Gå till innehåll

Oxydator


Mazzi

Rekommenderade inlägg

Ja du kan nog använda modell W - eller som jag vet andra med större akvarium gör - använda 2 av modell A. Jag köper 12 % men spär ut den med RO vatten till ca 6 . 9 % och tre katalyastorer (Oxydator A). Om du startar så gör det med en låg koncentration i en början - om du använder A - 2 katalysatorer och 6 % blandning. Bäst är att ha i akvariet eftersom då du automatiskt får syresättning om strömmen går men jag har min i sumpen - i samma fack som returpumpen är.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du kan nog använda modell W - eller som jag vet andra med större akvarium gör - använda 2 av modell A. Jag köper 12 % men spär ut den med RO vatten till ca 6 . 9 % och tre katalyastorer (Oxydator A). Om du startar så gör det med en låg koncentration i en början - om du använder A - 2 katalysatorer och 6 % blandning. Bäst är att ha i akvariet eftersom då du automatiskt får syresättning om strömmen går men jag har min i sumpen - i samma fack som returpumpen är.
 
MVH Lasse
Ok så 1 modell W eller 2 modell A har ingen större betydelse? Kan jag börja med en A för att se hur det fungerar och köpa en till senare?

/Mats

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Mazzi sa:

Ok så 1 modell W eller 2 modell A har ingen större betydelse? Kan jag börja med en A för att se hur det fungerar och köpa en till senare?

/Mats

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 

Ja det kan du men då skall du nog börja med 12 % efter någon vecka och 2 katalysatorer och se till att du har fler att lägga i. Kommer dock gå rätt snabbt att tömma

14 minuter sedan, Mazzi sa:

Tips på var h2o2 inhandlas? Är det utomlands som gäller för att få bäst pris?

/Mats

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 

Här kan du köpa från en "svensk" webshop men de verkar bara ha 6 %. Jag köper min härifrån 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag kör på modell W behöver jag inte fylla den så ofta?

Jag såg en instruktion för W modellen där det stod att 6% h2o2 var för svag och att det i stället rekommenderades 12%. Men det kanske är anpassat för dammar?

 

Det borde väl funka med W modellen, 6% h2o2 och börja med 1 katalysator och sen lägga i fler vid behov?

Vad är det som avgör om jag behöver starkare h2o2 eller fler katalysatorer?

 

Ursäkta många och kanske dumma frågor.

 

/Mats

 

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

W rymmer 1 liter väteperoxid, A rymmer 0,25 liter. Om du tänkt ha oxydatorn i DT så kanske A är att föredra då den blir mer lättplacerad, men om du tänkt ha den i sumpen och har plats så skulle jag rekommendera W då den inte behöver fyllas lika ofta.

 

Oxydatorn doserar väteperoxid genom att katalysatorerna bryter ned H2O2 (väteperoxid) till H2O (vatten) och O (syre) inne i behållaren. Syret som frigörs tar betydligt större volym och därmed pressas väteperoxid ut genom ett litet hål i botten av behållaren. Utanför behållaren fortsätter väteperoxiden att brytas ned. Det mesta av de fria syreatomerna reagerar med andra fria syreatomer och bildar syrgas, men en del kommer istället att reagera med/oxidera andra molekyler.

 

Doseringshastigheten styrs huvudsakligen av antalet katalysatorer och vilken koncentration av väteperoxid man valt. 2 katalysatorer istället för 1 fördubblar reaktionshastigheten inne i behållaren och därmed pressas dubbelt så mycket väteperoxid ut.

Detsamma gäller om man ökar koncentrationen. 12% istället för 6% fördubblar reaktionshastigheten inne i behållaren och därmed pressas dubbelt så mycket väteperoxid(lösning) ut. Men eftersom att denna väteperoxid också är dubbelt så stark så blir resultatet 4 ggr högre dos av väteperoxid.

Vattentemperaturen har också en viss påverkan, högre temperatur ökar reaktionshastigheten något.

 

Vilken dosering som är lämplig beror på flera faktorer. Total vattenvolym såklart, men även var man placerat oxydatorn och vilken belastning man har påverkar. Jag tycker att man kan utgå från doseringsanvisningarna och prova sig fram därifrån.

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Kommer ha den i sumpen så jag satsar nog på W modellen
En liten detalj som jag inte vet om jag har läst...hur mkt vatten rekommenderas att det är ovanför oxydatorn? Spelar kanske inte så stor roll så länge den är under ytan?

Mvh
Mats

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte att det kanske kan vara  till hjälp, man kan jämföra storleken på de två
20200807_150226.jpg.4e6d13b6debce68fbfcec96089aee89a.jpg
 
Mvh
  jarecki68
Tack! Ganska stor skillnad :)
Jag ska mäta ordentligt i sumpen tror jag!
Förlorar jag mkt på att ha den i facket innan returen (ihop med skummaren) tror ni, det blir en bubbelfälla i vägen.

Mvh
Mats

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...