Gå till innehåll

Önskade vattenparametrar - Nybörjare


Tobbsarn

Rekommenderade inlägg

Halloj, lite som titeln säger så undrar jag lite angående önskade vattenparametrar, jag är helt ny inom saltvatten, rätt kunnig inom sötvatten. Men jag tycker jag läser så olika överallt om vad för parametrar man ska sträva efter.

Detta handlar om ett 89l (60x40x35) med Micmol Thor X, Aquael ultramax 2000 ytterfilter. Tänkte köra utan skummare till en början. 
Min vision är ett par clownfiskar och ett par koraller, kom gärna med förslag på lättskötta sådana som inte är allt för dyra eller komplicerade. 
Efter att ha läst runt lite på olika saltsidor så har jag gissat mig fram till att detta känns korrekt, rätta mig gärna om jag har fel:

1,026 salinitet
pH 8.3 – 8.4
Ammonium 0
Nitrit 0
Nitrat 0.25 ppm
PO4 0.13 ppm 
Magnesium 1300 ppm
Iodine 0.06 ppm
Strontium 8-10 ppm
Kalcium 380 – 420 ppm 

6-8 dKH

24 Grader

Är det något som är fel med detta?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 minuter sedan, stigigemla sa:

Du bör nog hellre ha ungefär 50x mer nitrat än fosfat. Annars ser det mesta bra ut.

När du startar akvariet så välj en metod. Att blanda mellan olika metoder skapar ofta problem.

Nitrat 6.50 ppm
PO4 0.13 ppm 
Blir detta korrekt då eller bör jag minska PO4?

Jag har själv ingen brådska med uppstarten men har införskaffat levande sten, levande sand och tänkte låta det gå ett tag i kombination med lite bakteriekultur också för att se så att alla värdena jämnas ut. Vid vilket stadie bör man introducera städpatrull ungefär?

Tack för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Tobbsarn said:

Min vision är ett par clownfiskar och ett par koraller, kom gärna med förslag på lättskötta sådana som inte är allt för dyra eller komplicerade. 

Mjukkoraller brukar vara väldigt lätta, t ex Sinularia. Med sådana och ett par clowner är det mest temperatur och salthalt som spelar roll, så länge inte nitrathalten överstiger 50ppm(?) eller alkalinitet går under säg 5-6dKH.

 

Ammonium och nitrit ligger normalt alltid på noll efter inkörning, det behöver man egentligen inte mäta. Övriga vattenvärden spelar främst roll om du vill hålla stenkoraller (Euphyllia anses vara lätta).

 

Här är en bra referenssida, även om jag tycker hans rekommenderade fosfat- och nitratvärden är lite onödigt låga: http://reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/index.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, Christian J sa:

Mjukkoraller brukar vara väldigt lätta, t ex Sinularia. Med sådana och ett par clowner är det mest temperatur och salthalt som spelar roll, så länge inte nitrathalten överstiger 50ppm(?) eller alkalinitet går under säg 5-6dKH.

 

Ammonium och nitrit ligger normalt alltid på noll efter inkörning, det behöver man egentligen inte mäta. Övriga vattenvärden spelar främst roll om du vill hålla stenkoraller (Euphyllia anses vara lätta).

 

Här är en bra referenssida, även om jag tycker hans rekommenderade fosfat- och nitratvärden är lite onödigt låga: http://reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/index.htm

Perfekt, precis sån liten guide jag letat efter där någon till och med säger att den är bra, hehe. Vad skulle du själv rekommendera för fosfat och nitratvärden? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Tobbsarn said:

Vad skulle du själv rekommendera för fosfat och nitratvärden? 

Man bör inte lägga för stor vikt vid vattenvärden i början (utom temperatur och salthalt), oftast leder mätningarna bara till onödiga justeringar som gör mer skada än nytta. Undvik framförallt att nolla nitrat eller fosfat, eftersom det kan leda till problemalger som dinoflagellater.

 

Fiskar behöver vare sig nitrat eller fosfat, och kan vänja sig vid uppåt hundra ppm nitrat. Jag vet inte hur mycket fosfat de tål, om det ens finns en gräns.

 

Koraller behöver fosfat och nitrat (vilket de kan få i sig genom fodret), men är samtidigt känsligare för högre värden av iaf nitrat. Men 25ppm nitrat är inga som helst problem för mina mjukkoraller. För stenkoraller kanske 5ppm är bättre? Även höga fosfatvärden lär gå bra i väletablerade korallkar, dock kan det ge upphov till grön trådalgväxt.

4 hours ago, Tobbsarn said:

Vid vilket stadie bör man introducera städpatrull ungefär?

Nån vecka efter den levande stenen satts i, och samtidigt som belysningen sätts på kanske? Viktigast är att det inte börjar växa mer gröna trådalger än de kan hålla efter.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har skett en hel del inom hobbyn beträffande vattenvärden.

Fosfattesten kom vid 2000 eller några år senare och det medförde att från 2005 ungefär var det jakt på att få lågt fosfatvärde.

Sedan kom organisk kolkälla som också kan sänka nitrathalten och då var det jakt på lågt nitratvärde också.

ULNS Ultra Låga Näringsvärden System var det som gällde för en del. Men det blev vanligt att karen kraschade för man missade att i naturen med så låga näringsvärden kom plankton 1 eller 2 gånger per dygn som korallerna tog och det tillförde N och P. Men i akvarier med så lite N och P är det lätt hänt att det plötsligt blir 0.

De sista åren har det uppmärksammats och nu är allmänna rekommendationer 0,06 till 0,1 fosfat och 5 till 10 nitrat.

 

Jag tycker man skall uttnytja det folk har lärt sig genom åren och undvika gamla referenser. Även om Randy är en husgud beträffande kemi är kunskapen om akvariekemi en helt annan i dag än för 15 år sedan.

 

Det är riktigt som Christian skriver att man inte skall bry sig för mycket om vattenvärden de första månaderna. Salterna som säljs i Sverige idag är bra. Det vatten du gör kommer att vara bra om salthalt och temperatur är rätt. På sikt är en osmosanläggning en bra försäkring för kranvatten är ingen säker källa. Några gånger per år kan det komma in föroreningar som kan skapa problem. I kranvatten finns en del kalcium, magnesium och annat som höjer dina vattenvärden för saltet du köper är blandat för att ge bra värden med osmosvatten.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, Christian J sa:

Man bör inte lägga för stor vikt vid vattenvärden i början (utom temperatur och salthalt), oftast leder mätningarna bara till onödiga justeringar som gör mer skada än nytta. Undvik framförallt att nolla nitrat eller fosfat, eftersom det kan leda till problemalger som dinoflagellater.

 

Fiskar behöver vare sig nitrat eller fosfat, och kan vänja sig vid uppåt hundra ppm nitrat. Jag vet inte hur mycket fosfat de tål, om det ens finns en gräns.

 

Koraller behöver fosfat och nitrat (vilket de kan få i sig genom fodret), men är samtidigt känsligare för högre värden av iaf nitrat. Men 25ppm nitrat är inga som helst problem för mina mjukkoraller. För stenkoraller kanske 5ppm är bättre? Även höga fosfatvärden lär gå bra i väletablerade korallkar, dock kan det ge upphov till grön trådalgväxt.

Nån vecka efter den levande stenen satts i, och samtidigt som belysningen sätts på kanske? Viktigast är att det inte börjar växa mer gröna trådalger än de kan hålla efter.

 

1 timme sedan, stigigemla sa:

Det har skett en hel del inom hobbyn beträffande vattenvärden.

Fosfattesten kom vid 2000 eller några år senare och det medförde att från 2005 ungefär var det jakt på att få lågt fosfatvärde.

Sedan kom organisk kolkälla som också kan sänka nitrathalten och då var det jakt på lågt nitratvärde också.

ULNS Ultra Låga Näringsvärden System var det som gällde för en del. Men det blev vanligt att karen kraschade för man missade att i naturen med så låga näringsvärden kom plankton 1 eller 2 gånger per dygn som korallerna tog och det tillförde N och P. Men i akvarier med så lite N och P är det lätt hänt att det plötsligt blir 0.

De sista åren har det uppmärksammats och nu är allmänna rekommendationer 0,06 till 0,1 fosfat och 5 till 10 nitrat.

 

Jag tycker man skall uttnytja det folk har lärt sig genom åren och undvika gamla referenser. Även om Randy är en husgud beträffande kemi är kunskapen om akvariekemi en helt annan i dag än för 15 år sedan.

 

Det är riktigt som Christian skriver att man inte skall bry sig för mycket om vattenvärden de första månaderna. Salterna som säljs i Sverige idag är bra. Det vatten du gör kommer att vara bra om salthalt och temperatur är rätt. På sikt är en osmosanläggning en bra försäkring för kranvatten är ingen säker källa. Några gånger per år kan det komma in föroreningar som kan skapa problem. I kranvatten finns en del kalcium, magnesium och annat som höjer dina vattenvärden för saltet du köper är blandat för att ge bra värden med osmosvatten.



Tack så grymt mycket för svaren, mycket hjälpsamt! Osmos är införskaffat sedan igår, måste bara hitta en adapter så jag får på den på kranen hemma 😃

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-07-17 at 14:21, stigigemla sa:

Jag har köpt på biltema

Lyckades hitta på bauhaus så det är löst nu! :)

Ställer min kommande fråga här i samma tråd i hopp om att någon ser och kan svara på det. Hade tänkt starta upp karet typ nästa vecka, men fick nu veta att min lampa kommer dröja ett par veckor innan den kommer, går det bra att starta upp ändå och köra? Ska alltså inte lägga i några koraller eller fiskar ännu, men tänkte om det har någon negativ effekt att ha akvariet igång utan belysning under ca 1 månads tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minuter sedan, Tobbsarn sa:

Lyckades hitta på bauhaus så det är löst nu! :)

Ställer min kommande fråga här i samma tråd i hopp om att någon ser och kan svara på det. Hade tänkt starta upp karet typ nästa vecka, men fick nu veta att min lampa kommer dröja ett par veckor innan den kommer, går det bra att starta upp ändå och köra? Ska alltså inte lägga i några koraller eller fiskar ännu, men tänkte om det har någon negativ effekt att ha akvariet igång utan belysning under ca 1 månads tid.

Det beror på om det gör dig något klokare 😛 . Vad ska du ha för sten i? Om du har levande sten så brukar det för det mesta funka. Man får dock räkna med att allt som är beroende av ljus för att överleva kommer att dö och de kommer att släppa ut näringsämnen i vattnet, vilket kan vara bra till en viss mängd. Är det levande sten som varit i butik och då i mörker en längre tid så är det egentligen bara att ha i och mata bakterierna under tiden. Om du kör på död sten (som inte behöver lakas ur) så går det också om du börjar fylla på med nitrifikationsbakterier och mat till dessa. 

 

Vissa kör på den modellen att de har mörkt i början. Enligt min mening förlänger det bara hela inkörningen men det skadar inget om "man vill komma igång". Dock om inga fiskar ska komma i innan belysningen tänds är det viktigt att man matar bakterierna med något, typ ytterst lite fiskmat varannan - var tredje dag. Fiskarna klarar sig bra på rumsbelysning så om du känner att du vill ha i ex. två clowner efter en vecka eller två så klarar de sig med den belysning som kommer från fönster och lampor i rummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, kaptenen sa:

Det beror på om det gör dig något klokare 😛 . Vad ska du ha för sten i? Om du har levande sten så brukar det för det mesta funka. Man får dock räkna med att allt som är beroende av ljus för att överleva kommer att dö och de kommer att släppa ut näringsämnen i vattnet, vilket kan vara bra till en viss mängd. Är det levande sten som varit i butik och då i mörker en längre tid så är det egentligen bara att ha i och mata bakterierna under tiden. Om du kör på död sten (som inte behöver lakas ur) så går det också om du börjar fylla på med nitrifikationsbakterier och mat till dessa. 

 

Vissa kör på den modellen att de har mörkt i början. Enligt min mening förlänger det bara hela inkörningen men det skadar inget om "man vill komma igång". Dock om inga fiskar ska komma i innan belysningen tänds är det viktigt att man matar bakterierna med något, typ ytterst lite fiskmat varannan - var tredje dag. Fiskarna klarar sig bra på rumsbelysning så om du känner att du vill ha i ex. två clowner efter en vecka eller två så klarar de sig med den belysning som kommer från fönster och lampor i rummet.

 

Tack för ett utförligt svar, jag kommer att köra lite levande sten, i detta fallet kommer jag få ett par stenar som är rätt algiga, är det helt fel av mig att använda dem?

 

Koraller kan som sagt vänta för min del, jag vill bara göra rätt för mig och se till att vattnet är bra först. Att mata bakterierna känner jag igen från sötvatten iaf, tänkte även hälla i easy-life bakteriekultur i samma vända också så får vi se vart värdena tar mig kommande veckor :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, Tobbsarn sa:

 

Tack för ett utförligt svar, jag kommer att köra lite levande sten, i detta fallet kommer jag få ett par stenar som är rätt algiga, är det helt fel av mig att använda dem?

 

Koraller kan som sagt vänta för min del, jag vill bara göra rätt för mig och se till att vattnet är bra först. Att mata bakterierna känner jag igen från sötvatten iaf, tänkte även hälla i easy-life bakteriekultur i samma vända också så får vi se vart värdena tar mig kommande veckor :)

Vad för sorts alger? Är det mycket trådalger och annat slem så kan det tyda på att det inte är den bästa stenen att börja med - onödigt höga näringsvärden i den stenen att börja med och du kan få en uppförsbacke direkt med algproblematik då du startar belysningen. Alla dessa alger kommer att dö om de inte får belysning i början men är det en mindre mängd kalkalger så brukar det inte bidra med så värst förhöjda näringsvärden. 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är oerhört viktigt att du när du tänder ljuset att du har en rengöringspatrull på plats. eremiter, snäckor, räkor och eventuella sjöborrar. De kommer åtgärda eventuella redan befintliga alger på dina stenar. har du inte en sådan i akvariet innan du tänder upp akvariet - ja då kan det kvitta va du använt för typ av sten eller hur du behandlat den - du får algproblem.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...