Gå till innehåll

Dosering


francefight

Rekommenderade inlägg

Halloj ! 
 

Jag har haft mitt kar nu i ca 1,5år. Under tiden har jag gått över till mer o mer lps. Nu räcker inte enbart vattenbyte till längre, framförallt KH o Ca.

När jag kollar över alla tillsatser att köpa hem,  så är där en hel uppsjö att välja mellan. Blir lite snurrig .. 😅


Vad skulle ni rekommendera och vad är absolut enklast att börja med? 

Skicka gärna en länk till produkten 🙂


Jag äger en aqua medic reefdoser evo4 som jag tänkte koppla in.

 

Trevlig sommar ! ☀️ 

Fredric

6AB95081-A639-42D5-81AA-6CD9DD088E80.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört Triton Core 7 other methods ett par år men valt att byta till ATI Essentials pro

https://foretagsakvarium.se/product/ati-essential-pro/?v=f003c44deab6

 

Båda är enkla att använda men ett par fördelar med ati som jag ser det är att det bara behövs 2 kanaler på doseringspumpen och att kostnaden är något lägre.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för alla svar, det hjälper en att ta nästa steg i saltvärlden.

Jag ska gå genom era tips och se vad jag tror blir enklast för mig.   👍🙂 


En helt annan sak jag funderat lite över. Att ha 0 på sin tds-mätare till osmos vattnet förstår jag är det ultimata. När börjar ni byta silikat, filter osv ? När mätaren är mellan 1-5, 5-10, 15-20?

 🤷‍♀️🤠

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TDS är i princip en ledningsmätare och talar i princip om hur många joner som finns i vattnet. Amerikanarna klarar tydligen inte av Si enheter utan försöker använda ppm till allt. Normalt mäter man ledningsförmågan i mikrosiemens, millisiemens eller bara siemens. Att försöka hålla noll i silikat i RO vattnet är bara slösade pengar - när vattnet kommer ut i akvariet så löses kisel ut i vattnet. Ett normalt revkar har mellan 50 - 200 µg/l Si. 

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...