Gå till innehåll

Uppgradera till större akvarium.


clownfisk

Rekommenderade inlägg

Ska innom kört uppgradera ifrån 80 + 20L till 275 + 80L.

Är det bara att flytta över allt inklusive vatten ifrån den lilla tanken och fylla på med nytt vatten och se glad ut eller behöver man göra en nystart på nytt? 

Hur ska jag gå till väga?

Tipps mottages mer än gärna!

 

Mvh en relativt nybliven i hobbyn !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, clownfisk sa:

Ska innom kört uppgradera ifrån 80 + 20L till 275 + 80L.

Är det bara att flytta över allt inklusive vatten ifrån den lilla tanken och fylla på med nytt vatten och se glad ut eller behöver man göra en nystart på nytt? 

Hur ska jag gå till väga?

Tipps mottages mer än gärna!

 

Mvh en relativt nybliven i hobbyn !

Du kan flytta över allting sålänge du har bra nyblandat saltvatten som har bra värden, främst då temperatur och salinitet och har du koraller kan det även vara bra att övriga värden är på bra nivå.

 

En del väljer att blanda allt nytt vatten och en del väljer att ta med det gamla. Jag gjorde nyligen en uppgradering och då blev det bara nytt vatten.

 

Om det är så att du ska köpa in mer levande sten och sen sand så blir det såklart en inkörningsperiod innan det tuffar på, men den sten du redan har hjälper till att stabilisera nitrifikationsprocessen. Jag körde på marco rocks som är "död" sten och som sägs inte ska läcka några fosfater från död materia, som t.ex. död torkad levande sten gör.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...