Gå till innehåll

Råd på min Fisklista


Timwes01

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har inte haft något akvarium länge nu men jag hittade ett på FB som jag bara var tvungen att köpa. Så nu är jag med akvarium igen! :D

Jag har börjat skissa lite på en fisklista som jag gärna vill ha forumets åsikt på.

2 Amphiprion ocellaris (ocellaris clowner)

1 Acanthurus leucosternon (vitbröstad kirurgfisk)

1 Ecsenius Stigmatura (Tailspot Blenny)

1 Nemateleotris Magnifica (Fire Goby)

2 Pterapogon Kauderni (Banggaikardinal)

1 Pterosynchriopus Splendidus (Mandarinfisk)

1 Halichoeres Cosmetus, (Adorned Wrasse)

1 Oxycirrhites Typus (Longnose Hawkfish)

1 Gramma Loreta (Feabborre)

1 Pholidichthys leucotaenia (Convict Blenny)

1 Siganus unimaculatus (One Spot Foxface)

1 Cryptocentrus cinctus (Watchman Goby)


 


 

Akvariet kommer vara ett Red Sea 350. Så display tanken kommer vara på 275L. Jag tänkte köra tritonmetoden med refugium.

Jag känner att det här är lite för mycket fisk för detta akvarium, men vet inte vad jag ska ta bort.

Så därför vill jag gärna ha eran åsikt om dessa fiskar. Ser ni något som inte går ihop? Någon av fiskarna som ni har haft problem med? Etc.

Jag är jätte osäker på om jag kan ha kirurgfisken i detta akvarium. När jag läser runt så säger vissa att det ska gå bra medans andra säger att det inte kommer göra det. Vad tycker ni?

 

Obs. Detta är självklart inte en lista för fisk som ska i dag ett, utan detta är fisklistan för vad jag vill ha i akvariet i slut ändan. Jag tänkte försöka vara lite mer planerad denna gång så det blir lite mer ordning och försöka minimera impulsköpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 Oxycirrhites Typus (Longnose Hawkfish) kan äta mindre fiskar och räkor bara så att du vet. 

 

Gällande kirurgen skulle jag tycka det är för litet för en fullvuxen vitbröstad. När de är mindre funkar det väl ett tag men finns mindre kirurgfiskar ifrån Ctenochaetus släktet som funkar mycket bättre i den här storleken av akvarium, och som är mycket tåligare. Kirurger gillar att ha mycket yta att simma på.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst att Hawkfish kan vara lite elaka. Speciellt mot skaldjur. Men jag har även hört att för de flesta går det bra så länge man inte har sexy shrimp eller andra små räkor. Men det är sambons favorit så jag kanske försöker. Men jag får tänka på det.

 

Ja ju mer jag läser om de vitbröstade kirurgerna ju osäkra blir jag. Har även läst att de är extra känslig för en hel hög med sjukdomar. Men nu har jag tittat lite på Ctenochaetus. Och det finns en hel del fint där med. Tack för råden!

Min dröm kirurg hade varit Acanthurus Olivaceus men den blir alldeles för stor för mitt akvarium ☹️

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Timwes01 sa:

Jag har läst att Hawkfish kan vara lite elaka. Speciellt mot skaldjur. Men jag har även hört att för de flesta går det bra så länge man inte har sexy shrimp eller andra små räkor. Men det är sambons favorit så jag kanske försöker. Men jag får tänka på det.

 

Ja ju mer jag läser om de vitbröstade kirurgerna ju osäkra blir jag. Har även läst att de är extra känslig för en hel hög med sjukdomar. Men nu har jag tittat lite på Ctenochaetus. Och det finns en hel del fint där med. Tack för råden!

Min dröm kirurg hade varit Acanthurus Olivaceus men den blir alldeles för stor för mitt akvarium ☹️

De kan öppna munnen mer än man tror så om dina planerade blennys och gobies är väldigt små vid inköp så finns en risk. 

 

Det var så lite så! Vitbröstade är väldigt fin men som sagt finns många andra fiskar som är minst lika vackra och betydligt enklare att ta hand om.

 

Många som blir kvar i hobbyn uppgraderar oftast inom ett år och det brukar finnas gott om begagnade stora akvarium till vrakpris i köp och sälj här på forumet, d.v.s om ni får plats med ett större om ett år eller två ;)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill man ha en clownfisk som förstår direkt hur en anemonfisk ska bete sig så som att gosa med sin anemon kan jag föreslå Clarkii istället för den vanliga ocellaris.

Jag har läst tråd efter tråd om hur folks beklagat sig på att sina ocellaris clowner bor bakom pumpen eller liknande.

Mina Clarkii förstod direkt att BTA anemonen ska man bo i och där söker de skydd direkt när de blir skrämda, men annars simmar de runt betydligt mer i karet. Har ett par tillsammans med en Bicolour Blenny som oxå är en riktigt rolig och fin fisk!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-07-28 at 19:52, Qurex sa:

Vill man ha en clownfisk som förstår direkt hur en anemonfisk ska bete sig så som att gosa med sin anemon kan jag föreslå Clarkii istället för den vanliga ocellaris.

Jag har läst tråd efter tråd om hur folks beklagat sig på att sina ocellaris clowner bor bakom pumpen eller liknande.

Mina Clarkii förstod direkt att BTA anemonen ska man bo i och där söker de skydd direkt när de blir skrämda, men annars simmar de runt betydligt mer i karet. Har ett par tillsammans med en Bicolour Blenny som oxå är en riktigt rolig och fin fisk!

Håller med, finns många fler mer intressanta arter än Ocellaris! Går man på tåget och skaffar sig typ en sammetsclown eller en red saddleback så behöver man vara beredd på att de kan möblera om och bitas när de blir större och kaxigare. Varenda gång jag är ner i karet så måste jag nästan puckla på min clown för att få vara ifred, och småsten och sand puttas hit och dit emmellanåt i karet.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, kaptenen sa:

Varenda gång jag är ner i karet så måste jag nästan puckla på min clown för att få vara ifred, och småsten och sand puttas hit och dit emmellanåt i karet.

 

Mina Clarkii är iaf inte än så länge kaxiga när det gäller mig. De kommer fram när jag ska mata, men om jag stoppar handen i karet eller drar runt med algskrapan gömmer de sig direkt i BTA. Har haft de ett drygt halvår nu.

Ändrat av Qurex
stavningsfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Qurex sa:

Mina Clarkii är iaf inte än så länge kaxiga när det gäller mig. De kommer fram när jag ska mata, men om jag stoppar handen i karet eller drar runt med algskrapan gömmer de sig direkt i BTA. Har haft de ett drygt halvår nu.

Dom Clarkii jag hade var helt galna, honan bet mig rejält varje gång jag hade händerna i burken och dom grävde stora kratrar i sanden runt sin anemon! Jag böt in dom tillslut och skaffade ocellaris

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Qurex sa:

Mina Clarkii är iaf inte än så länge kaxiga när det gäller mig. De kommer fram när jag ska mata, men om jag stoppar handen i karet eller drar runt med algskrapan gömmer de sig direkt i BTA. Har haft de ett drygt halvår nu.

Det brukar ta ett litet tag innan de blir aggressiva, men alla blir inte det. Har nog att göra med hur stort kar man har. I mitt tidigare kar kunde jag knappt stoppa ner ett finger men i nya så kan jag vara i och hålla på sålänge jag inte kommer för nära clownens lilla grotta/ hörna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-07-30 at 11:31, JonasJ sa:

Dom Clarkii jag hade var helt galna, honan bet mig rejält varje gång jag hade händerna i burken och dom grävde stora kratrar i sanden runt sin anemon! Jag böt in dom tillslut och skaffade ocellaris

Skumt att det kan vara sådan skillnad, men dina kanske hade lagt ägg eller liknande. Erfarenheter från ciklider i sötvatten som vaktar sina yngel är inte att leka med.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Qurex sa:

Skumt att det kan vara sådan skillnad, men dina kanske hade lagt ägg eller liknande. Erfarenheter från ciklider i sötvatten som vaktar sina yngel är inte att leka med.

 

Ja det och att jag hade dom i mitt nano (75 liter) så dom försvarade hela burken!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...