Gå till innehåll

Ciklidsand till DSB?


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

Har nyss beställt dyr sand avsedd för saltvattensakvarium för typ 1400 kr till DSBn som ska få husera i refugiumet. 

 

Jag undrar dock om jag inte lika gärna skulle kunna köra med så kallad ciklidsand, ... Det skulle spara mig en bra peng. 

 

Funkar det lika bra? Skiljer sig ciklidsand från ciklidsand? 

 

Mvh Kim 

Ändrat av Kim Rosenqvist
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ciklidsand som är ren kalciumkarbonat och funkar fint till dsb, har den själv i min dsb. Jag använde Ciklidsand från Dogman i 25kg säck som funkar fint och är väldigt billig.

Men var vaksam för det finns även ciklidsand som innehåller annat, det brukar stå på dem som är helt rena har jag för mig. Jag slarvade lite när jag satte igång min och drygade ut med nån mindre påse, typ 10kg, som visade sig innehålla massa silikon så den var jag tvungen att byta ut inom nån månad....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, MattiasN sa:

Det finns ciklidsand som är ren kalciumkarbonat och funkar fint till dsb, har den själv i min dsb. Jag använde Ciklidsand från Dogman i 25kg säck som funkar fint och är väldigt billig.

Men var vaksam för det finns även ciklidsand som innehåller annat, det brukar stå på dem som är helt rena har jag för mig. Jag slarvade lite när jag satte igång min och drygade ut med nån mindre påse, typ 10kg, som visade sig innehålla massa silikon så den var jag tvungen att byta ut inom nån månad....

Tusen tack Mattias, var nog din tråd jag var inne i och läste. Ska kontakta återförsäljaren angående sandinnehållet, står ej på sidan. 

 

Har dock redan beställt Red seas finkorniga sand för typ 1000 kr dyrare 🙄 får se om det går att lösa lätt med retur. 

Ciklidsanden vore isf både rejält mycket billigare samt även mer finkornig än Red sea. 

 

Retur på 30 kg dock. Det är frågan... Hatar när jag är för snabb på beställningsknappen. Hade trots allt gjort en del research, men missat möjligheten till ciklidsand. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-08-30 at 09:45, MattiasN sa:

Det finns ciklidsand som är ren kalciumkarbonat och funkar fint till dsb, har den själv i min dsb. Jag använde Ciklidsand från Dogman i 25kg säck som funkar fint och är väldigt billig.

Men var vaksam för det finns även ciklidsand som innehåller annat, det brukar stå på dem som är helt rena har jag för mig. Jag slarvade lite när jag satte igång min och drygade ut med nån mindre påse, typ 10kg, som visade sig innehålla massa silikon så den var jag tvungen att byta ut inom nån månad....

Du råkar inte komma ihåg om det var akvastabil som du använde? Har kollat med två återförsäljare och de vet inte vad den innehåller, den ena återförsäljaren sa dock att den är inte kalkbaserad. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, jag vill minnas att den fanns på Dogmans hemsida men det var innan de skaffade webshop så jag hittar inte den där nu....

Jag har för mig att säcken/påsen hade blå text och lät tysk, ganska säker på att jag kört med den här

https://www.hakanstorpszoo.se/store/p/0/ciklidgrus-436668

Men skulle nog slå en signal till Håkanstorp innan jag beställde därifrån :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...