Gå till innehåll

Osmosfilter - bytesintervall


nike83

Rekommenderade inlägg

Jag har ett osmosfilter som jag köpt av en kompis beggad. det är max ett år och har inte gått något anmärkningsvärt "hårt", dvs bara fyllt på med avdunstat vatten i princip.

 

Förra veckan bytte jag förfilterna samt nytt silikatfilter-media, då TDS-mätaren visade 1-2.

igår kväll när jag började tanka upp mitt nya system visade TDS-mätaren 0.

i morse visade den 1. jag har max fått ut 400 liter sedan jag bytte silikatmedia senast.

jag bytte nyss silikatmedia samt la till en extra behållare med silikatmedia för att öka bytesintervallen. nu visar TDS-mätaren 0 igen. 

 

Jag är nyinflyttad till Höganäs, så jag har inte någon erfarenhet av akvaristik med detta vatten. men kanske fler på västkusten/skåne som har erfarenheter av vilket intervall på media och filter?

 

mina egna erfarenheter från Stockholm var typ: för filter 1 gång om året, silikatmedia 2. osmosmembranet håller typ minst 5 år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-08-13 at 10:49, petnym sa:

Visar den det högre värdet även efter du kört några minuter? Har du dubbelkollat att Inline-metern sitter med stiften åt rätt håll?

 

exakt. jag brukar alltid vänta minst 1 minut innan jag drar någon slutsats. drar man inte sönder den om man drar ut den? tips på hur man gör? :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, nike83 sa:

 

exakt. jag brukar alltid vänta minst 1 minut innan jag drar någon slutsats. drar man inte sönder den om man drar ut den? tips på hur man gör? :) 

Min sitter i en vanlig T-adapter så man kan plocka ur den på samma sätt som man gör med slangarna. Enklast är nog om du postar foto på dina grejer som mikoto föreslår... Om du köpt den begagnad så finns ju alltid risken att den liggat torr och då kanske får du aldrig igång membranet igen...

 

 

2032659395_ScreenShot2015-05-15at15_50_42.png.559fb8cc093997aa45e62f1067eabd92.png

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...