Gå till innehåll

Red sea trace colors


Rekommenderade inlägg

Hej! 

Jag behöver lite hjälp med doseringen av spårämne. Jag har gjört mitt fösta Triton test. Det värsta resultatet är V, nästan 3ggr mer än setpoint. Vad kan man göra med det? Är det farligt? 

Sedan saknas lite bl.a. I och Br och jag funderar på att starta dosera t.ex Read Seas Trace Colors. Enligt RS så ska man dosera alltid alla fyra komponenter för att få bra effekt på den. Ska jag inte "jämna ut" Iodine och Br först innan jag börjar med alla fyra? 

 

En annan sak är att jag får fortfarande höga värde NO3. Ligger alltid mellan 25-50.

Jag har skaffat refugium för 3v sedan och det verkar växa i den. En näve Cheato blev nu minst 5ggr större. Men ändå är NO3 lik hög. Jag har inga fiskar just nu (karantän efter Vita Prick), blandade koraller och städpartull finns.  Vad är felet?? 

 

Hälsningar

Agata

IMG_20200720_201233.jpg

IMG_20200720_201210.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill dosera enskilda ämnen som I och B kan du använda excell filen av Peter Nyman, (tror den ligger här på forumet nån stans men bifogar den)

(Tror han håller på med en ny version oxå.)

 

Då kan du räkna ut vad du ska dosera med olika märken och behöver inte köpa Tritons tillsatser. 

Jag köpte ATI Jod och den kommer räcka i en evighet till mitt kar..

 

Trace-Calc-v.1.0.xlsx

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang Nitrat, har du kollat så att du inte råkar ha nitrat i vattnet du byter med eller att du inte råkar ha nitrit. Minsta lilla nitrit ger ett felaktigt väldigt högt värde på nitrattestet. (salifert).  Fast är karet inkört borde det inte vara det...

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Qurex sa:

Om du vill dosera enskilda ämnen som I och B kan du använda excell filen av Peter Nyman, (tror den ligger här på forumet nån stans men bifogar den)

(Tror han håller på med en ny version oxå.)

 

Då kan du räkna ut vad du ska dosera med olika märken och behöver inte köpa Tritons tillsatser. 

Jag köpte ATI Jod och den kommer räcka i en evighet till mitt kar..

 

Trace-Calc-v.1.0.xlsx 42 kB · 1 download

Tack! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...