Gå till innehåll

Tagit mig vatten över huvudet...?


Stormarn

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag heter Pierre och är från Örebro, och är helt ny inom detta efter att ha läst på en del (och trott att jag kunde allt, vilket såklart aldrig stämmer).

Så nu är jag rädd att jag kanske tagit mig ann något som är för komplicerat för en nybörjare, men skam den som ger sig. Det jag har gjort är att jag har köpt ett begagnat akvarium på 112L med fisk och allt, MEN det är problem med alla möjliga typer av alger, mestadels cyano tror jag. 

 

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra mig av med alla dom, och har inte heller mätt några värden här ikväll. 

Dock så är jag just nu mer nyfiken på två saker, och det är vad det är för något som syns på dessa två bilder. 

 

På denna bild så undrar jag vad det ljusgröna är för något, kan det vara någon svamp? Jag har kollat på reeflex och hittar inget som liknar den tycker jag.

https://imgur.com/HBXUiEo

 

På den här bilden så undrar jag vad det är för varelse, är det nån form av rörmask? dom är helt vita i mitten av "blomman" och är bara aktiva på dagen.

https://imgur.com/a/WikhpCk

 

Tackar på förhand, Pierre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första bilden är en svamp, bra filtrerare! Andra bilden är inte glasros det är ngn typ av polyp (svårt att se på bilden).

Kul med en ny saltis från Örebro, är själv från Kumla och hjälper dig gärna med tips och råd om du behöver!

 

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet om det är ett gammal kar med problem är att personen som ägde det innan kanske slarvat en längre tid och därför ser det ut som det gör. 

Skaffa en bra rutin och försök inte ändra allt på en natt för då kommer något annat problem. Till skillnad från sötvattenskar så är saltvatten känsligare för att man gör stora vattenbyten och ändrar för mycket snabbt. Stabilitet över lång tid är målet. Det blir fel och fult snabbt och sen tar det lång tid innan det blir bra igen 🙂

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-07-20 at 20:41, Stormarn sa:

På den här bilden så undrar jag vad det är för varelse, är det nån form av rörmask? dom är helt vita i mitten av "blomman" och är bara aktiva på dagen.

https://imgur.com/a/WikhpCk

 

Tackar på förhand, Pierre

Ganska säker på att det är en polypkorall, kan vara gsp (green star polyp) som är en vanlig och enkel mjukkorall som bildar ett lila lager och växer lite som en gräsmatta. Den där ser ut som den inte fått bra med ljus och ligger på sanden, sätt den med polyperna uppåt på en sten så kommer den täcka stenen med tid.

 

Jag ser ingen cyano på bilderna, lägg upp en bild på hela karet så kan det vara lättare mer råd..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...