Gå till innehåll

Nike83:s Reefers XXL 750


nike83

Rekommenderade inlägg

10 timmar sedan, PerS skrev:

Jag tror att du ska lyssna på dig själv från igår morse; gör inte för många förändringar på kort tid. Det har bara gått två dygn sen du doserade bakterier. Och att du inte får cyano i sanden kan tyda på att du har bra bakteriebalans i sanden nu, så cyanon inte kan konkurrera ut de andra bakterierna.

Jag tror inte det är cyano, utan Dinos. Dinos dödar djur när det blir för mycket. Dinos och cyano ser lika dana ut, så man måste ha mikroskop för att fastställa vilken man har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyano er inte nogot som bare plötsligt kommer, det er en bakterie som altid fins i akvariet, ja den fins typ öeralt på jorden. 

At dett blir et problem beror på at dom har vunnit kampen mot andra bakterier, och skal man tippe balancen kommer det mindst at ta like lång tid som det tog Cyano at bli den domimerande kultur. 

 

Så jag er med PerS, ta det lungt, men så känner jag dig også, så jag vet at karret er mörklagt redan :)

 

Jag har sälv Cyano just nu ovh jag forsöker ta det lungt da jag vet at mina er photosyntetiska, det går åt rätt holl, men långsamt. Kan bero på at jag har scapet om 1 m^2 da jag inte er fan längra av Jasmin coral. 

Bytter vatten ofte, och passar på at göra rent sandet. 

 

STN och RTN tror jag beror på det du gör just nu. 10 åtgärd för et enkelt problem. 

At du gir mera cirkulation til korallerne kan på sigt bare vära positivt, men det kan vära droppen som får en koral at ge upp kortsigtigt. 

 

Vil du bli kvit cyano så funger denne altid; https://www.aquariatech.eu/product/red-slime-remover?fbclid=IwAR2TxiGMjIGGwYcztGUp5KVAJrEdzSr5qpOQ81na2fAgmAJswq7b2OlstFY 

Denne användar Svampas och det er som at trolle brot Cyano och Dino. 

 

Sen er där en nu spelera som er billigera; https://www.aquariatech.eu/product/blue-vet-red-cyano-rx?fbclid=IwAR1hciP9Ncwc9giUjjuMMNmvxJTX21oW72N0I-uHN2PfhidHDwGRh_dpJrs 

Tror inte den fungar mot Dino, men jag vet flera som har haft success med denne. Kommar at teste denne såalv om mit VSV test inte kommar bli en succes över somran. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 hours ago, Thomas Salt said:

 

Vil du bli kvit cyano så funger denne altid; https://www.aquariatech.eu/product/red-slime-remover?fbclid=IwAR2TxiGMjIGGwYcztGUp5KVAJrEdzSr5qpOQ81na2fAgmAJswq7b2OlstFY 

Denne användar Svampas och det er som at trolle brot Cyano och Dino. 

 

Sen er där en nu spelera som er billigera; https://www.aquariatech.eu/product/blue-vet-red-cyano-rx?fbclid=IwAR1hciP9Ncwc9giUjjuMMNmvxJTX21oW72N0I-uHN2PfhidHDwGRh_dpJrs 

Tror inte den fungar mot Dino, men jag vet flera som har haft success med denne. Kommar at teste denne såalv om mit VSV test inte kommar bli en succes över somran. 

Eftersom det är antibiotika så kan det även fungera om det är ett bakteriellt patogen som orsakar stn (vilket jag läst mycket om). Om du använder det så snälla se till att du inte spolar ner vattnet från vattenbytet i toaletten utan tar hand om det ordentligt genom att sterilisera ordentligt (typ klorin). 
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Thomas Salt du har helt rätt. 
 

IMG_0171.jpeg.59407bb5e6142cf8e4e502663947551d.jpeg

 

 

yepp, jag är helt enig men är inte övertygad om att jag bara har haft ett problem, utan flera. Vilket som triggar STN/RTN vet man aldrig. AEFW är ju maskar som koraller klarar av att hantera och de påverkar inte korallen under normala omständigheter. Dock får de ett väldigt övertag om det händer något annat i systemet och korallens motståndskraft blir nedsatt.


när alla koraller reagerar negativt samtidigt (till och med staghorn), så behöver man reagera. 
 

 

2 dygn med total mörkläggning och mycket av Dinos (kanske cyano) har dött. Lite kvar i sanden. 
Korallerna lever och har inte blivit sämre och jag tror inte att de mår speciellt mycket sämre av att det är mörkt i 3 dygn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-05-07 at 11:22, nike83 skrev:

det går har nu gått en vecka med axilur-kuren och de jag ser är att mina små sjöstjärnor (asterina) inte syns till längre på rutorna.  de finns dock kvar i sumpen finns de på väggar fortfarande. en stackars turbo snäcka som jag missade att plocka vid evakueringen med sitt kvar på glaset, men verkar ha fått "motor-stopp" på bakrutan.

mina näringsvärden är nära 0 på både nitrat och fosfat, så ingen större biomassa verkar ha blivit påverkad.

dock verkar det som att min förbrukning av karbonater gått ner (KH), så något händer med korallerna.

 

Igår så åkte ca 1 liter aktivit kol i min reaktor som får stå i sumpen. jag hängde även en påse i karet med ca 1 dl.

idag blir det ett 25%igt vattenbyte. 

 

IMG_0132.JPEG.4875f7ec186e4c7faa295a8a7805cd98.JPEGIMG_0133.PNG.837e670a64709db82ff5ae097703723f.PNG

 

 

parallellt med axilur-kuren så börjar jag se över min cirkulation. mina gyre ger ett väldigt bra flöde, men det känns som att 15 sekunder efter att jag gjort rent dem, så är det dags igen. 

Jag har sedan tidigare en Tunze 6095 som funkar med mitt tjocka glas. Den går att styra från min gamla GHL-dator, så just nu är ett huvudspår att införskaffa ytterligare 1st 6095a.

Nu har jag följt din resa lite halvhjärtat. och har väl en hel del tankar kring vad du gör och inte.

För det första är dessa nivåer ett problem. Kvarstår din näring på dessa nivåer bör du kanske fundera på att låta skummaren rinna tillbaka en för att höja till 5-10 no3 och 0.05 - 0.1 po4. Näring i sig är inte farligt.

 

Cyanon om det nu är fallet sig är inte speciellt farlig förutsatt att den inte täcker precis allt. Jag hade inte ändrat 10 saker för att få bukt på cyano. Jag har cyano i min burk nu som blev "startad" runt jul. Bryr mig inte nämnvärt och korallerna växer som bara den. Visst det är inte speciellt snyggt men det är en del av processen i min värd. Jag har slutat skrapa rutorna för att ge alger mer utrymme, inte heller kul men det funkar för mig att skrapa 1 gång / månad just nu för att ge yta att konkurrera på.

 

Gällande korallerna tror jag inte det är 1 faktor som gör att de dör utan en mängd. För att lista några:

 

* Svält (no3 och po4)

* förmodligen parasiter iom att du inte uteslutit det när du skrev till mig för en tid sedan

* cyanon kommer att irritera när du väl kommit så långt att den får grogrund vid fötterna

* eventuell dino som du säger. Den i sig dödar inte heller korallerna utan det är nog bara en faktor i mängden, tror svält står över allt.

 

Ta det lite lugnt. Ta reda på det du kan ta reda på och åtgärda det, 1 sak i sänder.

 

Jag hade gjorde i följande ordning

 

1. Uteslutit parasiter genom att ta loss koraller som inte mår bra och doppa i lämplig lösning.

2. Fått upp näringen markant - hur du gör det är upp till dig, jag föredrar dosering då det är kontrollerbart.  

3. utvärdera 1 och 2 :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

idag var det dags för hemmatester och skickade även iväg ett ICP till FM.

 

Hemmatesterna indikerade att mycket näring (fosfat) har frigjorts efter min mörkläggning. nitratet har gått upp till 6.8 och fosfaten är på hela 0.25 (gått upp med 10 gånger). 

 

det blev att klippa ner en del koraller som har STN. Jag fick även ställa ner ballingen kraftigt för att försöka hitta en balans under dygnet.  just att jag har en alkatronic underlättar massor för att se hur karet mår och hur förbrukningen följer detta...

 

IMG_0179.JPEG.eacac57d1ed7dc52827c556714c916c3.JPEG

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Dags för uppdatering. 

 

Det såg ut som att allt vände till det positiva efter mina "drastiska" åtgärder, men nu ser det sämre ut igen. STN som fortsätter på flera koraller och någon fragg till har dött. i skrivande stund har belysningen släckts och PE är mycket begränsad = korallerna mår inte bra.

 

de sista 3 veckorna har jag har doserat bakterier i form av Special blend en gång i veckan och ett 15%igt vattenbyte typ var 10e dag. 

Just nu så tänker jag "back to basic". För att hålla ett stabilt system för Acropora krävs 6 parametrar. Blir något av dessa helt skevt, så kommer djuren inte klara sig över tid:

  1. Bra ljus
  2. Bra cirkulation
  3. Stabil kemi
  4. Väletablerad biologi
  5. Inga oönskade föroreningar tillförs i form av förgiftning
  6. Inga pestdjur finns

mina egna tankar om ovan:

att jag har problem med nr 1 och nr 2 finner jag osannolikt och dessa avfärdar jag faktiskt. jag bör väl göra rent mina gyres igen (i vanlig ordning), men tycker inte att det borde döda koraller i den utsträckningen.

 

3. Kemi: min tolkning av ICP-test så har jag inga större problem som borde orsaka koralldöd. Dock har jag beställt ett gäng vattentester från Oceamo som håller betydligt högre pressision än vanliga ICP. 

Min alkatronic gör det enkelt att hålla rätt på KH:t som förvisso varit instabil den sista tiden, men jag härleder detta till systemets status. jag parrerar just nu ganska så mycket för att hålla ett stå stabilt KH som möjligt.

 

4. Mitt system har funkat bra i mer än 2 år. kan det uppstå någon form av old-tank syndrome, eller new tank syndrome? jag tänker att det blir någon mono-bakteriekultur?! kanske inte går att utesluta.

en period när mitt system mådde som bäst så doserade jag phytoplankton. dock är dessa ganska så jobbiga att odla och jag tänker att det dessa är kanske inte att det är måste för mitt system. men kanske inte skulle vara dumt att köra igen?!

 

5. Förgiftning: det sista månaderna så har jag doserat Core 7, jod och kaliumnitrat (nitrat). sista veckan har jag uteslutit jod, då jag vill utesluta alla felkällor. dock har jag bytt fabrikat på jod, då FM var slut. 

utöver detta så matar jag endast med mat avsett för akvariebruk. foder: ocean nutrition via matmaskin, FM pellets 2st olika typ var 3e dag, 1st litet ark med nori, lite flakes från FM någon gång då och då. Frysmat ca 1-2 kuber om dagen. 

min osmos har jag bytt samtliga filter, så inkommande vatten borde inte ha något oönskats i sig.

jag har gått igenom hela systemet, men jag hittar ingen produkt i systemet som kommer i kontakt med vatten som inte är avsett för akvariebruk. 

just nu så kör jag med aktivt kol som borde plocka ur en del av eventuella onöskade föreningar, men kanske önskade också... jag behöver i vilket fall byta kol igen.

 

6. pestdjur kan inte heller helt uteslutas. jag tyckte jag såg små röda prickar och kanske någon mask sist jag doppade korall. dock tycker jag inte att alla koraller borde vara ansatta samtidigt samt att nu har jag kört en sväng med axilur. dock är det delade meningar gällande axilur, och jag vet inte heller om redbuggs dör av det (det var min egen tolkning från amerikanskt forum). 

 

 

plan framåt:

 

  • göra rent pumpar
  • doppa några koraller efter pestdjur. dock känns det som att Pest-control från FM är rätt svag i jämförelse med det gamla preparatet som luktade illa. det verkade mer effektivt, men var kanske elakare mot korallen.
  • ICP-MS test till Oceamo. 

 

därefter tar det slut på tankar. 

 

omstart?! låta korallerna dö? 

 

Min filosofi:  det är enkelt att stå på bryggan och ropa "sitt still i båten", men när båten är nästan full av vatten så måste man agera kraftfullt eller låta båten sjunka. 

 

 

 

 

 

2023-05-24.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Jois skrev:

Jobbigt. Lider med dig.

De där värdena, enligt fm, ser ju bra ut(?!).

Det beräknade fosfatvärdet ser dock högt ut. Vad säger din egen mätning om det?


fosfaten kom efter mörkläggningen. Jag tror cyano/dino binder fosfat och det släppte efter mörkläggningen till vattenkollumnen. Egentesterna säger typ samma. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

uppdaterar lite.

 

tyvärr så har inte STN upphört. tappat någon korall till och någon ny korall som mår dåligt.

 

Gjort rent pumpar och doppat korall. Eventuellt något litet litet som kanske är en red eller black bug, men jag är osäker (aldrig haft och vet inte vad jag ska kolla efter).

 

Uppenbarligen så har jag axilur kvar i systemet, då 2st sandvändande sjöstrnor dog efter 1 vecka i systemet.  såg i min tråd om Axilur att någon skrev vänta minst 6 veckor med stjärnor, och det verkar stämma. sjöborrar och snäckor har klarat sig.

 

ICP

I söndags fick jag tillbaka resultatet från mitt ICP-MS test från Oceamo (ett ICP-test med betydligt högre pressition). Min slutsats är att FM:s ICP visar hyftat "rätt", men nu fick jag verifierat att jag har järn i systemet (som ej är tillräckligt  högupplösning med ICP-OES). samt högre upplösning på övriga ämnen.

Det ser inte ut som att något i mitt system avviker så mycket så koraller ska dö.

Bifogar mitt testresultat. 

Nästa jag skickar till Oceamo så kommer jag även skicka ett ICP till Fauna marin för att jämföra skillnaden. 

 

Framåt:

Det som återstår av mina tankar nu är om det är bakteriellt problem och jag kommer starta en kur med Fauna marins RTN/STN X samt Bacto Therapy. 

 

 

2023-06-13 MS.pdf

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag misstänker att axilur kan vara kvar länge i systemet. När jag körde det väntade jag många månader med att sätta tillbaka min mussla som ändå tvärdog. Kan såklart bero på annat men den hade klarat en hel del flyttar innan och sett fin ut. 
 

Kan även nämna att alla mina borstmaskar dog vid dosering av axilur och att jag fortfarande inte sett en borstmask sedan dess 😂

Ändrat av irwin_fletch
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag inte läst igenom hela tråden men kommer ändå med några inspel. Det kan inte vara så att den stn du har nu beror på instabilitet och allmän stress. Din axilur kur, mörkläggning, fosfat som hoppar upp mm. Att korallerna varit stressade och inte får komma till lugn och ro. 

 

Jag förstår att det är lätt o säga när man står brevid och ser på och inte lever i den maktlöshet man kan känna när korallerna inte mår bra. Men enligt mig är det lättare att förstöra för sig själv än hjälpa när man tillsätter det ena för att fixa det som är fel. Mycket av det som vi kan tillsätta är svårmätt, flyktigt och ska inte behövas för att det skall funka. Mer något att tilsätta för att få det där extra. 

 

Om jag får komma med några förslag så skull jag om det var mitt kar göra såhär:

 

1. Förbered en massa nytt vatten, typ 5-600l.  Köp några stora regntunnor att blanda det i. Matcha salthalt och ungefärlig temp.

 

2. Gör ett jättevattenbyte. Passa på att sug ur all sand. Kör BB ett tag tills allt lirar igen. Det kan vara bra mkt bös i den och saker som ackumulerats. 

 

3. Försök göra ditt vänstra stenröse luftigare. Och klipp bort allt som är stn/död vävnad. Det är lättare än att få stopp på det än att få det att avta.

 

4. Tillsätt INGENTING utöver kh, ca, mg under minst 1-2månader. Med nytt vatten och den korallmängd du har nu så ska du inte behöva något extra utöver det som finns i din balling (core7? om jag läst rätt).

Försök hålla KH, mg, ca så stabilt du kan.

Nu är jag inte inläst på just core7 men i min balling blandar jag spårelement separat och med låg vol av korallerna kan du gott köra på halva den mängden.

Skippa extra jod, inget du behöver för att korallerna ska leva. Lättare att överdosera. 

 

5. Inga fler icp tester på ett tag. Så lätt att hitta fel som inte finns. Vi har ju haft fina sps kar långt innan det fanns.

 

6. Fortsätt göra vattenbyten på ca 5-10% i veckan tills allt är bra.

 

7. Mata fisken sparsamt så du inte får en massa nitrat och fosfat. Om du får fosfat kör försiktigt lite remover i en strumpa. Nitrat ska du inte behöva få så mkt om du matar sparasamt. N på mellan 0-10 och fosfat 0,02-0,08

 

8. Polypexpansionen kanske du inte får till dagtid, du har ju en kejsare i karet.

 

Stor lycka till. Du sitter i en jobbig sits och det som är tänkt att vara kul och avslappnande hobby kan lätt få en att känna förtvivlan istället.. men när det vänder är det värt slitet.

 

 

 

Ändrat av Ted Camenius
  • Gilla 3
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-06-25 at 20:26, Ted Camenius skrev:

Nu har jag inte läst igenom hela tråden men kommer ändå med några inspel. Det kan inte vara så att den stn du har nu beror på instabilitet och allmän stress. Din axilur kur, mörkläggning, fosfat som hoppar upp mm. Att korallerna varit stressade och inte får komma till lugn och ro. 

 

Jag förstår att det är lätt o säga när man står brevid och ser på och inte lever i den maktlöshet man kan känna när korallerna inte mår bra. Men enligt mig är det lättare att förstöra för sig själv än hjälpa när man tillsätter det ena för att fixa det som är fel. Mycket av det som vi kan tillsätta är svårmätt, flyktigt och ska inte behövas för att det skall funka. Mer något att tilsätta för att få det där extra. 

 

Om jag får komma med några förslag så skull jag om det var mitt kar göra såhär:

 

1. Förbered en massa nytt vatten, typ 5-600l.  Köp några stora regntunnor att blanda det i. Matcha salthalt och ungefärlig temp.

 

2. Gör ett jättevattenbyte. Passa på att sug ur all sand. Kör BB ett tag tills allt lirar igen. Det kan vara bra mkt bös i den och saker som ackumulerats. 

 

3. Försök göra ditt vänstra stenröse luftigare. Och klipp bort allt som är stn/död vävnad. Det är lättare än att få stopp på det än att få det att avta.

 

4. Tillsätt INGENTING utöver kh, ca, mg under minst 1-2månader. Med nytt vatten och den korallmängd du har nu så ska du inte behöva något extra utöver det som finns i din balling (core7? om jag läst rätt).

Försök hålla KH, mg, ca så stabilt du kan.

Nu är jag inte inläst på just core7 men i min balling blandar jag spårelement separat och med låg vol av korallerna kan du gott köra på halva den mängden.

Skippa extra jod, inget du behöver för att korallerna ska leva. Lättare att överdosera. 

 

5. Inga fler icp tester på ett tag. Så lätt att hitta fel som inte finns. Vi har ju haft fina sps kar långt innan det fanns.

 

6. Fortsätt göra vattenbyten på ca 5-10% i veckan tills allt är bra.

 

7. Mata fisken sparsamt så du inte får en massa nitrat och fosfat. Om du får fosfat kör försiktigt lite remover i en strumpa. Nitrat ska du inte behöva få så mkt om du matar sparasamt. N på mellan 0-10 och fosfat 0,02-0,08

 

8. Polypexpansionen kanske du inte får till dagtid, du har ju en kejsare i karet.

 

Stor lycka till. Du sitter i en jobbig sits och det som är tänkt att vara kul och avslappnande hobby kan lätt få en att känna förtvivlan istället.. men när det vänder är det värt slitet.

 

 

 

 

 

 

förstår att du inte orkar läsa igenom tråden :) 

 

1. Det är nog ett alternativ just nu. Frågan är bara om man då får en tillfällig förbättring, utan att åtgärda problemet.

 

2. Jag suger oftast upp all "bös" i sanden och just nu så är det typ inget i den. Men jag kommer så klart inte åt hela sanden. 

 

3.  Detta står faktiskt på tur. jag tänker att det är risk att det blivit någon form av "stängt" utrymme här, som gör att det blivit någon "mono-kultur" av bakterier i systemet. 

 

4. Detta har jag prövat. Dock ska jag sluta igen med JOd (har haft det till och från på doserpump). frågan är om dosering av jod kan vara orsaken?  jag doserar 5ml 3 gånger i veckan... jag har tänkt att detta inte borde orsak stor koralldöd, men kanske lika bra att utesluta detta permanent.

 

5. ICP blir det inga mer nu förens fram till vintern. jag kan konstatera att det inte är något av mina vattenparaemtrar som orsakar detta.

 

6. jag ska köra VB varje vecka. 

 

7. Jag försöker hålla näringsvärdena i schack. Dock är de ganska höga just nu efter Axilur och Mörkläggning. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inga framsteg.

jag har snart kör en vecka med detta "mirakel-medel". än så länge inga framsteg och korallerna fortsätter att dö i samma takt som tidigare. 

 

IMG_0356.JPEG.d59f0513b94fb8c385078bc0e2281b60.JPEG

 

 

 

i veckan var jag och en salt kompis en sväng till både Salt i Väst och Företagsakvarium. Blev några fiskar (som simmar i min karantän) samt 3st fraggar på Acropora. Än så länge lever fraggarna, men de har tappat en del färg sedan de kom till mitt system. Koraller som börjat dö, tenderar till att fortsätta dö. därav ville jag få i någon ny för att se var de tar vägen.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Uppdatering:

 

2st av fraggarna jag köpte dog ganska så snabbt. 1st lever, men har långsam STN. 

 

Satsningen på Fauna Marins RTN/STN-X gav inget resultat alls.

Vissa koraller som inte visat någon STN eller avstannad STN har börjat igen nu sista 1-2 veckorna.

Min fosfat har dragit iväg och är nu på 0.2ppm och det blev inte bättre av att jag har introducerat nya fiskar samt när jag bytte aktivit kol, inte la ner någon remover i reaktorn (aktivt kol avger ibland lite fosfat). Nitratet fortsätter att sjunka och är nu på ca 5ppm.

 

 

Mindre rolig bild efter lite utrensning - synd att jag inte kör kalkreaktor:

 

IMG_0441.JPEG.c8ce40ee31fec4ef1f331a90f9f40bb1.JPEG

 

 

Jag har haft celebert besök hos mig i veckan av @jonasroman Vi bytte tillsammans ut min 3år gamla PH-probe till min kära Alkatronic och det går att konstatera att proben har hållit väldigt bra. Dock har den visat pH:t i karet väldigt fel  vid mätning (ca 7.8) Nu visar min "alka" hyffsat rätt (ca 0.1 lägre på mätning än systemet) och jag har ca 8.3 dagtid.

 

IMG_0464.JPEG.26e8f979631435645c7c6e241ed2ce41.JPEG

 

 

Jag har gjort ett experiment med 2st fraggar från @MattiasN. Dessa har jag placerat på fraggpluggar på botten i sanden för att se om det är bakterier från stenen som korallerna har svårt att motstå och förlorar. 

 

Igår så installerade jag även en till MP40 som placeras på vänster sida av avrinningen för att säkerställa vattenflödet i systemet. 

 

Jag är nu väldigt övertygad om att mina doseringar av jod och nitrat (kaliumnitrat) ej är boven till min STN, så jag kommer börja att brottas med min höga fosfat nu. Den höga fosfaten kom efter doseringen av Axilur, så det är helt naturligt. 

 

Framåt:

 

  1. Fosfatremover i reaktor
  2. Dosera nitrat och öka exporten av cheto
  3. Dosera kolkälla för att stimulera bakterietillväxten och därav också minska fosfaten (kräver i mitt fall 2. för att hålla nitratet stabilt runt 5)
  4. Mäta nitrat och fosfat minst 2 gånger i veckan tills jag är på "banan" igen med näringen
  5. 1st vattenbyte i veckan på minst 10%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Då var ca 85% av mina Acropora döda.

 

Eventuellt har jag och @jonasroman hittat en möjlig orsak. Lågt pH. 

 

Vad orsakar lågt pH? Hög CO2 i rummet, många fiskar och dålig skumning.

Vad bidrar för att höja pH? Belysning/fotosyntes

 

Jag har slarvat med filterbyte i mitt ventilationsaggregat (FTX), samt att min fru kör body-pump i utrymmet bredvid. Luften från utrymmet som hon tränar transporteras precis bredvid mitt akvarium. Dock har jag ett tilluftsdon precis ovan akvarumet som ändå borde bidra med frisk luft i anslutning. 

För att se om jag har hög CO2 har jag gjort lite test med luftpump och vatten samt min pH-probe. Det visar sig att jag har hög CO2 i rummet, dvs det spelar ingen roll att skummaren skummar för fullt. jag kommer aldrig få ur tillräckligt med CO2 ur systemet. Jag har därav köpt en luftkvalitetsmätare och kunde konstatera att vi hade runt 700ppm i närheten av akvariumet i CO2. Nu efter filterbyte så verkar den hålla sig strax över 500ppm. 

DÅ har jag nog fixat den höga CO2 i rummet.

 

Belysningen då? Jo sedan årsskiftet har jag haft problem. Det var dags att byta lysrör efter 1.5 år, men de nya ATI-rören funkade inte i PS-rampen (lite deffekt batch som PS-armaturerna inte klarar av). Jag köpte istället 2st blå PS-rör och kört dessa sedan i våras. Dock konstaterade jag igår, att de lyser väldigt svagt i förhållande till de vita. 

Så jag beställde 2st KZ-blå rör och har ställt upp LED-klustren på 75% i hopp om att mitt pH skall bli något högre. 

 

Till detta har jag börjat med CO2-scrubber och ser direkt resultat på pH-mätningen. 

 

Igår var det också ett 20% igt vattenbyte. När jag skulle starta upp igen, så starta inte min skummare (Royal exclusive - Bubble king mini 200). Kontrollenheten är helt död, men som tur är så är min svärfar väldigt duktig på elektronik. Tur i oturen att jag inte fått min förra skummare såld, så jag har min Coral box 700 igång istället nu..

 

SUCK! :( 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror vi underskattar lågt pH’ negativa konsekvenser. Inom annan biologi så är pH värdet  fruktansvärt viktigt.  I lågt pH så få djuren kämpa för att upprätthålla det korrekta intracellulära vädret. Sedan har vi också den direkta hastigheten på korall tillväxt som ökar exponentiell med stigande pH. Om en korall växer fort så tror jag att den motstår patogener bättre. Jämför med en gräsmatta , snabb tillväxt konkurrerar ut ogräs.

 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...