Gå till innehåll

Pelles 300 liter


Pelle79

Rekommenderade inlägg

Efter att ha testat på denna hobby ett tag så känns det att det är tid att ta steget lite längre.

Nuvarande kar är ett Juwel 240l med en Tunze 9004 skummare, jag kör på ett ” prova på system ”, hade det skitit sig redan här så hade jag en plan på att starta ett Malawi kar. Som tur så har det mesta överlevt denna korta resa på ca 1.5 år.

Jag kände att det var tid att för nya mig och att göra hobbyn lite lättare med hjälp av bättre utrustning som Gör att allt blir lättare och ger mig mer nöje i denna hobby.

Jag har siktat in mig på ett red sea reefer 300xl....

Jag har rådfrågat här på forumet  ang utrustning och kommit fram till följande:

 

Karet: Red Sea 300xl - BESTÄLLD

Retur pump - Jebao 5000 L/T - BESTÄLLD

Belysning - 2 st Red Sea led 90 

Skummare - Red sea Skimmer 300 

 
Vi får se om karet kommer följande vecka så man kan börja..... 

 

image.jpg

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Beställningen av biofilmer och AF bacteria har inte kommit än så jag for ivag och införskaffade ett tio tal biokuber som jag fick lägga i sump korgen sålänge. Jag har inte rätt mängd sten i karet och dåligt med bakterier. Men än så länge ser det som att allt mår bra. 

IMG_20200819_200057.jpg

IMG_20200819_200129.jpg

IMG_20200819_200031.jpg

Ändrat av Pelle79
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Vad är bäst att ha filter sockor eller media bägare? idag har jag en av varje och filter sockan sätts igen väldigt ofta... Jag har för mig att det är en micron nylon 220.

jag ska till butiken idag och införskaffa något nytt men vad???? ska jag ta media bägare så jag kan köra kol i båda med filter vad över eller ska man ha två sockor???

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-10-30 at 12:00, Pelle79 said:

Vad är bäst att ha filter sockor eller media bägare? idag har jag en av varje och filter sockan sätts igen väldigt ofta... Jag har för mig att det är en micron nylon 220.

jag ska till butiken idag och införskaffa något nytt men vad???? ska jag ta media bägare så jag kan köra kol i båda med filter vad över eller ska man ha två sockor???

 

Jag kör bägare helt och hållet och har filtervadd där som jag byter 1 gång i veckan. Det tycker jag funkar bättre än sockorna som du säger blir stökiga så fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Pelle79 said:

Haha jo det inte skoj att rengöra dom jag är inne på att följa era spår med clarisea. 

Hänger man dom på sump väggen eller ställer ni den på botten? 

Nu tror jag dock att kaptenen inte verkar köra med clarisea utan bägare med filtervadd :)

Men, ska du få in en clarisea kräver det i regel lite meck för att få in den. På min Red sea reefer 350 fick jag skära bort filtersockhållarna med mera för att få plats med clarisea. Den ska ju liksom kopplas fast på det primära avrinningsröret. Vilket oftast, om inte alltid, kräver stt du skär bort delar och/eller eventuellt kapar/justerar pvc-rören. 

 

Den går för övrigt att hänga men det funkade inte i min sump, så jag byggde ett litet bord i akrylplast som den står på :)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Hej alla 

Karet tuffar på...  trots att jag kämpar med min kära dino..... 😱

i ren frustration och efter att ha fått förlust på både sjöborrar och turbosnäckor så rådfrågade jag med mina stöttepelare i Kungsbacka. Fick rådet med Dino x som jag tidigare var inne på att testa..... Sagt och gjort det gjorde jag så nu är karet under behandling och jag ser en del resultat efter bara en vecka.. 

 

Jag satte mig i en stol framför karet med en goer kallar i näven och planerade fantiserade om hur jag vill att karet ska se ut och en revpelare och en typ grotta är nått som jag har fastnat. Dessa hittade jag hos grabbarna i Kungsbacka.

 

min streamers är väl inte det bästa. Jag kör med 2 aqua Nova, en på 8000L och en på 13000 och en tunze i bakgrunden på ca 1800L.det här med streamers måste jag uppgradera men till vad???? Jag är inne på både 2 reef wave 25 eller två AI Nero 3 som sitter på bakglaset.... Har ni några tips och rekommendationer? 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-01-23 at 09:39, Pelle79 skrev:

Är dom lätta att rengöra? Går dom via blåtand eller wifi? Är appen lätt att ha och göra med?

 

Japp dem är väldigt enkla att ha och göra med. Tror man kan koppla upp via båda om man vill? Hursomhelst så är appen väldigt pedagogisk och en av de enklaste utrustningar jag stött på att få igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kör vidare med min behandling med dino x..... Nästa torsdag är sista behandlingen, känns meningslöst på det bruna djävulskapet.  Efter behandlingen provar jag att mörklägga i 72 timmar sen ett större vattenbyte. 

Jag har sugit upp rätt mycket som sitter runt min sinularia. Det ser ut som att trådarna snurras runt och kväver grenarna. 8 av 15 turbo snäckor lägger sig på rygg och dör 🤬. I alla fall så håller man hoppet uppe att det snart ska bli bättre. 

IMG_20210207_193308.jpg

IMG_20210207_193112.jpg

IMG_20210207_193246.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! 

 

Tråkigt, och jag lider med dig. 

Jag, och andra på forumet, har testat preparatet. Vete tusan om det är säkert för lägre djur. Tex så tappade mina sjöborrar taggarna. 

(men kan givetvis inte till 100% säga säkert det var preparatet som orsakade det. Har även lagt en passus för detta tidigare) 

Hur ser dina näringsvärden ut? 

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...