Gå till innehåll

Saltvattensguiden informerar


nike83

Rekommenderade inlägg

Bästa forumsanvändare!

 

Nu har jag varit ordförande i ca ett år för föreningen Saltvattensguiden.se och jag tänkte ta tillfälle i akt och berätta lite vad som pågår "bakom kulisserna". 

 

 

Aktiviteten på forumet har varit stabil de sista 3 åren. Innan dess hade vi ett par år med väldigt hög aktivitet med många annonsörer och Stödjande medlemmar. Dock har vi tappat en del användare, eller rättare sagt, jag tror att många nybörjare hamnar på sociala medier istället för att går med på "guiden". Anledningen till detta tror jag att exempelvis Facebook är mer lättillgängligt. Jag tror aldrig vi kommer kunna mäta oss med deras tillgänglighet, så vi måste arbeta på andra områden som de inte kan konkurrera med.

Det vi har som styrka är alla ni användare med all rutin och engagemang, samt ett väldigt stort forum med massor av information. Vi har också en "köp och sälj" som tillåter försäljning av levande djur, vilket inte är tillåtet på Facebook längre. 

 

 

Vad kan du som användare göra för att bidra till vårt fantastiska forum?

  • Informera "saltisar" du träffar om att guiden finns och gör gärna lite reklam för oss
  • Öppnar en ny butik eller om en butik startar en saltvattensavdelning - gör lite reklam för oss. De får gärna höra av sig till mig eller någon annan i styrelsen för mer information om sammarbete.
  • Fortsätt vara aktiv och skriv gärna. Hellre lite kort, än inget. Om du inte redan har det, starta gärna en egen tråd om ditt akvarium.
  • Bidra med en liten ekonomisk summa - d.v.s. bli en "stödjande medlem". Läs mer här

 

Vad gör vi i föreningen just nu för att öka aktiviteten och förbli ett levande forum?

 

  • Nybörjarguiden - Just nu pågår ett arbete med en nybörjarguide som är tänkt att vara tillgänglig för stödjande medlemmar och annonsörer (butiker, organisationer m.m.).  Vi hoppas att denna skall göra att vi syns lite mer och förhoppningsvis hjälpa nybörjare lite på vägen.
  • Saltvattensbladet - Vår ambission är att vi skall skicka ut detta till våra stödjande medlemmar 4 gånger per år med nyheter inom hobbyn.
  • Dekaler - Vi gör reklam genom att dela ut dekaler till butiker. Har du en butik som behöver en dekal, skicka då ett PM till oss. De behöver inte vara annonsörer, utan vi vill bara nå ut till så många som möjligt. 
  • Sociala medier - här arbetar vi även med att vara synliga.

 

 

Övriga aktiviteter som pågår.

  • Forumet kommer uppdateras inom kort till ny version
  • Vi ingår numera i ett grupparbete tillsammans med SARF gällande nya CITES-regler

 

 

Vill Du vara med och bidra till vårt forum mer aktivt? Skicka ett PM till mig. 

Vi behöver engagerade medlemmar i föreningen som kan hjälpa till att bidra. Din kunskap inom hobbyn är inte det viktigaste. Just nu skulle vi behöva någon som gillar att marknadsföra på sociala medier ännu mera.

 

Stort tack på förhand,

 

 

//Fredrik Liljedahl, Ordförande för saltvattensguiden.se

 

  • Gilla 8
  • Tack 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-09-09 at 10:40, nike83 sa:

Vi har också en "köp och sälj" som tillåter försäljning av levande djur, vilket inte är tillåtet på Facebook längre.

 

On 2020-09-09 at 10:40, nike83 sa:

Vi ingår numera i ett grupparbete tillsammans med SARF gällande nya CITES-regler

Mycket av det som säljs här på forumet kommer att påverkas av de nya tillämpningarna (eller rättare sagt - att man börjar tillämpa lagstiftningen) av CITEs.

 

Om vi överhuvudtaget alls skall kunna sälja CITES klassade djur (CITES II/ EU B listade) så måste något göras åt denna del av forumet enligt min mening. Det kommer säkert att krävas någon form av transparens gentemot myndigheter. Det måste nog framgå klart vem är säljaren är. Det kommer nog också att behövas någon typ av "vakthund" som garanterar att handeln med övriga djur sker etiskt även här. Att tro att vår lilla tillsalu-avdelning vad gäller levande djur skall gå under radarn för de krafter som vill förbjuda all handel med djur är nog att hoppas för mycket

 

Vidare så tror jag att det är viktigt med samarbetet med SARF och att SG kan vara vårt ansikte gentemot myndigheterna.

 

Vårt val nu är troligtvis ettdera nedläggning av den delen eller så organiserar vi den på så sätt att det går att försvara både gentemot myndigheter och djurrätt.

 

Alla som varit med ett tag vet exakt vad jag kommer att skriva i följande meningar. Återinför regeln om att bara stödmedlemmar har tillgång till köp och sälj - åtminstone den del som gäller levande. Det gör att säljare kan bli spårbara eftersom det föreligger en transaktion som går att spåra. Det gör att ekonomin blir bättre och att det finns resurser för att åtminstone ge resebidrag till personer som arbetar med våra frågor gentemot myndigheter och lobbyister. 

 

Tack förresten för att ni inlett samarbete med SARF i CITES frågan

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse

 

Gällande att begränsa Köp och Sälj endast till betalande medlemmar (Stödjande), så omvärderar vi detta ständigt. Dock är vår avvägning just nu att vi föredrar "mer trafik" före att vi har möjlighet till någon mer betalande medlem. Vår stora utmaning är inte ekonomin (så klart prioriterad), men det är mer att vi behöver få hit mer folk. Och vi tror att vår Köp och sälj kan vara en "inkörsport" till vårt forum. Men som sagt, om vi omvärderar detta ofta.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nyligen fått svar från Länsstyrelsen i Stockholm om vad som praktiskt gäller för att få tillstånd att sälja koraller samt hur man ska förhålla sig till cites B.

 

Det kom i två olika mail pga följdfrågor men jag sätter nedan ihop till ett sammanhängande. 

 

"Hej Kim,

 

Det är tillstånd enligt 26 § artskyddsförordningen som du behöver sökta. Enklast använder du vår e-tjänst via länken nedan. Klicka på ”Gå till formulär” och välj Länsstyrelsen i Stockholms län.

 

https://www.e-tjanster.lansstyrelsen.se/formservice/formDownload?serviceName=lst_cfd_multiserv_formhotell_tr&scriptcomponent.cmtagname=trex-lst-artskydd-cfd&service_name=artskydd&skip.login=yes

  

För att du ska kunna knoppa av och sälja fraggar så behöver du kunna styrka deras lovlighet. Har du inte fått med CITES-intyg för A-listade exemplar så behöver du införskaffa de i efterhand från de du köpt dem ifrån. Vid en tillståndsprövning kommer vi göra ett platsbesök och bland annat kontrollera att CITES-intyg finns. För B-listade arter behöver du kunna uppvisa härstamningsintyg att exemplaren är lovligt åtkomna. När du sen säljer fraggar ska köparen få en kopia på CITES-intyg A samt härstamningsintyg om det är CITES-B.

Jordbruksverket har en hel del information om lagligt ursprung. DU hittar det via länken nedan. I högerkolumnen på samma sida, under bestämmelser, finns även EU-kommissionens vägledning. http://djur.jordbruksverket.se/amnesomraden/handelmarknad/hotadeartercites/djurochdjurprodukter/dethargallerforolikadjurvaxterochprodukter/levandedjur/lagligtursprungfordjurpaeubilagab.4.5873563e158fd1ef26b5fe1.html

 

Tyvärr så kan dock Länsstyrelsen enbart ge tillstånd om lokalen som används inom ramen för verksamheten inte utgör privat bostad. Om lokalen har separat ingång och därmed alltså inte nås via den privata bostaden kan det vara OK. Likväl om verksamheten bedrivs i en komplementbyggnad på en enskild fastighet.

Denna fråga kan dock komma att ändras framöver  då det pågår en översyn av artskyddsförordningen. Men just nu innebär det alltså att vi inte kan ge tillstånd för verksamheter som bedrivs  privat bostad.

 

Vidare stämmer det att det inte finns praxis gällande definitionen av en verksamhet då det är flera faktorer som avgör. Dels priset på varje djur men även antalet och om den är återkommande eller inte."

 

 

- Sammanfattningsvis kan man väl säga att - så länge man inte har en separat lokal - så är det i nuläget helt enkelt inte möjligt få tillstånd att lagligt sälja koraller, CITES eller ej antar jag.

 

Vilket känns ganska tråkigt helt enkelt, för mig som bor i lgh. Upp till mig att välja, antar jag, och isf ta eventuella konsekvenser. Men ändå synd när man har en vilja att göra det på rätt sätt men ramarna - för min del - är för små för att hitta lösningar. 

 

Antar att det behövs lobbyverksamhet för att få till en ändring, om Länsstyrelsen nu inte kommer fram till den slutsatsen själv. 

 

 

Mvh Kim 

Ändrat av Kim Rosenqvist
  • Ledsen 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Kim Rosenqvist

 

Föreningen har ingått i en arbetsgrupp med SARF för att försöka få det remissförslaget ifrån Naturvårdsverket att korrigeras och då vara mer tillämpligt för just stenkoraller framgent. I det förslag de lämnat ges ingen hänsyn till korallers säregenhet och levnadssätt. Lagstiftningen kring detta är som du upptäckt väldigt fyrkantig och ger egentligen hobbyutövare endast ett alternativ i slutändan, och det är att kasta fraggarna hellre än att sälja dem till likasinnade.

 

Mer info kommer att komma vartefter ärendet fortlöper men det är bl.a. här vi ser att vi behöver mer stöd ifrån engagerade inom hobbyn. The more the merrier!  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, kaptenen said:

@Kim Rosenqvist

 

Föreningen har ingått i en arbetsgrupp med SARF för att försöka få det remissförslaget ifrån Naturvårdsverket att korrigeras och då vara mer tillämpligt för just stenkoraller framgent. I det förslag de lämnat ges ingen hänsyn till korallers säregenhet och levnadssätt. Lagstiftningen kring detta är som du upptäckt väldigt fyrkantig och ger egentligen hobbyutövare endast ett alternativ i slutändan, och det är att kasta fraggarna hellre än att sälja dem till likasinnade.

 

Mer info kommer att komma vartefter ärendet fortlöper men det är bl.a. här vi ser att vi behöver mer stöd ifrån engagerade inom hobbyn. The more the merrier!  

Jag ska göra vad jag kan 😊

Posta gärna om det finns något specifikt man kan bistå med utöver att sprida ordet och stötta ekonomiskt. 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 9/10/2020 at 2:37 PM, Lasse said:

Det gör att ekonomin blir bättre

Sist vi gjorde detta resulterade det i en massflykt till Facebook och vår ekonomi försämrades mycket kraftigt och har ännu inte återhämtat sig till att vara ens i närheten av vad den var innan det extremt beklagliga beslutet att begränsa Köp & Sälj.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vi få data på detta @ormet. Om jag minns rätt gick vi från ca 300 betalande medlemmar till över 600 betalande stödmedlemmar när kravet infördes

 

När kravet om betalande medlemmar för annonser försvann tappade vi ner till ca 150 till 200 medlemmar. Ärligheten kräver att du redovisar inkomster före kravet, under kravet och efter kravet i siffror när du hävdar att det kravet ledde till ekonomisk misär. Strax före kravet om betalande för annonser så sänktes stödavgiften från 150 :- till 100 :-  för att få fler betalande medlemmar vilket misslyckades och ekonomin blev sämre. Sedan infördes kravet och efter något år var det nära 600 medlemmar vilket borde höjt den årliga inkomsten med ca 40 000:-

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För den som är intresserad så uppmanar jag läsning av den här tråden som redovisar antalet betalande medlemmar från 2010 till 2014 så kan ni själva skaffa er en egen mening om i alla fall inkomsterna före, under och efter kravet för att va betalande medlem om man vill komma åt köp och sälj

 

 

2015 kom det här beslutet från dig Ormet

 

Citera

Saltvattensguiden.se kommer från och med 1:a oktober att ändra rättigheterna för våra vanliga medlemmar så att de får samma rättigheter som våra stödjande medlemmar.

För att hålla sidan vid liv även i framtiden och täcka de utgifter som Saltvattensguiden.se har så är vi även fortsättningsvis beroende av våra stödjande medlemmar.

Det är helt frivilligt att bidra men säkerställer att sidan kan drivas vidare.

 

2016 i den här tråden kom

 

Citera

På vår storhetstid för något år sedan toppade vi över 600st stödjande medlemmar och idag är antalet nere på 151st.

Det sjönk drastiskt när vi släppte fritt köp & sälj för vanliga medlemmar, samt att vi inte lagt mycket tid på att påminna.

 

För mig som inte är något ekonomisk geni framstår det väl att en årlig inkomst på ca 60 000 (600 * 100:-) borde ge en bättre ekonomi än en årlig inkomst på ca 15.000 men jag kan ju ha fel. Till detta kommer annonsörerna vilka troligtvis ökat under samma tid

 

För mig framstår det klart vad som orsakade raset i inkomster i alla fall. Och ett ras på ca 40 000 under ett år borde ha påverkat ekonomin ordentligt. Men det raset kom först när kravet om ett stödjande medlemskap för köp och sälj upphörde - inte när det infördes. 

 

MVH Lasse

 

 

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK:

image.png.0ad45355ac605fc0e743dba099e9a1b7.png

Blå pil: Endast Stödjande får annonsera. Facebookgrupper startar upp istället.

Röd pil: Facebook-grupperna med gratis annonsering har fått fart efter ett drygt år och SG börjar märka en förändring.

Svart pil: I ett försök att få tillbaka användare och höja aktiviteten öppnar SG upp K&S för alla. Det verkar varit too little too late som det heter.

 

Det är ju inte bara stödjande medlemmar som är en del av ekonomin, även annonsörerna har varit viktiga. Och de har lämnat SG i takt med att aktiviteten sjunkit. 

 

Under denna tid har jag varit aktiv i föreningen och föreningen har varit ganska enig i sin känsla att FB-grupperna tog fart efter att K&S stängdes och konsekvensen blev ett minskat deltagande på SG.

 

Kortsiktigt mer klirr i kassan, långsiktigt katastrofalt för SG.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen har beslutet om att öppna K&S även bottnat mycket i SG's syfte. Vi har ju ett manifest och ett uttalat syfte, och jag citerar:

Quote

Syftet med Saltvattensguiden

Saltvattensguiden (SG) finns till för att främja spridningen av saltvattensakvariehobbyn i Sverige och informationsutbytet mellan saltvattensakvarister. Vi uppnår detta syfte genom att driva och utveckla sajten saltvattensguiden.se tillsammans med alla forummedlemmar. 

Vi har diskuterat mycket hur vi lever upp till vårt syfte. Gagnar det salvattenshobbyn att vi har så stark kassa som möjligt eller gagnas hobbyn mer av ett öppet K&S? Vi som varit aktiva i föreningen har resonerat att vi uppnår vårt syfte bättre genom ett fritt K&S som kan locka fler användare. Då vi tycker att SG är ett bättre ställe för informationsutbyte än Facebook-grupperna är.

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ljuger inte, hur kan du ens skriva så? Jag har varit aktiv i föreningen länge och sett årsredovisningarna. De talar sitt tydliga språk.

 

Det är roligt att du länkar in den där tråden. Redan på sida 1 skriver jag att resultatet kommer bli minskad aktivitet på SG. Tänk så rätt jag hade, tyvärr.

 

Men nu är det slutdiskuterat. Föreningen är enig i sin tolkning av händelser. Föreningen har insyn i ekonomin, inte du. Inget mer att kalla mig eller någon annan lögnare, vi som arbetar idieelt år in år ut för att hålla forumet igång slipper gärna höra sådant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit aktiv på forumet sedan 2004 och sett tendenser komma och gå. Funktionen att sprida ny kunskap och att utveckla hobbyn har minskat de sista åren och gått mer över till att ge råd till nybörjare. Det gör att gamla uvar som Lasse, Jonas Roman och jag inte hittar så mycket på forumet till att utveckla vår kunskap.

 

Att på grund av det säga att forumets kvalitet är sämre tycker jag är fel. Vi har en sällan sedd kvalitet när det gäller att ge råd till nybörjare. Och den delen måste ju också värderas.

 

Trots det vill jag gärna se fler inlägg från de som följer den vetenskapliga utvecklingen om saltvatten och där framför allt korallrev. I dag är det i stort sett bara Lasse och Jonas Roman som skriver saker här som är nytt för mig. Jag skulle gärna se mer från erfarna saltisar och länkar till ny kunskap beträffande djur och saltvattenskemi.

 

Jag har ett problem med forumet idag och det är att det uppdateras så långsamt. Jag har extremt långa uppladdningstider för nya trådar. Det är ofta runt en minut.

R2R går oftast under 1 sekund. Uppladdnings tiden är lika lång oavsett tiden på dygnet så det borde inte bero på annan trafik.

Jag ser ingen skillnad mellan olika versioner av W10 eller 7 eller min gamla Linux Ubuntu.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill flika in där om att det går segt att få fram nya trådar, eller specifikt "vad är nytt" knappen som nu kallas "Oläst innehåll", det måste vara något vajsing där. Känns som att den gör en mer komplicerad begäran till servern än vad det borde vara? För förr gick det ju omedelbart att använda den funktionen. Forumet i övrigt går snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, mikoto said:

Vill flika in där om att det går segt att få fram nya trådar, eller specifikt "vad är nytt" knappen som nu kallas "Oläst innehåll", det måste vara något vajsing där. Känns som att den gör en mer komplicerad begäran till servern än vad det borde vara? För förr gick det ju omedelbart att använda den funktionen. Forumet i övrigt går snabbt.

 

vi ska se över hastigheten på servern.

Anledningen till att det är "oläst innehåll" är att vårt Plugin för översättning (engelska till svenska) förstör tidsangivelsen och vi har valt att stänga av den och översätta själva istället.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...