Gå till innehåll

Sätta refugium på Red Sea 350


Timwes01

Rekommenderade inlägg

Jag har en tanke som jag vill bolla lite med er.
Jag har blivit med akvarium igen. ett Red Sea 350.
Jag vill väldigt gänra ha ett refugium i den då jag hade tänkt köra Triton metoden. Dock är det väldigt trångt i sumpen. Så jag har tittat på lite olika lösningar.
Att kovertera ATO tanken tycker jag känns för litet.
Att ha det i skummar kammaren i sumpen tänkte jag först men jag hört att det kan bli problem i skummaren med alger då man har ett starkt växtljus som lyser på den hela natten.
En extern skummare borde kunna fungera, för då får jag hela den delen i sumpen till refugium. dock hittar jag ingen vid första glans som fungerar till min storlek på tank som inte kostar skortan.
Eller köra på ett externt refugium. att bara köpa ett enkelt akvarium och ställa i kammaren brevid sumpen. men jag är lite osäker på hur jag ska lösa det, jag tror jag kan modifiera så vattnet kommer ned i refugiumet istället för sumpen, men då måste jag ha en pump som pumpar det till sumpen sen. och då vet jag inte hur man matchar det med pumpen som går från sumpen till huvud tanken.

 

Nån som har en tanke eller idé på hur jag kan lösa detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick precis en idé. om jag kör på ett externt refugium, fast höjer det, så vattnet faller från huvudtanken, ned i refugiumet, sedan genom ett borrat hål i refugiumet faller ned i sumpen igen. det kanske fungerar? nakdelen då är att då kommer jag att sno all plats i möbeln där jag hade tänkt att sätta neptune apex och allt sånt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, Christian J sa:

Det verkar som om Tunzes algreaktor går att placera utanför visningskaret, på samma sätt som ett ytterfilter typ Eheim. Å andra sidan är de lite dyra.

Ser intressant ut, visste inte att Tunze också hade algreaktorer. Men hur är det med de andra fabrikaten, går inte deras modeller att placera utanför karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...