Gå till innehåll

Solar Powered Reefer 3XL 900


Guest

Rekommenderade inlägg

  • 1 månad senare...

@farham60 Underbart att läsa och se någon som är så seriös med karantän.

Jag gjorde liknande med mitt förra kar, dock varit borta från hobbyn ca 5år.
Jag körde hyposalinity istället för koppar på fisken då det kändes enklare och mer skonsamt. 
Sedan ttm och avmaskning medans jag höjde salthalten igen.
Visst är det värt allt arbete när man ser kirurgerna helt prickfria o välmående 🤗

Hur länge karantäner du koraller o annat? 72dagar? Antar att du karantäner korallerna inte bara för ohyra utan också eventuelle ägg från prick mm?
 

Riktigt snyggt kar, stooor potential när korallerna växt till sig 😍 Fantastisk grym scape du fått till👍

 

Kul att få följa så detaljerat som du beskrivit allt ända från start.

 

Någon uppdatering på hur det ser ut idag? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 hours ago, Ted Camenius said:

@farham60 Underbart att läsa och se någon som är så seriös med karantän.

Jag gjorde liknande med mitt förra kar, dock varit borta från hobbyn ca 5år.
Jag körde hyposalinity istället för koppar på fisken då det kändes enklare och mer skonsamt. 
Sedan ttm och avmaskning medans jag höjde salthalten igen.
Visst är det värt allt arbete när man ser kirurgerna helt prickfria o välmående 🤗

Hur länge karantäner du koraller o annat? 72dagar? Antar att du karantäner korallerna inte bara för ohyra utan också eventuelle ägg från prick mm?
 

Riktigt snyggt kar, stooor potential när korallerna växt till sig 😍 Fantastisk grym scape du fått till👍

 

Kul att få följa så detaljerat som du beskrivit allt ända från start.

 

Någon uppdatering på hur det ser ut idag? 

Thank you :)

I also saw your previous tank and beautiful angels you had 👌

 

always nice with quarantined fish and not worrying about stress or sickness in your DT.

I also QT corals and inverts...in 27 degrees for 45 days (if temperature is lower then 72 days)

 

Unfortunately my corals are not doing that good at the moment... a month ago I switched light and some didn't like it....also high Po4 and No3 values :( doing a 200L water change tonight.

I also add a lemon peel angelfish that picks a lot on corals and thats not helping the situation :D

 

I hope I can find some time in near future for some update and pictures 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

26 minuter sedan, farham60 skrev:

Thank you :)

I also saw your previous tank and beautiful angels you had 👌

 

always nice with quarantined fish and not worrying about stress or sickness in your DT.

I also QT corals and inverts...in 27 degrees for 45 days (if temperature is lower then 72 days)

 

Unfortunately my corals are not doing that good at the moment... a month ago I switched light and some didn't like it....also high Po4 and No3 values :( doing a 200L water change tonight.

I also add a lemon peel angelfish that picks a lot on corals and thats not helping the situation :D

 

I hope I can find some time in near future for some update and pictures 

Tack, saknar den tanken men den var lite för stor. Nya blir mindre, men med samma inriktning.

 

Spännande, din korallkarantän i 45dagar, Antar att livscykel mm hos ohyran går snabbare i varmare vatten. Det är ju kanon då det är ett känsligt moment med sps och koraller i ett mindre inte lika stabilt system.

Har du någon länk eller tips vart man kan läsa mer om det?

 

Kör du nån kolkälla när du har så pass mycket fisk? Jag har testat lite olika men alltid tyckt att klassisk vodka funkar superbra.

 

Har du mätt parvärdena, gamla/nya belysningen? Dina coral care ser verkligen ut att ge en bra jämn ljusmatta.

Ändrat av Ted Camenius
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minutes ago, Ted Camenius said:

Tack, saknar den tanken men den var lite för stor. Nya blir mindre, men med samma inriktning.

 

Spännande, din korallkarantän i 45dagar, Antar att livscykel mm hos ohyran går snabbare i varmare vatten. Det är ju kanon då det är ett känsligt moment med sps och koraller i ett mindre inte lika stabilt system.

Har du någon länk eller tips vart man kan läsa mer om det?

https://humble.fish/community/index.php?threads/fallow-periods-going-fishless.32/

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Ted Camenius said:

Tack, saknar den tanken men den var lite för stor. Nya blir mindre, men med samma inriktning.

 

Spännande, din korallkarantän i 45dagar, Antar att livscykel mm hos ohyran går snabbare i varmare vatten. Det är ju kanon då det är ett känsligt moment med sps och koraller i ett mindre inte lika stabilt system.

Har du någon länk eller tips vart man kan läsa mer om det?

 

Kör du nån kolkälla när du har så pass mycket fisk? Jag har testat lite olika men alltid tyckt att klassisk vodka funkar superbra.

 

Har du mätt parvärdena, gamla/nya belysningen? Dina coral care ser verkligen ut att ge en bra jämn ljusmatta.

yes I follow mostly www.humble.fish

you can find all the methods and all the useful links for QT there or ask questions on his forum.

 

I have a 200L coral QT that has 2 XR15 blue over it (same light that I used to run on my DT) so I could do the acclimation in QT.

but now I have Coral care in my DT and I matched the PAR with the old values but some corals didn't like it....I guess different spectrum and more white light? and I skipped the acclimation for new light which was a mistake.

 

hopefully they will come back strong again...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...
  • 11 månader senare...

I am back again here with another alias...

 

The RedSea 900 is officially closed down and sold to the new owners.

It had some bubbles developing in the seams so RedSea sent me a new display tank but I decided to sell it and go even bigger with a brand new tank from akwarium Szczecin Poland...250x80x70 (1400L) with a dream dreambox sump from Royal exclusiv 175x60x35 (350L) so around 1700L in total water volume. 

This tread is officially closed.

Happy reefing, 

Farham.

  • Gilla 7
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...