Gå till innehåll

Hur förhindra klistrigt permanent skum vid kolkälledosering?


Christian J

Rekommenderade inlägg

När jag doserar kolkälla (ättika) blir skummet så klistrigt att det inte kollapsar till vätska i skummarkoppen, istället fylls skummarkoppen helt tills det läcker ut skum genom hålen i locket (ofta måste den tömmas flera gänger om dagen).

Går det att tillsätta något ämne i skummarkoppen som får skummet att kollapsa fortare?

Man kan förstås även minska skumbildningen redan i stigröret (t ex genom minskad lufttillförsel eller ozon), men då minskar väl bara skummarens effekt i motsvarande grad? Själva syftet med skummaren är väl att få bort klisterskummet ut systemet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det vara så att "klisterskummet" orsakas av ättikan? Du kanske skall använda någon annan kolkälla. Du kan prova med att lägga i några feta fiskfoderpellets i koppen eller också någon droppe av någon vegetarisk olja. Jag vet inte om detta fungerar för ditt "klisterskum" men skumbildning i sumpen motverkas av lite fett i vattnet (i form av feta pellets.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, Lasse said:

Kan det vara så att "klisterskummet" orsakas av ättikan? Du kanske skall använda någon annan kolkälla.

Ja kanske, har inte provat något annat hittills.

 

4 hours ago, Lasse said:

Du kan prova med att lägga i några feta fiskfoderpellets i koppen eller också någon droppe av någon vegetarisk olja.

Skall provas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det framgår inte, men jag skulle satsa på utsidan, alltså inne uppsamlingskoppen, men högt upp så att bubblorna börjar sönderfalla snabbare så snart de kommer på "rätt" sida. 

Silikonfett (sånt man smörjer o-ringar med) borde funka.

Ändrat av KennethN
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag strök ut lite matolja på locket till skummarkoppen (ytterkanterna, inte i mitten) och hällde nån matsked i själva koppen. Hittills verkar det funka, men jag har iofs gjort uppehåll med ättikadoseringen senaste veckan. Ska nu börja dosera igen, får se hur det går.

 

Samtidigt är jag nyfiken på om det enbart är ättika som orsakar klistrigt skum. Jag har inte hittat något på internet om det (bara att skumproduktionen ökar), å andra sidan verkar det vara ganska ovanligt att dosera ättika av någon anledning.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...