Gå till innehåll

Sumpbygge


Mia L

Rekommenderade inlägg

Håller på att bygga en ny sump och undrar hur man ska ha biobollar. 

Kan dom ligga i en hög, i en nätpåse för att enkelt kunna ta upp och rengöra, där det är olika storlekar på biobollarna och dom åker inte runt utan ligger helt stilla?  Är det ett OK sätt att ha både biobollar och siporax m.m på?

Ungefär hur mycket drag på returpumpen behövs för att genomströmningen är ok? Systemet är på ca 750 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biobollar är bäst i ett droppfilter för sötvatten. Siporax kan man använda men det gror igen av bakterier och avger kisel till vattnet som ibland kan ge problem.

Sand och levande sten kan vara bra att ha i sumpen och alger ifall man har möjlighet att belysa dem utan att man får en massa alger i skummaren med mer.

Man brukar ha en eller 2 gånger vattenvolymen per timme genom sumpen. Det betyder en pump på 3 - 5 tusen liter utan motstånd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har refugium med sand och levande sten innan detta fack för filter. 
Många har ju biobollar som filter men du tycker det är dumt att ha i ett saltvatten? Även om man kan ta upp och göra rent dom? 
Siporax är ju också vanligt i saltvatten, speciellt i små akvarier. Trodde det var ett bra filtermedia. 
Har du något annat förslag till filter?  Vill gärna få ner fosfat och nitrat  😀

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken filtertyp som är bäst beror mycket på vilken typ av kar du har och hur du matar.

Har du mycket nitrat kan den minskas med hjälp av levande sten eller en djup sandbädd.

Mycket fosfat får du enkelt ned med fosfatreducering - Järn eller aluminiumbaserad.

En algskrubber minskar både nitrat och fosfat men den måste skördas. Det finns algfilter som ser ut som ett gammalt sötvatten -ytterfilter men den har en belysning i mitten. Lättare att hålla ren än en algskrubber med matta.

Kolkälledosering fungerar också men behöver en rejäl skummare för att få ut de bakterier som vi odlar för att de skall ta upp fosfat och nitrat.

 

Ändrat av stigigemla
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2020‎-‎08‎-‎19 at 06:40, peterj66 sa:

Det jag kör med som funkar bra är först refugium med sten och chaeto, sedan en algskrubbare och sist fosfatmedia i en påse i returfacket. Jag har även en skummare innan returen.

Vad kör du med för algscrubber? Kan du visa en bild? :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2020‎-‎08‎-‎19 at 00:13, Christian J sa:

Algfilter och/eller kolkälledosering är båda effektiva för det.

Kolkälledosering stressar mig för jag tycker inte jag förstår dosering eller vågar hålla på tillräckligt länge för att det ska visa någon skillnad. Så algfilter låter bra :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2020‎-‎08‎-‎20 at 17:47, stigigemla sa:

Vilken filtertyp som är bäst beror mycket på vilken typ av kar du har och hur du matar.

Har du mycket nitrat kan den minskas med hjälp av levande sten eller en djup sandbädd.

Mycket fosfat får du enkelt ned med fosfatreducering - Järn eller aluminiumbaserad.

En algskrubber minskar både nitrat och fosfat men den måste skördas. Det finns algfilter som ser ut som ett gammalt sötvatten -ytterfilter men den har en belysning i mitten. Lättare att hålla ren än en algskrubber med matta.

Kolkälledosering fungerar också men behöver en rejäl skummare för att få ut de bakterier som vi odlar för att de skall ta upp fosfat och nitrat.

 

Algfilter och fosfatremover tycker jag är enkla och fungerar. Skulle gärna ha en algscrubber också så får titta på det. Jag får väl också se om jag behöver mer men vet att det samlas en del onyttigheter i karet eftersom jag är dålig på att byta vatten regelbundet samt matar nog en hel del, får kanske ta det lite lugnare med matandet.
Kolkälledoseringen är svår tycker jag och dessutom har jag säkert inte en sån rejäl skummare som behövs.
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...