Gå till innehåll

Ökad aluminium & koppar


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

Ok, så idag på morgonen så kom då ICP testet tillbaka. Och det lämnar mig med en del frågor. 

https://www.triton-lab.de/en/showroom/icp-oes/90846

 

Lite bakgrund. När jag fick tillbaka mitt förra icp den 12e augusti så var koppar rött, dock enbart cirka 5 ug/l. Jag bestämde mig ändå för att köra en triton detox. 

Följde instruktioner till punkt och pricka, doserade för 400 liter (stängde av min kolreaktor) lät det gå 3 dagar innan jag satte igång den igen, och då med nytt kol. Bytte kolet igen efter en vecka. Sen tog jag nytt icp ca en vecka senare. 

 

Koppar har nu gått upp till 8,6, en ökning med nästan 75%. 

Samtidigt har aluminium ökat, under samma tidsperiod, från 5mg/l till hela 14 (fortfarande grönt dock), det är nästan en 200% ökning. 

 

Molybden har också ökat men tror det kan ha att göra med en kort period (cirka en månad) av nopox. 

 

Jag körde även knappt en månad med rowaphos, detta slutade jag med den 17e augusti. Men rowaphos ska väl, om något, binda till sig aluminium? 

 

Jag har svårt att förstå ökningen av koppar och aluminium. Antingen så funkade triton detox och plockade upp all koppar och det som syns är det som har tillkommit efter kuren. Eller så funkade inte kuren alls, vilket strider mot andras upplevelse av användning. 

 

De andra tungmetaller som mäts i icp har inte ökat, iaf inte nämnvärt. 

 

Om något rostar i karet, syns det enbart på koppar och aluminium? Eller borde det ge utslag på andra ämnen också? 

 

Jag använder mig av aquaforest balling + spårämnen. Har nu även kört acropower ett tag. Doserar upp övriga spårämnen efter anvisning. 

 

Jag matar med hemmagjord fiskmat bestående av nori, pilgrimsmussla, torsk och räka. Kan detta ge upphov till ökningen? 

 

Senast jag kollade min ro-enhet så var tds 0 på ut-vattnet, kör med 4 steg inklusive di-filter. 

 

Använder Red sea blå hink salt, men har knappt tillsatt något nytt salt den senaste månaden. 

 

Vill gärna höra era tankar. 

 

 

Anekdot, min magnesium ligger på 1369 och tritons målnivå ligger 1370, fick doseringsanvisningar då mitt magnesium ansågs som något lågt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 minuter sedan, Kim Rosenqvist sa:

Jag använder mig av aquaforest balling + spårämnen. Har nu även kört acropower ett tag

Vet du om någon av dessa produkter innehåller koppar? Nivåerna är inte alarmerande alls. Väldigt få metaller innehåller koppar så den koppar du har har du npg fått in via salt, tillsatser eller mat. Vad gäller Al så är det konstigt om du inte använder Al baserad fosfatfällning eller någon form av bricks. En av de produkter som skall befrämja denitrifikation - någon slags "tegelsten" med porer hatr visat sig vara av aluminium och ger utfällningar av Al. Kommer inte ihåg namnet just nu.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet du om någon av dessa produkter innehåller koppar? Nivåerna är inte alarmerande alls. Väldigt få metaller innehåller koppar så den koppar du har har du npg fått in via salt, tillsatser eller mat. Vad gäller Al så är det konstigt om du inte använder Al baserad fosfatfällning eller någon form av bricks. En av de produkter som skall befrämja denitrifikation - någon slags "tegelsten" med porer hatr visat sig vara av aluminium och ger utfällningar av Al. Kommer inte ihåg namnet just nu.
 
MVH Lasse
"Component B is designed for complementing minor deficiencies of heavy metals in a marine aquarium. Contains: cobalt, copper, chrome, manganese, vanadium, zinc, nickel, iron."

Med andra ord finns det ju koppar i spårämnena som jag använder i ballingen. Men detta används ju sparsamt enligt deras egna recept och minns att det är väldigt låga nivåer av koppar (hittar inte online, står på paketet men inte hemma just nu).

Det enda jag kan tänka mig isf är min hemmagjorda frysmat...

Har inga biobricks eller övrig biomedia/keramik i karet (och inte aktuellt heller efter att ha studerat dina erfarenheter Lasse).
Har ju lagt till en dsb i refugium men det är ju bara sand, och dessutom efter icp.

Kanske helt irrelevant.. Men kan ha råkat tappa i en sån där foliebit som sitter över mysiskuberna i frysmatsförpacknningarna, för ett par månader sedan. Vet inte om det kan påverka...


Nivåerna kanske inte är så höga, men det är egentligen själva ökningen som jag är orolig över (kombinerat med att jag också kört triton detox som ska ta bort kopparn).

Kanske dags att pröva byta frysmat... Om det kan vara boven i dramat. Har börjat slängs ner en blåmussla från fiskdisken ett par dagar i veckan (dock efter icp).

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

35 minuter sedan, Kim Rosenqvist sa:

Men kan ha råkat tappa i en sån där foliebit som sitter över mysiskuberna i frysmatsförpacknningarna, för ett par månader sedan. Vet inte om det kan påverka...

Tänkte ha nämnt det men glömde av. Jo - det kan säkert vara så vad gäller aluminiumet - men spela roll ? 🤣

 

Vänta och se till nästa test. Nivåerna är inte alarmerande och ICP är inte 100 % 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte ha nämnt det men glömde av. Jo - det kan säkert vara så vad gäller aluminiumet - men spela roll ? 
 
Vänta och se till nästa test. Nivåerna är inte alarmerande och ICP är inte 100 % 
 
MVH Lasse
Du får se den här situationen som att du är barnläkaren och jag är den nyblivna föräldern Lasse jag ser nya symptom men vet inte om eller när det är dags för verklig oro eller åtgärd.

Den dagen du känner för att starta 1177 i för saltvattensakvarister kommer jag vara den första att skicka in ett bidrag!

Är som sagt bara osäker på när man behöver åtgärda aluminium och/eller koppar, och inte redan vara för sent ute.

Men jag väntar till nästa test helt enkelt. Tack för input Lasse.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att göra dig lite tryggare - här är mina mätningar (Triton ICP) de senaste 4 åren för Cu och Al. Håll ögona på Cu - bekymra dig inte för Al
 

2030436930_Skrmbild2020-09-12213401.png.a7eee1e8956542189ea3ccd1e0d18ce3.png

 

991000715_Skrmbild2020-09-12213507.png.6246d4e08bb040ee9d7f3389de9acff7.png

Värden i µg/L
 
MVH Lasse
Tack Lasse. Har sett kurvan för koppar förut. Är inne och läser i andra trådar, och har förstått att det kan skilja sig på koppar och koppar - mer än detta faktum har jag inte förstått än så länge.

Det som oroar mig är ökningen den senaste tiden...

Det som förbryllar mig är att jag fan inte vet vart det kan komma ifrån. Ballingsatsen är samma bulk-burk som jag använt under senaste året. Har dock köpt småflaskor med spårämnen kontinuerligt.
Frysmat-satsen gjorde jag i typ februari tror jag. Kollade även upp metaller i fiskar från livsmedelsverket, där låg räkor rätt högt jämfört med fisk, se bild. Men även kring denna orsak läste jag en tråd, med dig involverad, där det argumenterades att kopparn i fiskmat inte borde utsöndras i vattenkolumnen i någon högre omfattning.

Har kikat på alla kablar, magneter med mera. Kan inte se någonting konstigt.

Min tds visar noll, men funderar på att ändå köra icp på osmosvattnet.

Jag vill kunna utesluta vissa delar...

En fråga bara,@Lasse , vet du om det kan vara påfrestande för karet att man kör en till triton detox dos i såpass nära anslutning som den förra, som gjordes för typ 4 veckor sedan.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att göra dig lite tryggare - här är mina mätningar (Triton ICP) de senaste 4 åren för Cu och Al. Håll ögona på Cu - bekymra dig inte för Al
 

2030436930_Skrmbild2020-09-12213401.png.a7eee1e8956542189ea3ccd1e0d18ce3.png

 

991000715_Skrmbild2020-09-12213507.png.6246d4e08bb040ee9d7f3389de9acff7.png

Värden i µg/L
 
MVH Lasse
Förlåt Lasse. Nu skriver jag igen. Kom att tänka på en sak, jag använde för några veckor sedan en tång med lite spår av rost på i karet för att klippa ner lite sps. Sköljde och torkade av innan användning men det där är säkert ett "Big no-no"

Kan detta vara en orsak? Inga andra tungmetaller verkar ju som sagt ge utslag.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@jonasroman Förlåt men slänger in dig här då jag läste en gammal tråd om koppar i fiskmat som du argumenterade emot.

 

Jag hittade en rapport från livsmedelsverket om metaller i fisk i Sverige. Visserligen några år på nacken men den hade tabeller över hur hög halten av bland annat koppar var hos olika fiskar och skaldjur. I rapporten står det att kopparhalten hos räkor var 8,2 mg per kg.

 

Jag har gjort egen hemmagjord frysmix för fiskarna av nori, pilgrimsmussla, torsk och räka. Om jag inte minns fel så gjorde jag mixen med 300 gr räkor. Jag har nu matat cirka 3/4 av mixen, som jag gjorde för ungefär ett halvår sedan. Om jag räknar rätt därmed tillfört 8,2x0,3x0,75=1,845 mg koppar in i mitt akvarium. Vilket om jag tänker rätt blir 1845/400liter=4,6125

Nu använde ju jag vannameiräkor och rapporten visar för svenska räkor på västkusten, och vet inte hur pass mycket halten skulle skilja sig. Men säg att vi skulle anta att halten är i samma "ballpark".

 

Du påstod att kopparn i maten inte bör läcka ut i vattenkolumnen utan snarare bindas i fiskens vävnad. Jag har däremot för mig att den fiskmat (pellets) du räknade på då innehöll desto mindre koppar eller om mängden mat var mindre.

 

Men skulle du fortfarande, med ovanstående data ändå säga att det förmodligen inte påverkar min kopparhalt i akvariumet?

 

PS. Detta handlar inte om att ställa någons påståenden mot väggen utan snarare bara gå till botten med orsaken till min ständigt ökande nivå av koppar extras_smile.png

 

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bromsa ner lite

 

Håll  ögona på kopparen men att du efter två mätningar av väldigt låga halter av koppar har en ständig ökande nivå av koppar är att ta i tycker jag. 

 

Odlade vannameiräkor kan innehålla både högre och lägre halter beroende på hur de odlas och vilka kemikalier som använts i vattnet.

 

Om maten kan frisläppa koppar - tja det kan ju överföras till bakteriemassa och att IPC analysen kan få med den kopparen (den är alltså inte frui a vattnet som koppajoner) är inte otänkbart

 

Tror inte att din tång orsakat förhöjda kopparhalter om den inte var av mässing eller brons......

 

Som du ser på mina mätvärden av koppar så har jag haft både högre och lägre värden än du. jag har inte gjort några insatser

 

Om du ser på min ökning av Cu halten i början på 2018 så kommer den efter ett 80% vattenbyte med ett bra salt - så salt kan vara en inkörsport.

 

Om du är bekymrad över din hemgjorda - gå över till fryst artemia och mysis ett tag

 

Jag skulle stoppa att sätta i både acropower och spårämnesmixen ett tag och vad gäller mixen inte använda den utan i stället dosera med enskilda spårämnen efter vad ICP analysen visar.

 

Om din TDS är 0 - Cu genom osmosvattnet inte speciellt troligt. Men - använd bara kallvatten för matning till osmosen och spola det ett tag innan inkopplingen

 

MVH Lasse

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...