Gå till innehåll

Nano Reef 49l på diskbänk, lutar 4mm


Mandalina

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Jag har precis köpt mitt första akvarium, ett nano reef från Aquael på 49 liter. Jag är superny inom denna hobby, och har egentligen inte ens haft ett riktigt sötvattensakvarium. Har länge vart intresserad av just saltvatten, men har haft lite hamstrar och annat som tagit upp min tid och plats. Nu har jag dock vart husdjurslös ett tag och tänkte att det är perfekta tillfället att kunna starta denna hobby, superkul! Jag har läst en del här på forumet och även i en bok jag fått låna, tycker detta är superintressant och finns verkligen mycket att lära sig.

 

Men nu kommer vi till mitt problem! Eftersom jag bor I en lägenhet på ca 20 kvadratmeter är mina möjligheter för placering begränsade, jag hade sett ut hörnet på min diskbänk som den perfekta platsen. Nu när jag dock testat att fylla vatten i karet märker jag att det finns en viss lutning på bänken.. Lutningen är ”parallell” och syns därför inte alls framifrån, men tittar man från sidan skiljer sig vattennivån va 4mm från framsida och baksida. Nu får jag såklart panik, eftersom det enda sättet jag hittat att reglera lutningen är att köra in kilar under möbeln som akvariet står på, vilket jag inte kan göra med min diskbänk som sitter fast i väggen. Finns det något annat sätt att reglera upp dessa 4 mm som inte sätter stress på karet? På grund av min lilla lägenhet har jag inte riktigt några andra alternativ för placering just nu..

 

Tacksam för hjälp!

Amanda

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är mellan glaset och själva diskbänken?

En diskbänk brukar ju inte vara så plan, men kan du inte ha en lite tjockare frigolit mellan kar och diskbänk?

 

Viktigast är att du inte har olika lutning på de två sidorna. Har du 4mm lutning om du tittar från båda sidorna eller skiljer det sig åt beroende på vilken sida du tittar på...

Värst är det om du tex tittar på ena sidan och det lutar mot väggen och tittar du på andra sidan lutar det från väggen tex.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mellan glaset och diskbänken har jag en tunn mjuk matta som följde med akvariet, kanske några millimeter tjock. Tror du den hjälper? Eller kan frigolit vara bättre på att jämna ut den lilla lutningen? Det är samma lutning på båda sidorna, alltså lutar den bara i ett led, så det känns lite tryggare. Tack för snabbt svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om lutningen är likadan på bägge sidorna - nema problema. Då kan det luta hur mycket som helst. Det so orsakar tryck på karet är vattenhöjden. Den är så liten i det karet så det räcker med att du lägger en 4 mm tjock remsa på den lägsta sidan. Sedan kan du lägga en två mm tjock remsa i mitten för nervernernsa skull. Bottnarna brukar vara självbärande 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...