Gå till innehåll

planerar 84-liters nano med frökenfisk


RickardK

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har tidigare haft ett saltvattenskar pa 275 liter som slutade i en olycka med vatten på golvet följt av avyttring av karet och att jag sedan vände ryggen åt salt i flera år och slickade mina sår. Jag gjorde många fel där mina lösningar ofta led av tänket att maximera nyttan av varje spenderad krona (billig led vars färgton jag avskydde, hävert-baserad överrinning till sumpen som lät som en spolande toalett mm).

 

Men nu har jag börjat få ett sug igen. Planeringsstadiet än så länge. Tanken denna gång är att hålla det enkelt. Minimalt med teknik samt ingen teknik utanför karet som kan få för sig att läcka. Inga billiga grejer som susar och låter. Samt en väldigt låg bio-load. Min tänkta teknik är följande:

  • lägre optiwhite-kar på 60x40x35 på en juwel lido-bänk
  • jebao SLW-10 streamer (1 eller 2 beroende på)
  • någon bra led
  • eventuellt en tunze 9004-skummare om det visar sig behövas utöver täta vattenbyten
  • förmodligen en tunze-ATO

 

Vad gäller belysningen hade jag till mitt gamla kar en reef-breeders-ramp. Den lät en del och hade ett lilaaktigt sken som jag inte tyckte om. Denna gång tänker jag mig någon mer ställbar variant. Jag tycker det är finast med ett svagt blå-turkost sken med minimalt med lila inslag. Mina kandidater för belysning är ai hydra 26 HD samt nya Radion XR15J G5. Radionen i blue-version har cyan-leds samt avsaknad av warm white vilket jag misstänker funkar bra för att tuna fram rätt färg men jag tar gärna input om någon har andra bra alternativ eller tankar.

 

Ang levande så skall jag i detta karet ha 1 fisk. en enda gul-stjärtad blå frökenfisk. Inga fler. zilch. nada. Inte så mycket som en goby. En stor stress i förra vändan var ivern att stoppa i ny fisk och suget efter att ha nån kirurg mm. Det blev inte bra. Frökenfisken är en av mina absoluta favoritfiskar och tänker mig att den när den vuxit färdigt kommer bli en lagom stor, robust, aktiv och färgglad center piece.

Däremot tänker jag mig en uppsjö lägre djur.

En tanke med den låga bio-loaden förutom argumenten ovan är att jag inte vill proppa karet fullt med sten ut till kanterna (men ändå undgå en sump att lägga sten i). Tycker det är väldigt snyggt med lite lägre kar med ordentligt med sandyta kring stenformationen. Eventuellt vill jag scapa med sten som sticker upp ovanför ytan.

 

Jag tänker till att börja med fokusera på enklare koraller som knappar och skivanemoner. Fungerar allt bra vill jag nog med tiden köra enklare SPS och LPS.

 

Låter allt som en vansinnig ide? eller kan det fungera?

/R

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter välplanerat. Det svåra är ju många gånger att hålla sig till sina planer. Men belysningen låter klok. Satsa på en AI Hydra eller eventuellt Prime 16hd om du har den långt upp och inga sps'er. Har hört att Radion 5G kan se lite matta ut i skenet och dessutom är ju AI billigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...