Gå till innehåll

JonasJ

Rekommenderade inlägg

Tänkte starta upp en tråd om mitt RSR 425 xl.

 

Den här burken startades upp i Mars 2016 och uppsättningen har i princip varit oförändrad sen dess, Det jag gjort är att byta streamers från 2*Jebao RW8 till Maxspect gyre 350 och bytt belysning från Maxspect till 3st Hydra 26 HD.

 

Inriktningen är "Mixed Reef" utan sand.

 

 

 

Teknik

Belysning: 3*AI Hydra 26 HD (AB+)

Cirkulation: 2*Maxspect gyre xr 350 (Max 50%)

Returpump: Jebao DC6000

Skummare: Deltec SC1351

 

Levande

 

Koraller

  • LPS
  • Goniopora
  • Alveopora
  • Lobophyllia
  • Fungia
  • Euphyllia
  • Leptastrea
  • Favia
  • Favites
  • Okänd (kan vara Micromussa)
  • SPS
  • Montipora
  • Acropora
  • Seriathopora
  • Stylophora
  • Mjukt
  • Div Zoa/Paly
  • Discosoma
  • Ricordea

Fiskar

  • Zebrasoma desjardini
  • Zebrasoma scopas (gul)
  • Zebrasoma xanthurum
  • 3 Anthias squamipinnis
  • 1 Ocellaris clown 
  • 2 Bangai kardinaler
  • 2 Gramma loreto
  • 2 Crysiptera hemicyanea

 

Underhåll/tillsatser

Använder ATI Essentials PRO för att hålla KH, Ca, Mg + spårämnen på en stabil nivå och NO3PO4X för att hålla nere NO3 och PO4.

Byter inte vatten mer än när jag suger ut detrius ur sumpen eller akvariet.

 

Problem

Just nu kämpar jag med grön cyano som jag haft sen i maj, gör inget drastiskt dock utan doserar PO4 för att få balans mellan NO3/PO4 och stör cyanon så mycket jag kan.

 

 

IMG_2159.JPG

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tillägga att dom flesta av fiskarna är sen jag startade med salt för 9 år sen tex den gula scopasen, frökenfiskarna och clownfisken!

Hade ett par av clownfiskarna men tyvärr hoppade honan innan jag hann skaffa hoppskydd.

 

Även en del koraller har hängt med från början, Stylophora och orange Ricordea yuma

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, JonasJ sa:

Har en liknande i nanot köpt som Acantastrea (Micromussa) lordhowensis vilket det inte är! Den här köpte jag på korallfisken i Linköping för 2-3år sen, dom visste inte vad det var?

Jag skulle ha klassat den som en Acan men jag kan ha fel

 

https://www.google.com/search?q=Acanthastrea&sa=X&stick=H4sIAAAAAAAAAOPgE-LSz9U3KCpIL8s2UQKzLdOzUkyytSyzk630kzLzc_LTK_Xzi9IT8zKLc-OTcxKLizPTMpMTSzLz86wyMtMzUosUUEUXsfI4JifmlWQkFpcUpSbuYGUEACAmr3tnAAAA&sxsrf=ALeKk028gCfwaG776cLOS7mHkEMbH2pbUw:1596661888180&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=npiZRhGqDG0bGM%2CRr45EeaDXLHEnM%2C_&vet=1&usg=AI4_-kRbVVVvNR60svQkVSmTlGdNm9B5lw&ved=2ahUKEwj7866F_YTrAhWCxIsKHc2RDvsQ_h0wEnoECAwQBQ&biw=1920&bih=969#imgrc=9Boj7Mx94WP76M&imgdii=WFcaqPkRnVcnuM

 

Edit: Verkar var mycket "mjukare" övergångar i vävnaden än vad acans normalt har.. Den här var svår. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, leifsson sa:

Mycket vackert. 

Den okända korallen är väldigt fluffig, tänkte annars favia eller war coral. Vad är det för polyper som växer runt den? 

Tack!

Nej precis den är ”fluffigare” 

vet inte vad polyperna heter, det är nåt ogräs som följt med på nån Sten någon gång 😉

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Resultat av dagens testar (testar varje lördgasmorgon):

 

KH 8,3

Ca 420

Mg 1440

NO3 15

PO4 0.16

 

Har medvetet släppt upp PO4 för att få balans mellan NO3 och PO4 eftersom jag haft problem med cyano, det verkar hjälpa!. Den mesta cyanon har försvunnit.

Mg är i högsta laget men har sjunkit från förra veckan, orsaken är att jag doserade för mycket Mg manuellt för ett par veckor sedan.

 

Annars rullar allt på som vanligt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har haft problem med grön cyano sen i våras, det har minskat iom jag fått bättre balans mellan No3 och Po4 men har fortfarande lite kvar. Jag doserar nopox och har förhöjt värde av Molybden vilket enligt Triton kan orsaka cyano!?

 

kommer därför testa att byta kolkälla till ATI nutrition C, blir spännande att se hur det går.

74A2FF62-67FB-46B0-862D-93A24166F36A.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-09-12 at 06:55, JonasJ said:

18 mikrogram, inte jättehögt men vill ta bort en möjlig orsak till cyanon. Vet inte heller hur sant det är att nopox innehåller molybden men har sett lite olika påståenden om det. 

Jag har använt nopox i lite olika omgångar, vid behov. Tycker mig se en klar korrelation i tillfällena med nopox och ökning av molybden. 

 

Har också en grov obalans mellan po4 och no3. Ligger på 0.03-0.06 i po4 och nånstans kring 20 i no3. Dock inga utbrott ännu... Peppar peppar... Letar en bättre balans men är orolig att jag rubbar något istället 😅

 

Du har inte provat dosera bakteriekultur och/eller phytoplankton istället för nopox? Eller byta kolkälla till typ VÄS? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Kim Rosenqvist said:

Jag har använt nopox i lite olika omgångar, vid behov. Tycker mig se en klar korrelation i tillfällena med nopox och ökning av molybden. 

 

Har också en grov obalans mellan po4 och no3. Ligger på 0.03-0.06 i po4 och nånstans kring 20 i no3. Dock inga utbrott ännu... Peppar peppar... Letar en bättre balans men är orolig att jag rubbar något istället 😅

 

Du har inte provat dosera bakteriekultur och/eller phytoplankton istället för nopox? Eller byta kolkälla till typ VÄS? 

Har bytt ut nopox mot ATI nutrition C vilket inte har gett det resultat jag förväntat mig än. Jo jag har testat dosera bakterier ihop med nopox för några år sen det ger en boost i effektiviteten. Tycker jag har bra balans mellan NO3 och Po4 nu (25 & 0,3) men vill ha ner båda till ca 5-10 resp. Under 0.1. Phyto har jag aldrig testat men det jag läst om verkar intressant så kanske 😃👍

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick tillbaka senaste Tritontestet idag. Skickade in förra veckan för att se om ngt dragit iväg sen jag startade med ATI Essentials PRO. Men jag tycker det ser bra ut, Molybden hade ökat ytterligare vilket iof var väntat, nästa test borde det vara bättre om det kommer från Nopox!?

 

Har mätt 1470 på Mg 3 veckor på raken med nytt Salifert Mg test, enl. Triton ligger det på 1398 vilket stämmer bättre mot vad jag haft innan!? Dåligt Salifert-test kanske?

 

https://www.triton-lab.de/en/showroom/icp-oes/111350

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, JonasJ said:

Fick tillbaka senaste Tritontestet idag. Skickade in förra veckan för att se om ngt dragit iväg sen jag startade med ATI Essentials PRO. Men jag tycker det ser bra ut, Molybden hade ökat ytterligare vilket iof var väntat, nästa test borde det vara bättre om det kommer från Nopox!?

 

Har mätt 1470 på Mg 3 veckor på raken med nytt Salifert Mg test, enl. Triton ligger det på 1398 vilket stämmer bättre mot vad jag haft innan!? Dåligt Salifert-test kanske?

 

https://www.triton-lab.de/en/showroom/icp-oes/111350

Jag har också legat lite snett vissa gånger på just mg. Använder dock aquaforest test som jag i allmänhet är väldigt nöjd med (innehåller även en "kalibreringsvätska" med typ 1400 i mg, som man kan testa mot för att se så man prickar rätt). 

Men även detta test för mg så tar man endast 2 ml vattenprov, vilket gör små avvikelser stora tänker jag. Är det samma mängd på salifert? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minuter sedan, Kim Rosenqvist said:

Jag har också legat lite snett vissa gånger på just mg. Använder dock aquaforest test som jag i allmänhet är väldigt nöjd med (innehåller även en "kalibreringsvätska" med typ 1400 i mg, som man kan testa mot för att se så man prickar rätt). 

Men även detta test för mg så tar man endast 2 ml vattenprov, vilket gör små avvikelser stora tänker jag. Är det samma mängd på salifert? 

Ja 2ml på Salifert med. Men tycker Salifert varit spot on mot Triton tidigare? Jaja, skit samma jag kan leva med både 1398 och 1470 så länge det inte ökar ännu mer 👍

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1398 och 1470 är ju bara 5% skillnad så det är inte mycket att reagera för. Eller 0,1 ml för mycket vatten i sprutan. Har du gamla Saifertsprutan kvar kan du ju kolla med den. Det är så pass enkelt att väga och blanda kemikalier att jag tror Salifert ligger under 1% fel där. Och det brukar ju stämma bättre.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...