Gå till innehåll

Kims 400 liter


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

3 timmar sedan, jeber skrev:

Ser riktigt bra ut emoji106.png är alltid lite vemodigt att ta bort en koloni för att placera en oftast dyrare och känsligare fragg emoji1.png

Tusen tack! 

Jo, det var definitivt vemodigt! Men, ikväll har jag möblerat om och fått fraggarna på plats i tomrummet som kolonin lämnade efter sig. Måste säga att jag är riktigt nöjd med hur det blev. 

Kan ju vara nyhetens behag. Men, det kunde definitivt varit värre och vemodet har därför lagt sig lite. Det kommer nog bli bra det här 😊🤞

Ska fixa lite bilder inom kort. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Casio skrev:

Dina flak montipora är otroliga. Den röda till vänster är ser riktigt bra ut. Självfallet är allt annat också galet fint. 

 

Men kan du se om något släkte växer bättre än annan? Tänker att du har så bra utgångspunkt med alla koraller och fina mätteknik 💥💪

Tusen tack! 😊

Ja, alltså, montipororna sprider ju sig som en pest 😬 jag har ångrat placeringen av vissa av dessa då de tar upp så mycket yta och växer mer eller mindre över mina acroporor. 

 

Det jag generellt tycker mig kunna se en skillnad i är att de acroporor som står i starkast belysning växer långsammast. Men även där finns det variationer. 

Har några sweet spots i karet tror jag och där är det väl flödet och den spridda belysningen som är nyckelorden. Men det är bara en halv-vågad gissning. 

Oftast är det ju också så att de man verkligen vill ska växa till sig är de som är absolut mest sega 😅🙈

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

 

Det jag generellt tycker mig kunna se en skillnad i är att de acroporor som står i starkast belysning växer långsammast. 

Vilken dröm! En riktig favorit för egen del. Flak montipora. 

 

Blir dina långsamt växande acro tjockare å andra sidan? 

 

Precis, man tittar så mycket på dem så man uppfattar att inget händer 😃 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Casio skrev:

Vilken dröm! En riktig favorit för egen del. Flak montipora. 

 

Blir dina långsamt växande acro tjockare å andra sidan? 

 

Precis, man tittar så mycket på dem så man uppfattar att inget händer 😃 

Hmm, inte tänkt på att kika på det. Tänker att det kan vara svårt att jämföra. Du behöver nästa låta samma korall växa på två olika ställen för att kunna jämföra, tänker jag. Och det utrymmet har jag tyvärr inte råd med 😅

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-05-03 at 01:43, Kim Rosenqvist skrev:

En lite längre uppdatering då det gått ett par veckor som varit någorlunda händelserika ändå, på gott och ont 😊

 

Skulle vilja säga att det tuffar på, även om vi varit ute på en liten berg-och-dalbana med kh de senaste 2 veckorna. 

 

Uppdaterad hela focustronic-familjen med senaste programvaror mm. Vissa omkalibreringar och kopplingar mellan enheterna lyckades inte återetablera sig. Det ledde till att alkatronic och dosetronic inte längre pratade med varandra, samtidigt som dosetronic doserade typ 80% mer än den borde, vilket resulterade i att kh över en natt stack iväg från 8,2 till 9,5.

Hade livet inte varit så stressigt i största allmänhet så hade jag förmodligen inte hamnat där 😅 Började sakteligen sänka tillbaka kh därefter. Men som att det inte var nog så väntade nästa kh topp runt hörnet.

Jag skulle nämligen blanda lite ny reagens till alkatronicen. Jag behövde då doseringsbehållaren, så jag hällde över den sista slatten reagens i en annan tillfällig behållare, utan lock...

Den nya reagensen var tilltänkt att vara klar dagen efter, men det dröjde snarare uppemot 5 dagar. Livet, än en gång.

Det som inte slog mig, förrän efter den nya reagensen var på plats, var att den gamla slatten hade dunstat vatten eftersom behållaren inte hade lock... och sedermera gjort reagensen värdelös. Sakteligen hade mitt kh klättrat upp till 10,2 (eftersom Alkan läste för lågt pga den "ned-dunstade" reagensvätskan) 

Får ta på mig den. Har nu hursomhelst landat på stabila 8,3 (+/- 0,2) igen, men det var lite svettigt ett tag. Lyckades iaf ta mig igenom det utan några (hittills) förluster. 

Screenshot_20210503-021756_Chrome.jpg.58109795c7ec83547f4e05accd754fc3.jpg

Inte riktigt den kh-kurva man önskar sig, inte med ett automatiserat system iaf 😅

 

 

Moving on... 

Jag har gjort mig av med min stora "centerpiece" acropora frogskin. I mitt "lilla" kar kan jag inte unna mig mer än en koloni av varje exemplar (har en till koloni av samma).

Denna stora hade dessutom verkligen en prime spot, mitt i karet. Kommer öronmärka den här platsen till mina nyare rariteter. Jag hoppas de nya kommer trivas lika bra som denna har gjort... 

Väldigt kul att se tillväxten på kolonin. Bild nr tre här nedan är tagen 10e maj 2020, alltså knappt ett års tillväxt mellan bilderna. Lägg då till att jag har en annan koloni från samma fragg (se långt upp till vänster i bild över akvariet längre ner). 

20210502_111518.jpg.c8dcc898b53697deefa30ab1b5c617d1.jpg

Inte många mm kvar i den hinkens diameter... 

 

20210425_095708-02.jpeg.6a6fddf8d6bcfefa374a303f1a4ba624.jpeg

Nyligen tagen bild

 

Screenshot_20210503-005242_Photos.jpg.ee44317e46a21b76e9c23859546ee4c2.jpg

10e maj 2020. samma hawkfish som referens 😅👍

 

Ska snart flytta in lite nya fraggar, som jag bytt till mig, till den plats som kolonin lämnade efter sig. Fick dit en sten som jag tror blir en perfekt lägre platå som kan husera dessa nya kolonier. Tanken är även att min hittills något blyga walt disney ska få sin plats i rampljuset där 😊

Det var förresten första gången jag varit nere i karet och flyttat runt på inredningen UTAN att svärandes nöja mig med resultatet. Brukar alltid riva ner fraggar, bryta av korallgrenar och allmänt råka stöka runt likt en elefant i en porslinsbutik. Men jag blev faktiskt riktigt nöjd med hur jag lyckades få ihop den delen av karet utan att ändra om för mycket och enbart en liten gren montipora som gick av.

Svårt att förklara nöjdheten, och det syns nog inte på bilden, men det ligger i detaljerna, som förmodligen bara jag ser, haha 😅

20210427_225252-02.jpeg.27c3e461b4c1b4f606083f5358541440.jpeg

Före... 

 

20210502_221426-01.jpeg.663cac699bf23905a3d59fa212fec86c.jpeg

Och efter... (tyvärr tagen i eftermiddagssolen i reflektionen) 

 

Det går nog heller inte att se så väl på bilden, men jag passade samtidigt också på att ta av epoxy-täcket som jag gjorde för att täcka över (läs: döda den sega jävla...) stylophora-kolonin. Den hade önskvärd effekt. Bara vitt skelett kvar och redo att husera en ny fragg av något mer önskvärt. 

 

 

Moving on... 

Prövade också på att göra lite korall-mumma, för snabb och smidig "broadcast feeding".

Jag rörde ner en massa göttigt i saltvatten och frös ner det i kuber. Kommer lägga ner en isbit i karet då och då, som helt enkelt får smälta ner i vattnet (returpump avstängd då...). Allt som gör livet enklare 😅👍

20210502_092427.jpg.c9c25d88824ff534042cf91631d64aba.jpg

Lite av varje 

 

20210502_085523.jpg.b02fe2742d8c23c419c3e7df5f86415c.jpg

Mush! 

 

👾

 

20210502_090530.jpg.6445747e31fe1591236ac2cb586a939e.jpg

Kommer inte göra isbitar till sommardrinkarna i dessa framöver! 

 

20210502_092459.jpg.cfd5df0070343d37c11aef80564af0d9.jpg

Ready for fine dining. 

 

 

Moving on... 

Har nästan slutfört bygget av min recirkulerande co2-scrubber som ska kopplas till skummaren. 

Vi får se hur det funkar, helt enkelt. Fördelen med recirkulerande co2-scrubber är ju att jag inte förbrukar lika mycket av mediat då det skapar en relativt closed loop av luft, och därmed klart mindre co2 att "skrubba" bort. 

Förhoppningsvis lyckas den trycka upp pH högre även nattetid. Ligger nu mellan 8,3-8,0 under en dygnsrytm, men skulle gärna vilja ha det mer stabilt i överkant. Men, vi får se, det är ett kul experiment helt enkelt. 

Har pH styrning till skummaren, som slår av den om pH stiger för högt. Jag har även en floatswitch inne i skummarkoppen som även den slår av skummaren om den skulle bli full. Den sistnämnda lösningen är livsviktigt, då det kan bli ödesdigert för karet om man får in vatten i luft-loopen och det läcker ner i sumpen.

Ska nu bara vänta på att reaktorbehållaren blir torr efter rengöring, så jag kan fylla den med co2-remover. 

20210502_132848.jpg.4c8268f66fcd9461caa1e3e7678bbd9a.jpg

Fattas också bara lite silikonslang för att koppla ihop den. 

 

 

På återseende. Grattis, om du klarade dig hela vägen ner hit 😅

 

Svinsnyggt!

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste bara säga det här. Den förbannade lila stylophoran, Milkan, som jag försökt döda genom att täcka över den med epoxy (som den haft sen typ mitten av mars), lever fortfarande!! 

 

Helt vita polyper men nog fan fladdrar dom omkring. Har varit nere med kokande vatten igen. Hoppas att den är tillräckligt försvagad för att detta ska vara dödsstöten. Den verkar ju omöjlig att få död på... 

 

Tog förresten liten närbilder på koraller idag genom att ta på ett vattentätt mobilskal och fota inne i karet. Så häftigt när man kan få riktiga närbilder 

20210504_192656.jpg

20210504_190638-01.jpeg

20210504_190451-01.jpeg

20210504_190507-01.jpeg

20210504_190600-01-01.jpeg

20210504_190519-01.jpeg

  • Gilla 10
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Kim Rosenqvist skrev:

Måste bara säga det här. Den förbannade lila stylophoran, Milkan, som jag försökt döda genom att täcka över den med epoxy (som den haft sen typ mitten av mars), lever fortfarande!! 

 

Helt vita polyper men nog fan fladdrar dom omkring. Har varit nere med kokande vatten igen. Hoppas att den är tillräckligt försvagad för att detta ska vara dödsstöten. Den verkar ju omöjlig att få död på... 

 

Tog förresten liten närbilder på koraller idag genom att ta på ett vattentätt mobilskal och fota inne i karet. Så häftigt när man kan få riktiga närbilder 

20210504_192656.jpg

20210504_190638-01.jpeg

20210504_190451-01.jpeg

20210504_190507-01.jpeg

20210504_190600-01-01.jpeg

20210504_190519-01.jpeg

Coolt, hade missat att du har en mussla också, går den ihop med rostratusen?

Vad är den nedersta acron för något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

42 minuter sedan, Hampus85 skrev:

Coolt, hade missat att du har en mussla också, går den ihop med rostratusen?

Vad är den nedersta acron för något?

Det har inte varit något intresse från rostratusen. Musslan hade jag redan när jag skaffade rostratusen. Läste någonstans att det kan spela roll. Eller så har jag bara haft flyt 😅🤞

 

Den sista är en millepora, tyvärr hade den inget sexigare namn än sp., köpt på AquariaTech 😊

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Det har inte varit något intresse från rostratusen. Musslan hade jag redan när jag skaffade rostratusen. Läste någonstans att det kan spela roll. Eller så har jag bara haft flyt 😅🤞

 

Den sista är en millepora, tyvärr hade den inget sexigare namn än sp., köpt på AquariaTech 😊

Skönt!

Jag har nog egentligen sett den tidigare men lyckades glömma att du har bägge tillsammans 😊.

 

Märkligt att en korall kan vara så snygg helt utan ett långt påhittat namn 😁 

  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Dags för en uppdatering. 

 

Jag är på strålande humör, iaf när det kommer till korallernas utveckling. Det är ju lite av att utmana ödet, men jag kan nog åtminstone konstatera att jag inte sett mina koraller såpass (till synes) välmående som dom gör just nu. Klara färger och knoppar på var och varannan gren. Halvdana bilder men ändå 

20210515_144530-01.jpeg.8e3f009e9be43664f26e6d7424c740e4.jpeg

20210515_143357-01.jpeg.be2638aff762f15d2d1d0812bc893f1f.jpeg

20210515_143255-01.jpeg.255ecc04c0bba95b9135776568a0bab8.jpeg20210515_143306-01.jpeg.3050c24336ac4d066b7a2b93c73dbbaf.jpeg

 

Det som ändå är synd är att jag inte kan fastslå den/de exakta grundorsakerna till detta. Vilken eller vilka förändrade faktorer kan det vara som påverkar mest? 

 

1a. Jag ligger så gott som precis där jag vill ligga nu i vattenvärden (mg fortfarande lite högt), och det med en bra stabilitet. Icp borde ha kommit i fredags men räknar med i början av nästa vecka. Får se om det bjuder på oväntade överraskningar... 

Screenshot_20210515-234118_Focustronic.jpg.873c7661efd6570eb9201d658ffd0309.jpg

 

1b. Nitrat är nere på under 3 mg/l, fosfat kilar stadigt på 0,01-0,03. Matar rikligt ändå 

Screenshot_20210515-234431_Focustronic.jpg.490e8d6169f680ebbd259d66164f897e.jpg

 

2. Jag har lyckats höja pH till ett medelvärde på 8,3 (+/-0,1 kväll/morgon). Vårvärme och fler öppna fönster gav en extra boost. Nu ska vi dock se hur länge 1 liter recirkulerande media räcker.

493583372_Screenshot_20210515-233938_APEXFusion.jpg.bad05e280501f8c680754d5376d241a7.jpg

- kan ni lika tydligt som jag se vart familjen var ute ur lägenheten tro? 😅

 

3. Min phytoodling doserar 500 ml per dygn och har varit igång i några veckor nu. Jag undrar även om och isf hur stor påverkan detta har på näringsvärdena. Äter phyton upp näring i karet? 

 

4. Någonting annat som jag förbisett? 

 

Var ute i stugan i Norrtälje över några dagar och hittade ett bra sätt att vara akvarist på distans 😅

Screenshot_20210511-133349_mydlink.jpg.37c8236d657a76062aa77b2316a814c3.jpg

 

Värmen har ju äntligen kommit. Det gjorde att jag fick se om mina fläktar pallade trycket. Nu var det ju inte så att det var någon högsommarvärme på närmare 30 grader, men de klarade hur som helst av att trycka ner temperaturen till önskvärd nivå iaf. De slås på när temp > 26,3 grader och av när den är 26 grader. Vi får se om de klarar en högsommarvecka längre fram. 

1925254692_Screenshot_20210515-234032_APEXFusion.jpg.98ee0a19bcf7c8978911a0e82eda8cad.jpg

 

Köpte på mig en Nero 3 till fraggkaret häromdagen. Små nätta kraftpaket måste jag säga. Mina jebao har börjat kärva och känns inte så pålitliga längre. De har dock säkert 4-5 år på nacken så det får väl räknas som ok ändå 😊

 

På återseende och hoppas då på en fortsatt framgång 

Annars får man väl säga att jag bad om det 😣

  • Gilla 8
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-04-11 at 09:51, Kim Rosenqvist skrev:

Sådär, då var det dags för min allra första videouppdatering. Fick en lugn stund igår och tog därmed tillfället i akt! 

 

En genomgång I HD av akvariumet och teknikrummet! 

 

 

 

 

Har kollat mer på din tråd nu och de intressanta videosarna! Wow, vilket fint å välordnat teknikrum! Hur lyckades du förhandla till dig det utrymmet med regeringen där hemma? 😂

Ser att du har hela Focustronic sviten - mäktigt! Jag ska försöka driftsätta min Mastertronic i helgen som stått ny och oanvänd över en månad. Inte haft tid å den 60-sidiga manualen skrämmer mig lite 😱

Vilken smart ”hang-on fläkt” du har - var fick du tag på den?

 

Så imponerad och ödmjuk inför det du åstadkommit, respect! - stort grattis!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, Gierth restart skrev:

Har kollat mer på din tråd nu och de intressanta videosarna! Wow, vilket fint å välordnat teknikrum! Hur lyckades du förhandla till dig det utrymmet med regeringen där hemma? 😂

Ser att du har hela Focustronic sviten - mäktigt! Jag ska försöka driftsätta min Mastertronic i helgen som stått ny och oanvänd över en månad. Inte haft tid å den 60-sidiga manualen skrämmer mig lite 😱

Vilken smart ”hang-on fläkt” du har - var fick du tag på den?

 

Så imponerad och ödmjuk inför det du åstadkommit, respect! - stort grattis!

Haha! Jag förklarade fördelarna med att ha tekniken i ett annat rum, "tänk vad tyst och behagligt det kommer vara! Bra med viktfördelningen också!"

Sen var det bara vänta på att hon skulle gå hemifrån, och borra hålen i väggen för överrinningen innan hon hann fatta att det var ett nödvändigt steg. Därefter fanns det helt enkelt ingen återvändo med 3 x 50mm ø hål i väggen 😅😅

True story 😊

 

Jag hade lite meck med att få igång min mastertronic, men det var pga det låste sig när jag skulle ansluta till nätverket, samt en bussning till ena pumpen som var sönder. Men jag hade bara otur med mitt exemplar. Ett tips är hur som helst att läsa hela manualen noggrannt innan du börjar installationen, därefter steg för steg. Se till att inte vara i tidsnöd. Men, det är en fantastisk maskin! 😊

 

Fläkten sprang jag på i någon youtubers video. Harrysaquatics har designat själva hållaren, som 3d-printas. Ritningen finns på thingsiverse, hör av dig om du vill ha länk. Jag beställde dessa hållare då jag inte har en 3d-skrivare. Sen köpte jag två chassifläktar 140mm på Kjell och Co, en Dc-hona och lite kabel, samt lite rostfria skruvar (som ändå kommer rosta) på bauhaus 😊

 

Stort tack för komplimangerna! 😊🙏

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte sluta skratta åt din ”true story” .... 😂😂😂😂😂😂


Har inte hunnit ge mig på Mastertronicen då dagen förgäves gått åt till att försöka få tyst på flödet ner genom Rollermat:en och skruva på programmeringen av ATI-rampen.... så gick den dagen 😤. Tack för råden, jag ska ge Mastertronicen mycket tid å kärlek under uppstarten!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Var ett tag sen jag skrev nu. Har haft svårt att hitta tiden om jag ska vara ärlig. 

Men nu är det mindre än en månad kvar till lite semester och därefter även liten efterlängtad föräldraledighet. 

 

Karet tuggar på bra. Förbrukningen av balling har ökat fint de senaste veckorna. Är nu uppe i nästan 50 ml balling core7-mått mätt. Har skett en ökning med 20% på lite mer än en månad (och har kontrollmätt kh så det inte blivit en felmätning som tidigare, puh) 

Kopplar ökad förbrukning till pH som numera håller sig högt, pendlar mellan 8,20-8,45. Varmare tider och fler fönster på glänt är nog den största faktorn här (samt lite hjälp från co2-scrubbern). 

 

Flyttade runt mina fläktar idag då jag märkte att kurvan sakteligen gick uppåt. Fick helt klart bättre effekt efter justeringen (se bild, röd pil visar tidpunkt). 

1188193179_Screenshot_20210609-221248_APEXFusion.jpg.cff00378a1007b37c34bb77cbec66720.jpg

 

Har även valt att plocka bort mitt clarisea filter, rullen tog slut för 10 dagar sen och jag hittade ingen tid för att klydda med att byta rulle. Har inte märkt någon enorm effekt på näringsämnen. Men tycker mig samtidigt se mer polyper dagtid på mina acroporas. Kan det vara en effekt? Mer skit i vattnet att fånga? Ska låta det vara så ett tag ocu så får chaeton agera filter. Ett filter mindre att underhålla känns ju faktiskt helt ok. 

 

Mitt enda bakslag är väl att min walt disney började få stn. Har nog bara mig själv att skylla då jag flyttade på den ett par gånger för mycket. 

Har knipsat upp den i tre fraggar ocu får väl se om någon överlever. 

 

Närmast framöver så kommer jag börja med kalkwasser mixer igen, behöver dock en pump med kontinuerligt flöde. Då kopplar jag ju dock bort co2-scrubbern. Ska även koppla ur uvc (som jag tror slutat fungera ändå haha) och eventuellt koppla in ozon. Det är kul att mekka. 

 

Kan slutligen rekommendera @Salt i Väst som jag handlat mer och mer av det senaste. Fick med en liten gåva fiskmat vid förra beställningen och vid den nyligen gjorda beställningen så ersatte dom en vara som var slut i lager med ett bättre alternativ utan kostnad. Kundfokus som uppskattas 👍👍 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med ozon! Det funkar jäkligt bra och är också något jag ska implementera igen framöver. 
Kan rekommendera att man köper nån billig skummare och enbart kör den som en ozonreaktor. Även om många skummare är motståndskraftiga mot ozon så är plasten inte opåverkad av det över tid. Hade en rackare som blev rätt ”sladdrig” tillslut haha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

57 minuter sedan, MichaelE skrev:

Kul med ozon! Det funkar jäkligt bra och är också något jag ska implementera igen framöver. 
Kan rekommendera att man köper nån billig skummare och enbart kör den som en ozonreaktor. Även om många skummare är motståndskraftiga mot ozon så är plasten inte opåverkad av det över tid. Hade en rackare som blev rätt ”sladdrig” tillslut haha.

Tack för tipset! Har en del att läsa på om ozon. En extra skummare... Kan ju kanske få plats istället för rullfiltret om det upplägget funkar. Om inte så finns det nog inte så mycket alternativ, förutom en extern skummare då, där finns det ju lite plats 😊

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

En ny uppdatering, på månadsdagen från den förra. 

Hade helst gjort en videouppdatering, men dagtid är det fan alltid en unge som för ett jävla liv här hemma, och kvällstid försöker vi vara tysta så att gnället inte vaknar. Så videon får snällt ligga kvar på att-göra-listan. 

 

Vad har hänt sen en månad tillbaka då...

 

* Jag har slängt i en liten påse rowaphos, inte för fosfaten men för mitt aluminium som lagt sig på en lite för hög nivå. Har förresten ingen aning om varför. Aluminium har nu iaf gått ner från 55 ug/l till 30 ug/l, enligt senaste icp. 

 

* Jag hade råkat få upp jod till nästan 0,1 mg, förmodligen på grund av att jag spetsat den senaste ballingmixen för mycket. Fick byta ut denna och är nu nere på 0,08 mg/l enligt icp, eller 0,079 enligt mastertronic (hell yeah) 

 

* Jag har äntligen kommit ner till en bra nivå på magnesium (1350 mg/l - från 1550 tidigare), detta efter åtminstone ett par månader utan magnesium i ballingmixen. Behöver fixa in Colombos magnesiumtest till mastertronicen, red sea ger ett alldeles för högt värde... Men Colombos tester verkar minst sagt svåra att få tag i hos svenska återförsäljare. 

 

* Sagt och gjort, jag har kopplat in en kalkwasser mixer (deltec Km500, löjligt dyr enligt mig) med en kamoer doseringspump (inte bullig den heller!), som pumpar in 3,3 ml/minut, 200 ml/timme, eller 4,8 liter/dag vatten mättat med kalciumhydroxid. Skrotade samtidigt min recirkulerande co2-scrubber. 

Fick skruva ner ballingdoseringen från 85 ml till 30 ml/dag. 

Ph håller sig bra mellan 8,2-8,4.

Funderar på hur jag ska försöka hålla uppe spårämnena nu när det blir mindre dos balling varje dag... 

 

* Också sagt och gjort, en 25 mg begagnad ozonator har kopplats in i skummaren. Herregud så klart vattnet blev! Wow.

Inte enorm skillnad på ORP men ändå en ökning.

Väntar också på lite silica gel kulor som ska in i ett luftfilter innan ozonatorn, då torr luft gör den mer effektiv. Får se om det funkar.

Gjorde dessutom en ny "hatt" till skummaren, men istället för co2-remover så fylldes den med aktivt kol - för att fånga upp eventuella ozon-rester. 

20210628_151116.jpg.8d37de4415ca06bbb535604b908e0c60.jpg

 

* Jag har fortfarande inget mekaniskt filter sedan senaste filterrullen tog slut, för cirka två månader sedan. Inga märkbara negativa effekter. Fosfat varierar mellan 0,02-0,04 mg/l, nitrat ligger runt 3-4 mg/l. Korallerna har till synes mer polyper ute.

Clarisean har sedan dess rengjorts och lagts ut till försäljning 😅

Funderar på att köpa en på-hängbar filtersockhållare som kan sättas in vid behov... 

 

* Min walt disney fraggades ner i ett sista försök till att få den att överleva, men med tiden bleknade alla fraggar och dog.

Köpte då en ny på AquariaTech, som hade klart fler polyper efter 5 minuter i karet än vad den förra hade på 5 veckor. Nu får fan den här överleva och frodas...

20210630_204015-01.jpeg.f45a75ef886fcd701b6eaed3a3449e09.jpeg

20210630_223755-01.jpeg.669affe6726476f4830f4388b424ecdd.jpeg

 

* Jag har lyckats utrota ganska mycket av mina oönskade zoas med en kombination av pincett-attacker och aiptasia-x besprutning. Det sistnämnda var verkligen effektivt i att punktera livskraften ur dom som överlevde pincetten.

 

* I köpet av min begagnade ozon fick jag med en gammal ecotech mp10 som jag satte in i fraggkaret. Fasen så imponerande denna pump är! Min första hittills av detta märke. Blev helt klart sugen på att byta ut mina gyres till mp40 i displayen... 

 

* Jag sålde en "dubblett" koloni av acropora tortuosa för att framöver kunna placera ett par nya sprakande rariteter. Tips mottages gärna 😊👍

 

 

Jag tror att det mesta generellt mår bra. Dock märkte jag att PAR har ökat med 50-100 nere på botten, till följd av hur klart vattnet blev med ozon. Har en chalice som bleknat lite. Justerade ner krämen i mina hydror lite grand.

Jag skulle gärna få till ett ökat vitt ljus från hydrorna, för att komplettera det blåa i mina orpheks. Blått på blått kan ju vara effektfullt kvällstid men på dagen får det gärna vara ett lite bredare färgspektrum. Jag kör dock mina två or3or och t5 actinic lite omlott under dagen, där alla tre startar och slutar vid olika klockslag. I och med detta blir det så himla många skiftningar i färgspekrumet vid olika tillfällen under dagen, vilket blir lite estetiskt trist till och från, tycker jag. Vet inte riktigt hur jag ska få till det där på ett bra sätt, utan att behöva laborera för mycket med korallerna främsta behov. 

 

Jag har för övrigt förlorat min flame hawkfish. Hittade honom torr och stendöd på golvet, efter en helg ute på sommarstället. Mycket trist. En udda typ som alltid glodde snett på en. Tur jag har min fru kvar som kan axla den rollen. 

  • Gilla 6
  • Haha 9
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, sista raden gjorde att jag skrattade så jag föll av stolen….

 

Wow, vilken rapport av händelser - du ligger inte på latsidan! Detta med att skippa Rollerfiltret kanske är nått att fundera på då jag har 0,0 på både fosfat och nitrat och korallerna, i alla fall LPSerna, börjar klaga!

 

Får se hur det går med fosfat/nitrat pulvret du så snällt låter mig hämta i em. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Tredje månaden i rad nu som det blir ett inlägg exakt på månadsdagen efter den föregående uppdateringen, inte medvetet vill jag lova. 

 

Men bara för att det har varit tyst, varmt och semestertider så har man inte legat på latsidan, vill jag lova. 

 

 

Den största förändringen som skett är helt klart kejsarens nya kläder. Jag har skrotat min "kåpa" som stått ovanför karet, och istället byggt en ny "armatur" som hänger från taket. 

Blev smått trött på den lite instängda, smått dekadenta amerikanska looken (sorry, no offense) med en instängd ovansida av akvariumet. En av mina favoritvyer av karet är också den sett ovanifrån, något som inte var lika lättillgängligt med luckor som täckte.

Har fått lite inspiration från flera här inne på forumet, bland annat @MichaelE och @kaptenen. Tack för era förslag och designtips 😊👍

En annan något bidragande faktor till det något påskyndade bygget är att jag i flera ICP-tester i rad fått utslag på (ökad) titan i vattnet. Har försökt söka runt på internet efter sannolika orsaker utan särskilt bred framgång. Men en teori, och den kanske hittills mest sannolika, är att det kan röra sig om titandioxid. Det används i flertalet produkter för bland annat färgsättning (om jag förstått det rätt), till exempel i vit målarfärg. Min förra kåpa, som stod direkt på akvariet, hade ju reglar och mdf-skivor målade i just vit målarfärg. Det är kanske inte en helt ologisk tanke att månader av saltstänk gjort att ämnen från färgen har följt med salta droppar ner i karet? 

Oavsett vad, så är jag nu iaf supernöjd rent estetiskt med den nya hängande armaturen. Installationen blev dock lika intensiv som stressig. Efter att lyset släcktes på kvällen fanns en del att färdigställa inför upphängningen av den nya morgonen efter. Samtliga lampor (orphek, hydror och t5) och en fläkt skulle skruvas ner från den gamla kåpan och installeras i den nya. Den gamla ramen skulle skruvas loss och alla typ 30 skruvhål i väggen bakom kåpan skulle slipas, spacklas och målas. Kablarna till t5 och orpheks behövde kapas, förlängas och lödas ihop.

Det vart en halv natt som gick åt haha! Men det gick! 

Lite bilder från bygget. 

20210805_224250.jpg.2d917b3f9059dacbc7fafdae732c8c4f.jpg20210806_005924.jpg.ac6c942477a9f11b191faf5ed69fd8ca.jpg20210806_005948.jpg.dc4cb9e4b717e1ca5b249d71866e3560.jpg20210806_043032.jpg.8ce1b8d30a2dcb3d4847aad71c94760c.jpg20210806_090701.jpg.3f1e0a67c8ee542a75d81b61539096f3.jpg

 

Före och efter (obs, saknas en kabellist) 😊

20210527_190804.jpg.fdf6921a985195f13a73a590693f2bb4.jpg

20210213_145243.jpg.974b2badcbd6bd4761dd6e896d0d8fd6.jpg20210808_153406-01.jpeg.6cae71c2f1cdc71e290d50f03d20dea4.jpeg20210808_153327-01.jpeg.0a74d56a2d750517031634fb1556cbf5.jpeg20210806_104035.jpg.faae57adc1b649ccfe1a03e4343ea2fb.jpg

 

 

Jag har också påbörjat min egna lilla tomteverkstad för fraggjutning. Tycker fraggar i butikshyllorna är lite ologiskt dyra, och min upplevelse är att de inte direkt blir billigare heller.

En bra ursäkt för lite DIY helt enkelt. Jag köpte på mig lite vit portlandcement samt aragonitsand och började gjuta egna, i såväl egengjorda gjutlådor som 3d-printade moduler. Mycket kreativt nöje ändå, måste jag säga. Dock lite drygt att de ska lakas ur i typ en månad innan de är brukbara (iaf om flera ska i systemet samtidigt). Kommer förmodligen lägga ut en del av dessa till försäljning, mest för att kunna täcka lite av inköpskostnad för bland annat 25 kg cement, haha!

Vid intresse, håll utkik, kommer snart ut på ett forum nära dig 👍

20210717_111147.jpg.feacffb5274f26a1c494aaa288f4c8c3.jpg20210724_120021.jpg.379fa7ae6a51eb521600a3a46a3ce434.jpg20210725_160015.jpg.b800396d595d5a53959cb007b6a10cd3.jpg20210714_211107.jpg.33d6a76293ccd31bc0e338b7647cadbc.jpg20210715_160009.jpg.26901b721dd46a38f792bc558a2acaf6.jpg20210715_160034.jpg.1b47b7f25d89a8dc904f79a4ec6e77cb.jpg

20210809_005250.jpg.7ffe821799f7bbf7d5be733a381524db.jpg

 

 

Igår gjorde jag också mitt första vattenbyte sedan uppstarten av detta akvarium, för nästan 2 år sedan. Det var liksom på tiden, dels pga titanvärdena, men också pga att jod fortfarande var något högt (0,1 mg/l). Kör numera även balling utan spårämnen, så vi får se om trenden vänder. Bytte hur som haver 25% av volymen, 100 liter. Kändes bra att göra vattenbytet, men det vart lite kruxigt då jag fick nyttja två IKEA förvaringslåda (vinterkläder ut, salt och vatten in) med endast en extra pump och doppvärmare tillgängligt. En av nackdelarna med att bo i lgh med begränsat lagerutrymme, en del skrymmande utrustning som en 100 liters tunna har liksom inte en motiverad plats. Men metoden höll och det blev inte swing på en enda faktor 😊 

 

På tal om swing så kalibrerade jag om mina maskiner och prober tidigare i veckan, vilket uppenbarligen var högst nödvändigt. PH proben på alkatronic hade glidit iväg och gjorde felmätningar. Fick 8,3 +/- 0,1 Dkh när jag mätte, helt enligt min target range. Men det var i själva verket 7,5 +/- 0,1 dkh efter omkalibreringen. Jag har nu jobbat upp kh sakta till 8,1, och ska upp några tiondels enheter till. 

Även minst en av pumparna på mastertronic var inte helt korrekt kalibrerade (nya pumpar skall ju faktiskt kalibreras om med lite tätare mellanrum), och nu får jag äntligen ett mer tillförlitligt och logiskt värde (jmfr ICP) på kalcium och magnesium (400 respektive 1330).

 

Invånarmässigt då... Köpte två anthias disparis tidigare i veckan på Bromma zoo. Jag vill ha lite mer "kryllande" liv i karet och har sneglat på småfisk ett tag nu. Är riktigt nöjd med den extra färgklick och liv som dessa två små fiskar ger. 

 

Korallerna har generellt mått prima, bortsett från min ögonsten (såklart), en acropora rainbow tenuis. Vet inte varför men den började tappa (?) vävnad på två ställen, mitt på foten, för lite drygt en månad sedan. Det började som små små fläckar som bara blev större och större. Jag vet inte om det kan klassas som stn, men kan inte heller kalla det för något annat. Handlingskraftig som man är så klippte jag för ett par veckor sedan till slut av själva pinnen och flyttade den. En chansning utifrån att vävnadsdöden sakteligen spred sig närmre och närmre grenen. Jag kan nu se att pinnen påbörjat en ny fot på det nya stället, samtidigt som vävnadsdöden på den gamla foten verkar ha stannat upp. I "snittet" där pinnen satt har till synes dessutom ny vävnad börjat växa. Med lite tur så kanske jag har två kolonier om några månader... Men vet inte vad som var/är problemet. Se bild nedan, innan snittet. 

20210729_213719-01.jpeg.5014808c0b8e6cc709150bcab0a3073f.jpeg

 

 

Fick förresten tag på en begagnad mp40 som jag kopplade in för någon vecka sedan. Är helt klart såld på denna typ av pump nu, så fler är på ingång. Ska på sikt byta mina gyres rakt av mot dessa. Upplever att ecotech pumparna "penetrerar" korallstrukturen mer än vad mina gyres lyckas med. Flödet är ju högt på gyres men det går ju som ett täcke fram och tillbaka, och har lite svårt att skapa den där riktiga turbulensen inne i de ständigt växande kolonierna. 

20210808_153919-01.jpeg.e849c13bdbf56018f361c5e4ae188925.jpeg

 

 

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...