Gå till innehåll

Johans Red Sea Reefer XL525


Jojo

Rekommenderade inlägg

Nytt 55w uvc intryckt bakom skummaren.

Börjar bli välfyllt även här!

Kanske kan gå att klämma in en reaktor framöver. Men refugium  vette fasen...kanske om jag bygger om original ATO:n och ställer där det är meningen. 

 

Går väl iofs att ha reaktor i ”kontrollskåpet”? Men ATO tunnan då?

 

B80B8460-201B-4CCB-95F1-65D9E909D66C.jpeg.25d8bcadb209f774d044d03e7ab66372.jpeg

 

74AFD6C4-E1B7-46DC-9F55-2261E0344040.jpeg.09b08e8f1224150caa4ff43ec4c3f028.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, kaptenen skrev:

Du har inte plats att ha den behållaren bredvid karet? Så har jag och det ger gott om utrymme till annat tjafs :D 


Tyvärr så är det en vägg på högra sidan och en platsbyggd skänk på vänstra. Kan kanske modifiera skänken framöver...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom hem med lite sps:er efter ett besök hos en saltbekant i Nybro.

Blir intressant att försöka få tillväxt och få dessa att trivas!

Mina foto/video skills har mycket kvar att önska! Använder en iPhone XR, skyller på den...😉IMG_4408.jpg.199fac13f2103e62a129605ce0123b28.jpg

 

IMG_4413.jpg.7524b2fd37215d776e3057ac1275f191.jpg

 

IMG_4407.jpg.f9d22ec0d57fbd380c53bb5cefc62d35.jpg

 

IMG_4414.jpg.92e041689b98249fd873d942057fc9d7.jpg

 

IMG_4415.jpg.b4cd2012b70eab8d7d1d759870fd4897.jpg

 

IMG_4416.jpg.89adaac617628704accc3fd15114c31c.jpg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var tisdagen räddad och TV:n får vila...

Marinlab funkar bra tycker jag. Nu var det över ett år sen jag hade anledning att skicka in ett test, men de har ett väl fungerande system. Man får ett mail om jag minns rätt till en hemsida med tydliga mätresultat på webben. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Slanten skrev:

Då var tisdagen räddad och TV:n får vila...

Marinlab funkar bra tycker jag. Nu var det över ett år sen jag hade anledning att skicka in ett test, men de har ett väl fungerande system. Man får ett mail om jag minns rätt till en hemsida med tydliga mätresultat på webben. 

 

Låter bra! Kollade deras hemsida och det står inget om längre svarstider pga corona, så det är bara att vänta på mailet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-01-26 at 08:44, Jojo skrev:

Test-tisdag...kämpa!

 

IMG_4474.jpg.39de2c7edf9bb1054f9e1d39f133c11e.jpg

 

Skickar in mitt första icp idag. Aqua forest marinlab. Någon som har några erfarenheter från marinlab i Polen?


...testresultaten från i tisdags:

0F85A4AD-1DD1-4395-A051-CB0BCD279005.jpeg.8a7f91481ab090bbdcb6644dbf87d42e.jpeg

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2021-01-21 at 14:51, Jojo skrev:

Nytt 55w uvc intryckt bakom skummaren.

Börjar bli välfyllt även här!

Kanske kan gå att klämma in en reaktor framöver. Men refugium  vette fasen...kanske om jag bygger om original ATO:n och ställer där det är meningen. 

 

Går väl iofs att ha reaktor i ”kontrollskåpet”? Men ATO tunnan då?

 

B80B8460-201B-4CCB-95F1-65D9E909D66C.jpeg.25d8bcadb209f774d044d03e7ab66372.jpeg

 

74AFD6C4-E1B7-46DC-9F55-2261E0344040.jpeg.09b08e8f1224150caa4ff43ec4c3f028.jpeg

 

 

Du skulle kanske kunna köra en lägre ATO-behållare typ måttanpassad efter hyllplanet den står på nu och sen sätta ett hyllplan bara någon centimer ovanför den, precis så man kan fylla på den bara. Så får du ett helt hyllplan till ovanför :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

38 minuter sedan, Twik skrev:

 

 

Du skulle kanske kunna köra en lägre ATO-behållare typ måttanpassad efter hyllplanet den står på nu och sen sätta ett hyllplan bara någon centimer ovanför den, precis så man kan fylla på den bara. Så får du ett helt hyllplan till ovanför :)


Ja något åt det hållet hade varit bra!

Kanske en bränsletank av den typ man har till båten. Den ATO:n jag har nu rymmer drygt 40l och den måste jag fylla på en gång i veckan.

Men formatet på en bränsletank som rymmer mer hade varit perfekt! 

BA87BE1C-422D-403D-8F57-F0BB6E8DE340.jpeg

Ändrat av Jojo
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite trist tillstånd just nu i karet.

Min palettkirurg dog efter ett par dagars passivt beteende där den mest höll sig undangömd och ”flåsade”. En teori är att den blev förgiftad av något när jag blåste rent stenarna från alger och skit. Förut när jag rört runt i sanden har den kliat sig mot glaset ett par timmar efteråt och sedan varit normal.
 

Blev det kanske för mycket löst giftigt skit i vattnet när stenarna rengjordes? 
 

Jag såg inga förändringar i färg på den, eller prick. Nu när den är borta har min gula kirurg börjat bete sig väldigt aggressivt mot min xanthurum. De har inte brytt sig om varandra så mycket innan men nu vaktar den gula xanthurumens håla och låter den inte komma ut och äta. Jag fick hålla undan den gula med håven för att xanthurumen skulle få i sig mat. Om det inte blir bättre måste någon av dem ut ur karet. Hur nu det skulle gå till. Satte en spegel mot glaset idag i ett försök att avleda uppmärksamheten, men ingen brydde sig. 
 

Någon som har någon teori och/eller förslag på lösning så mottages det tacksamt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att höra med Paletten! Tror inte du frigjorde något farligt när du blåste rent stenen, då hade andra fiskar påverkats. Ibland har man bara otur med fisk och när de är nya i karet är de känsliga. För säkerhets skull kan du kolla ammonium värdet så att de inte är förhöjda och dosera nitrifikationsbakterier för att hjälpa till att få ner ev. förhöjt värde.

 

Gällande övriga kirurger så är min spontana tanke att om du möblerar om lite så kan det hjälpa lite, så att xanthurumen får en chans att skapa ett nytt revir som kan vara mer fördelaktigt. Dock så funkar det inte alltid med flera kirurger från Zebrasoma i samma kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-02-17 at 22:08, kaptenen skrev:

Tråkigt att höra med Paletten! Tror inte du frigjorde något farligt när du blåste rent stenen, då hade andra fiskar påverkats. Ibland har man bara otur med fisk och när de är nya i karet är de känsliga. För säkerhets skull kan du kolla ammonium värdet så att de inte är förhöjda och dosera nitrifikationsbakterier för att hjälpa till att få ner ev. förhöjt värde.

 

Gällande övriga kirurger så är min spontana tanke att om du möblerar om lite så kan det hjälpa lite, så att xanthurumen får en chans att skapa ett nytt revir som kan vara mer fördelaktigt. Dock så funkar det inte alltid med flera kirurger från Zebrasoma i samma kar.


Eftersom jag misstänkte förgiftning så kollade jag ammonium och även nitrit, hade noll på båda. Den åt bra och verkade trivas i ca 6 veckor, sedan helt plötsligt precis efter megastädningen så blev den dålig. Jaja får släppa det och gå vidare helt enkelt. 
 

Bra idé med ommöblering. Egentligen vill jag göra om hela scapen...

 

Några förslag på hur man fångar en psykotisk kirurg? Köpa fälla, göra egen fälla, meta, håva, riva hela revet eller vad gör man liksom? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Hampus85 skrev:

Tittade du på gälarna efter att du tog upp den? Prick kan sitta på gälarna utan att synas på kroppen. Finns även ett antal rena gälparasiter. Tråkigt oavsett orsak 😟

 

Såg inget onormalt på fisken, men kan såklart ha missat något. Ja väldigt trist!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tankar kring testerna är väl att det ändå ser rätt ok ut, men att det ju skiljer sig en hel del från mina hemmatester. 

 

PO4 visade 0,09 på icp och 0,02 på min Hanna. Vad gäller min Hanna Phosphorus ULR så brukar jag göra på två sätt:

1. Blandar reagenspulvret i cuvetten ca 2min och sedan testar. 

2. Blandar reagenspulvret i ena cuvetten tills det blir helt upplöst dvs minst 3min. Använder sedan den andra cuvetten som referens. Detta visar på lägre halt av PO4 än första sättet, men ligger ju längre ifrån icp resultatet. Får hålla mig till första sättet.

 

KH är spot on! Helt nytt Salifert test så det känns ju bra.

Ca skiljer sig lite (410-435), men ändå inom rimlighetens gränser anser jag. En droppe hit eller dit kanske som gör skillnaden i resultaten.

Mg skiljer sig en hel del mellan resultaten (1284-1560). Mitt red sea pro test gick ut i somras och har inte kommit tillbaka...får köpa nytt.

Saliniteten inte mycket att säga där, skiljer sig 0,5 mellan testen. Kan ha med vattentemperaturen vid testning att göra, och okalibrerad refraktometer.

 

Vad gäller de övriga så ligger jag högt på Molybden (0,0644). Får forska lite kring detta. Hade inte du @Kim Rosenqvist också högt på detta? Vad gjorde du i korta drag åt det om jag får vara lat och fråga istället för att söka. 

Ligger också högt på ngt som heter Antimon (0,0254), kemisk beteckning Sb. Förekommer i bla batterier. Kanske kan vara batteriet i min termometer om den är otät.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite tankar och inspel 😊

Vad gäller palettkirurgen så tror inte jag heller att du frigjort giftiga ämnen i och med storstädning. Av egen erfarenhet brukar däremot mina fiskar bli/bete sig ganska stressat när jag är nere i karet och fixar. Det kan ju rent av ha varit en lite stressad fisk som det blev en stressor för mycket av? Svårt det där, man behöver ju städa ibland 😒

 

Po4 brukar skilja sig för mig också, och det var @KennethN som upplyste mig om att det inte behöver visa fel någonstans, då det kan finnas organiskt material i dina teströr som ger utslag på icp testerna.

 

Vad gäller molybden så har jag två teorier för min egen del: nopox ocu aquaforest. 

Många upplever att de fått ökad molybden av nopox. Inget är bevisat men "folk" härleder ökningen till att molybden finns i nopox för att accelerera bakterietillväxt. Kan varken bekräfta eller dementera detta, men molybden ökar ju risken för en kraftig cyanoutveckling (pga dess accelererande effekt). 

Andra teorin är aquaforest spårämnen. När jag pausade doseringen under ett par månader så sjönk värdet av bland annat molybden. Men när jag sen återupptog dosering av deras spårämnen ökade molybden kraftigt (likaså koppar och aluminium). 

 

Kommer inte dosera deras spårämnen igen. Jag fick ner mitt molybden över tid genom att bara köra balling classic (dvs mg, ca och kh men utan spårämnen), och bara dosera spårämnen separat utifrån icp. 

 

Vad gäller mg så skulle jag sitta lugnt i båten, kanske pausa doseringen av mg via balling. Jag har fått lågt utslag på mitt hemmatest och buffrade upp det, då låg jag egentligen på närmare 1500 (därefter 1600). Samtidigt så såg jag en annan som hade skickat till samma vattentest till två olika företag för icp och på det ena fått cirka 1300 ppm och det andra 1550 ppm. Ta ett nytt icp om en månad och se om det följer nivån för ditt förra icp eller ditt hemmatest 😊

 

Screenshot_20210220-130950_Gallery.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Lite tankar och inspel 😊

Vad gäller palettkirurgen så tror inte jag heller att du frigjort giftiga ämnen i och med storstädning. Av egen erfarenhet brukar däremot mina fiskar bli/bete sig ganska stressat när jag är nere i karet och fixar. Det kan ju rent av ha varit en lite stressad fisk som det blev en stressor för mycket av? Svårt det där, man behöver ju städa ibland 😒

 

Po4 brukar skilja sig för mig också, och det var @KennethN som upplyste mig om att det inte behöver visa fel någonstans, då det kan finnas organiskt material i dina teströr som ger utslag på icp testerna.

 

Vad gäller molybden så har jag två teorier för min egen del: nopox ocu aquaforest. 

Många upplever att de fått ökad molybden av nopox. Inget är bevisat men "folk" härleder ökningen till att molybden finns i nopox för att accelerera bakterietillväxt. Kan varken bekräfta eller dementera detta, men molybden ökar ju risken för en kraftig cyanoutveckling (pga dess accelererande effekt). 

Andra teorin är aquaforest spårämnen. När jag pausade doseringen under ett par månader så sjönk värdet av bland annat molybden. Men när jag sen återupptog dosering av deras spårämnen ökade molybden kraftigt (likaså koppar och aluminium). 

 

Kommer inte dosera deras spårämnen igen. Jag fick ner mitt molybden över tid genom att bara köra balling classic (dvs mg, ca och kh men utan spårämnen), och bara dosera spårämnen separat utifrån icp. 

 

Vad gäller mg så skulle jag sitta lugnt i båten, kanske pausa doseringen av mg via balling. Jag har fått lågt utslag på mitt hemmatest och buffrade upp det, då låg jag egentligen på närmare 1500 (därefter 1600). Samtidigt så såg jag en annan som hade skickat till samma vattentest till två olika företag för icp och på det ena fått cirka 1300 ppm och det andra 1550 ppm. Ta ett nytt icp om en månad och se om det följer nivån för ditt förra icp eller ditt hemmatest 😊

 

Screenshot_20210220-130950_Gallery.jpg


Tack för inspel @Kim Rosenqvist

Kör treparts balling enligt Jonas Romans recept, med fauna marins spårämnen. Kan vara dessa som höjer molybden. Har inget koppar enligt icp men lite aluminium. 

Jag kör väs som kolkälla, borde inte höja molybden. 
 

Mg dosering är pausad tillsvidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Jojo skrev:


Tack för inspel @Kim Rosenqvist

Kör treparts balling enligt Jonas Romans recept, med fauna marins spårämnen. Kan vara dessa som höjer molybden. Har inget koppar enligt icp men lite aluminium. 

Jag kör väs som kolkälla, borde inte höja molybden. 
 

Mg dosering är pausad tillsvidare.

Intressant. Jag kör också romans, men 2part, samt likväl fauna marins trace 1-3. Vi får följa varandras fortsättning, jag gissar ju som sagt på båda mina orsaker, men du duckar ju på båda dessa. 

 

Kommer det öka så kommer jag gå tillbaka till balling classic 

Så får vi se om det även kan vara fauna marin som är en bov i dramat. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...