stora nitratfilter från deltec som producerar 350 liter/dygn i helt rent nitratfritt vatten och har likväl alltid mätt de värdena.. sista ICP visar 1,42 mg/l i nitrat men testerna här hemma visar 15 ppm. 

Lite bekymrad för att jag skall ha mätt fel på ett eller annat men tror i utgångspunkten att det kanske är ICP som är fel.

ICP kan inte mäta nitrat - de har mätt nitrat på samma sätt som du - med en dropptest.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, Dimorb sa:

fick svar från ATI nu.. 

 

Visade sig att alla de olika testbehållarna - 3 st - visade olika resultat. Så får sända in nytt gratis test.

 

Men de menar att det blivit obalans p.g.a. dosering i vattnet. Jag doserar ingentin förrutom balling som doseras i sumpen med cirka 30-45 minuters mellanrum. 

Kan Ballingdoserna verkligen påverka vattenkvaliteten och sammansättningen så lokalt att jag får konstiga värden på alla de ämnen som jag har fått fel på?

Nej absolut inte.  Det är i lösning o då är det exakt samma oavsett var du tar. Det är dom som mäter fel eftersom dom får olika i 3 prover som såklart skall va helt lika. 
 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på handhavandet också när du tar testerna. Får du med film från vattenytan blir det andra värden.

Själv tar jag testerna minst 10 cm under vattenytan. Teströret med öppningen nedåt tills det är på rätt djup. sedan vänd på det så att vatten rinner i. upp ur akvariet och häll ur till önskad nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Det beror på handhavandet också när du tar testerna. Får du med film från vattenytan blir det andra värden.

Själv tar jag testerna minst 10 cm under vattenytan. Teströret med öppningen nedåt tills det är på rätt djup. sedan vänd på det så att vatten rinner i. upp ur akvariet och häll ur till önskad nivå.

helt ärligt tror jag det är ganska svårt att göra fel här, även om det säkert rent teoretiskt är helt rätt det du säger Stig. Det krävs ju en sorts precision att skala av vattenytan. Det gör man nog inte ens om man inte tänker sig för. 

 

Vi får nog i alla fall anta att de 3 rören är tagna på samma sätt, så felet verkar ju fortfarande ligga hos ATI här, eller?

 

Jonas

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, stigigemla sa:

Ja absolut i detta fall.

Men rent allmänt vill jag avråda från att testa vatten taget i ytan.

För tusan Stig - vi är ense 🤣

 

Jag skruvar inte ens av korken. Sätter ner röret och öppnar korken

 

MVH Lasse

  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...