Gå till innehåll

Bubble alger?


Szararzepa@gmail.com

Rekommenderade inlägg

Det är en bubbelalg. Inget att oroa sig över om det bara är några stycken. De går att ta bort försiktigt så att de inte spricker då sporer läcker ut och de kan bli fler. Om de blir många kan du köpa en mitrax krabba som äter dessa.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

36 minutes ago, kaptenen said:

De går att ta bort försiktigt så att de inte spricker då sporer läcker ut och de kan bli fler.

Ser iofs ut som om den är inkapslad i stenen.

 

36 minutes ago, kaptenen said:

Om de blir många kan du köpa en mitrax krabba som äter dessa.

Fast då läcker nog eventuella sporer ut med... Även kirurger kan äta små bubblor (om de får in dem i munnen).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

41 minuter sedan, Christian J sa:

Ser iofs ut som om den är inkapslad i stenen.

 

Fast då läcker nog eventuella sporer ut med... Även kirurger kan äta små bubblor (om de får in dem i munnen).

 

Den första ser ut att vara svår att få bort ja. Med pincett och en stadig hand kan det kanske gå.

 

Det gör det men mitrax krabbor äter ofta alger fortare än vad de hinner växa till sig. Jag har haft bubbelagler till och från i alla saltvattensakvarier jag haft, men har hittills inte sett de som en av de problematiska algerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, kaptenen sa:

De går att ta bort försiktigt så att de inte spricker då sporer läcker ut och de kan bli fler. Om de blir många kan du köpa en mitrax krabba som äter dessa.

Tror i och för sig att detta är på sätt och vis en myt det här med sporspridningen. Detta är en alg som normalt sprider sig genom vegetativ förökning. Vid vissa tillfällen sker dock sexuell förökning. Den kan i och för sig ske genom att föräldraralgen spricker men att tro att dessa alger alltid har en hel uppsättning färdiga könsprodukter/sporer så att de sprids så fort någon krossar dem är nog att ta i för mycket. Myten har nog uppkommit när någon haft en sexuell förökning  och samtidigt sett en sprucken alg.

 

Dessutom finns det nog andra djur som till exempelvis vissa eremiter som äter dessa. Jag har alltid ställen med bubbelalger där inga djur kommer åt såsom i avrinningen och i vissa moduler. Vad jag vet så har jag ingen mitraxkrabba

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Lasse sa:

Tror i och för sig att detta är på sätt och vis en myt det här med sporspridningen. Detta är en alg som normalt sprider sig genom vegetativ förökning. Vid vissa tillfällen sker dock sexuell förökning. Den kan i och för sig ske genom att föräldraralgen spricker men att tro att dessa alger alltid har en hel uppsättning färdiga könsprodukter/sporer så att de sprids så fort någon krossar dem är nog att ta i för mycket. Myten har nog uppkommit när någon haft en sexuell förökning  och samtidigt sett en sprucken alg.

 

Dessutom finns det nog andra djur som till exempelvis vissa eremiter som äter dessa. Jag har alltid ställen med bubbelalger där inga djur kommer åt såsom i avrinningen och i vissa moduler. Vad jag vet så har jag ingen mitraxkrabba

Så kan det mycket väl vara. Jag är inte tillräckligt insatt i dessa algers biologi för att komma med motargument. Mitrax är de jag sett som aktivt äter dessa. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...