Gå till innehåll

Skummare och Juwelfilter? 120 liter Juwel Lido


SwedeHog

Rekommenderade inlägg

Ska snart starta mitt första saltvattenskar. Har flera med sötvatten men salt är helt nytt även om jag glott på videos och läst om det i några år så kan jag i stort sett ingenting.

 

Ska konvertera mitt Lido 120l (LxBxH=59x38x51cm). Jag ska inte borra och skaffa sump. 

Har fått tag på en Tunze 9001 skummare. Planerar inte att ha så hög belastning i karet. 

Tänker mig 1-2 clowner

1 goby med pistolräke kompis

Kanske en filefish, för att hålla aptaiserna borta

Clean up crew

och koraller så klart. Några mjukisar och LPS är det tänkt.

Startar med död sten och levande sand.

 

Så till min fråga, Ska jag behålla Juwel filtret i eller ska jag bara köra med skummare och stenen som rening. 

Tänkte att juwel filtret kunde vara delvis biologiskt och mekaniskt filter samt om jag behöver köra aktivt kol så är det ju lätt att lägga det i filtret. Dessutom kan man gömma doppvärmaren där i. Fördelen med att ta bort det är ju mer plats för stenen + att det är snyggare i guess.

 

Tacksam för tips och förslag.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle rekommendera bra levande sten istället. "Levande sand" däremot är bara vanlig död sand med lite bakterier tillsatt. Tunze 9004-skummaren är nog betydligt bättre än 9001. Jag tror inte Juwel-filtret gör någon större biologisk nytta, och aktivt kol kan man lika gärna lägga i en nylonstrumpa som hänger över kanten på karet. Däremot skulle du kunna gömma värmare och liknande inuti Juwel-filterbehållaren, precis som du skriver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Om du hittar min tråd på mitt lowtech 120liter lido så kan du läsa mina erfarenheter av ett liknande kar. 

Jag har ingen skummare men har kvar juwelfiltret. Jag skulle definitivt inte plocka bort det om du inte ska köra med sump eller liknande. Där kan du köra med aktivt kol m.m. När det är överväxt med kalkalger ser det snyggt ut. Att hänga in strumpor med kol m.m skulle ju se hemskt ut. Du får fylla filtret med främst biologisk nedbrytning. Jag har en hel del levandesten och plastmakaroner, samt överst ett lager med fin filtervadd som rengörs regelbundet. Eftersom jag kör med lysrör och stängt lock har jag aldrig behövt en värmare, men kör du med öppet lock så kan ju den också gömmas i filtret. Mitt kar är snart 3år och enda exporten av näring för mig är 10l vattenbyte i veckan. (men då har jag låg belastning av fisk också..)

 

Rekommenderar också levandesten kontra död om du vill få en bra start. Följ Lasses tråd att starta ett kar så kommer du lyckas bra.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...