Gå till innehåll

hjälp med par


walak

Rekommenderade inlägg

Hej kan inte så mycket om ljus och hur det fungerar

men min ljusramp ger 380par enligt tillverkare vid 8 cm och 55par vid 44cm  och 120 grader spridning mm vet inte den bästa lampan men. nu är det som det är

Men det jag undrar är om jag nu skulle köpa en till  hur skulle par bli då dubblas den eller är det så att det blir samma par fast ljusspridningen blir större

 

 

akvariet är 167L

B 95cm D 40cm H45cm

Ändrat av walak
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

 

PAR är ett mått på hur många fotoner mellan 400 - 700 nm´s våglängd som når ett visst avstånd uttryckt per yta och tid. Nu är det lite oklart om din tillverkare har mätt PAR i luft eller vatten men det spelar ingen större roll i det hela. Principen är att antalet fotoner per yt och tidsenhet är summan av ramperna om du utökar med en eller flera. Nu kan du ju inte ha dem att fokusera på samma punkt men om ramp 1 ger 55 PAR i en speciell punkt och ramp 2 ger 40 PAR i samma punkt så blir det samlade resultatet ca 95 PAR.

 

Emellertid så är inte bara PAR av betydelse utan även vilka våglängder som ingår. Senare år har visat på att våglängder som grönt och rött visst har betydelse i motsatts med vad vi tidigare trott. De blåa - mellan 400 och 470 nm är iofs fortfarande viktiga men de ramper som ger det där lilla extra har ofta betydligt mer av andra våglängder. Intressant och veta vilken ramp du har - och jag skall inte svara - vilken ****ramp - köp xxx i stället 🤣

 

MVH Lasse

 

 

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

Hej

 

PAR är ett mått på hur många fotoner mellan 400 - 700 nm´s våglängd som når ett visst avstånd uttryckt per yta och tid. Nu är det lite oklart om din tillverkare har mätt PAR i luft eller vatten men det spelar ingen större roll i det hela. Principen är att antalet fotoner per yt och tidsenhet är summan av ramperna om du utökar med en eller flera. Nu kan du ju inte ha dem att fokusera på samma punkt men om ramp 1 ger 55 PAR i en speciell punkt och ramp 2 ger 40 PAR i samma punkt så blir det samlade resultatet ca 95 PAR.

 

Emellertid så är inte bara PAR av betydelse utan även vilka våglängder som ingår. Senare år har visat på att våglängder som grönt och rött visst har betydelse i motsatts med vad vi tidigare trott. De blåa - mellan 400 och 470 nm är iofs fortfarande viktiga men de ramper som ger det där lilla extra har ofta betydligt mer av andra våglängder. Intressant och veta vilken ramp du har - och jag skall inte svara - vilken ****ramp - köp xxx i stället 🤣

 

MVH Lasse

 

 

Hej Lasse här kommer en länk

https://fluvalaquatics.com/us/marine-spectrum/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte testat den men jag kör själv med något liknande - GHL Mitras Lightbar 2. Väldigt nöjd med dessa - de förenar LED med T5 lysrör.

 

whole-jpg.1693990

 

Vad jag kan bedöma av din länk så skall den nog kunna fungera bra. Lägger du två bredvid varandra så kommer du mer eller mindre fördubbla PAR värdet på varje djup.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...