Gå till innehåll

Kurera sten med alger


Ulltand2

Rekommenderade inlägg

11 hours ago, Lasse said:

KJan du visa en bild på stenen och algväxten - normalt brukar din Crengöringspatrull ta hand om alger på stenarna.

 

MVH Lasse

Jag har kört fish only och försökt utan skummare så det har växt på ordentlig med täta långa alger. Som hår undegär. Turbosarna har inte haft en chans.

Jag lägger upp en bild på eländet under dagen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 hours ago, Ulltand2 said:

Jag har kört fish only och försökt utan skummare så det har växt på ordentlig med täta långa alger. Som hår undegär. Turbosarna har inte haft en chans.

Jag lägger upp en bild på eländet under dagen :)

Du behöver nog fler sorters algätare (fisk, eremiter, sjöborrar?), även med en skummare. Går det att nypa loss tofsar och suga ut med en hävertslang blir du av med de befintliga algerna mycket fortare.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min uppfattning är att det är aldrig ett direkt ”stenproblem”, då vilken sten som helst i ett balanserat kar med algätare får inga trådalger. Du får se till att systemet är uppbyggt så de inte blir alger. Visst kan du mekaniskt avlägsna alger på en sten men inte till nån större nytta då det kommer bara nya om underliggande orsak finns kvar. Sen är det ett ganska ineffektivt sätt att få bort alger med att lägga sten mörkt,. det kan ta evigheter. Jag hade avlägsnat det värsta mekaniskt om det vare mkt, helt enkelt borstat bort det, o sen introducerat algätare, massor med sniglar, eremiter samt 1-2 kirurger eller liknande som ständigt betar på stenarna.

 

/Jonas

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...