Gå till innehåll

Första fiskar/levande efter Red sea mature cykel. Kommer det gå bra?!


LuisReca

Rekommenderade inlägg

Hej det är så att jag köpt clownfiskar till mitt nya och första saltvattenskar. Dock så börjar jag och grubbla kring hur stor risk jag tar nu när köpt fiskarna och de är påväg! Jag har ju läst att clowner tål mycket. Men gäller det även de s.k Designer-clowner? Funderar även också om det är bra idé att hälla i lite microbacter7 då jag passa på att köpa det ifall värdena helt plötsligt skulle gå bananas. Nojjar lite över att karet inte är 100% färdigcyklad trots att det ska va det enl. red seas manual. Köpte även lite bioblocks.

Amonian och nitriten har varit höga men är borta helt vilket borde tyda på att det ändå vart nånting i alla fall :) Kör med levande sand och död marocco(?) sten som fått lite trådalger på sig. Även ca 3 kg levande sten.

Borde jag tänka på nått mer än att hålla koll på ammonian och nitrit? Nitraten ligger på 25ppm just nu och jag håller på att doserar nopox för att hålla de stabilt/lite lägre förhoppningsvis. Phosphat ligger dock på 0 men de höjs väl när fiskarna käkar o så?

Kände att det blev mer eller mindre ett spontanköp men kände också att de var dags eftersom att "det ska vara klart" 😅

Cleanupcrew vart också beställt i samband me fiskarna så de är också påväg. Kräver de samma acklimering som fiskarna? Även en eldräka men de är samma som fiskarna? :)

Tack på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går säkert bra om du matar försiktigt i början, och ökar gradvis. Extra bakterier behövs nog inte om du har levande sten. 25ppm nitrat låter ovanligt mycket, nitrit kan tydligen störa nitrattester men om din nitrit är omätbar låter det konstigt. Kanske nopoxen tar bort fosfaten, jag skulle avvakta med nopox några månader iaf.

 

Fiskar kan acklimatiseras väldigt snabbt om den nya salthalten är lägre, men långsammare om den är högre (förutsatt att temperatur och pH är lika). Snäckor bör acklimatiseras väldigt långsamt, gärna med en droppe per sekund (gör en knut på en luftslang) tills salthalten är samma. Kräftdjur vet jag inte generellt, jag brukar försöka vara försiktig.

Ändrat av Christian J
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Christian J said:

Det går säkert bra om du matar försiktigt i början, och ökar gradvis. Extra bakterier behövs nog inte om du har levande sten. 25ppm nitrat låter ovanligt mycket, nitrit kan tydligen störa nitrattester men om din nitrit är omätbar låter det konstigt. Kanske nopoxen tar bort fosfaten, jag skulle avvakta med nopox några månader iaf.

 

Fiskar kan acklimatiseras väldigt snabbt om den nya salthalten är lägre, men långsammare om den är högre (förutsatt att temperatur och pH är lika). Snäckor bör acklimatiseras väldigt långsamt, gärna med en droppe per sekund (gör en knut på en luftslang) tills salthalten är samma. Kräftdjur vet jag inte generellt, jag brukar försöka vara försiktig.

Stort tack för svaret. Underlättade en del.

Jag kör på Salifert testet. Och på den mäter den 10 upp till 100.  Såg nu att det var mg/L så det är då alltså 0.25 i nitrat. Om det nu är nån skillnad på det jag skrev tidigare 😆

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När nitratvärdet plötsligt stiger i nystartade kar är det inte nitrat det beror på utan nitrit.

De vanliga nitrattesterna har en felvisning i och med att de är 50 - 100 gånger mer känsliga för nitrit.

Nu har du alltså fått en indikation på att ammonium börjat brytas nd till nitrit.

När nitratvärdet sjunker till under en mg/l har du indikation på att karet har cyclat färdigt.

Gör inga vattenbyten just nu. Det kan sakta in processen.

När nitratvärdet gått ned är det dags att fundera på fler djur.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, nike83 said:

hur stort kar har du?

jag hade tagit det väldigt lugnt med nopox.

du kan väl köra Brightwell Microbacter 7 veckovis (recept står på flaskan) för att tillföra mer baktierer.

 

min vanliga rekommendation: ta det lugnt i början :) 

Karet är på 250 Liter totalt. Det är ett red sea max 250 så sumpen ligger bak.

Glömde lägga till att ljuset är på i totalt 10H

Ändrat av LuisReca
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskarna kom igår och de ser pigga och glada ut. Väldigt sociala av sig, kommer fram när man sätter sig vid kid karet. Städpatrullen började jobba så fort de åkte i karet. Hoppas det håller sig så man kan börja köpa in koraller :) 

Eldräkan lyser verkligen när han kommer fram. Han har hittat en plats bakom en sten som ni ser. 

Tack till Företagsakvarium för snabbleverans och bra service 👍

Screenshot_20200918_155507[556].jpg

clowner.jpg

clowner3.jpg

Ändrat av LuisReca
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 9/17/2020 at 12:18 PM, LuisReca said:

När karet tändes idag så såg jag att det ligger nån typ av beläggning på levande stenen. Igår var första gången på ca 1 månad som jag inte hällde i nopox. (innan körde jag nopox enl red seas rek)

Vad är detta för något? Symptom på något?

Vit/grå beläggning är nog bakterier, antagligen pga nopox. Är isf nog bara ett sammanträffande att det märks precis nu när du avslutade nopox-doseringen.

 

Är beläggningen däremot mer grön- eller brunaktig är det snarare alger som växer pga av mer näring i vattnet utan nopox. Snäckor bör isf äta dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, Christian J said:

Vit/grå beläggning är nog bakterier, antagligen pga nopox. Är isf nog bara ett sammanträffande att det märks precis nu när du avslutade nopox-doseringen.

 

Är beläggningen däremot mer grön- eller brunaktig är det snarare alger som växer pga av mer näring i vattnet utan nopox. Snäckor bör isf äta dem.

Aha okej tack :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej, jag har nu väntat ett par veckor för att se om det blir någon förändring i fosfaten sen jag sluta med nopox men icke. 0'ad fortf.

what to do now? Läst om folk som doserat fosfat men kan inte hitta nån info om vad för medel man använder. Bara att det kan gå upp vid matning.

Har jag för lite tålamod o bör låta de gå lite längre eller vad sägs? 😄

Matat nästan varje dag den senaste veckan med fryst artemia o lite pellets. Alla andra värden ser okej ut, nitraten ligger på 0.25

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ganska viktigt med att inte vara för orolig om man inte mäter något nitrat eller fosfat. Om det visar noll betyder det bara att det inte finns något nitrat och fosfat "över", all produktion av ämnena konsumeras omgående så det blir inget överskott. I många akvarier så får man med tiden problemet att produktionen blir större än konsumptionen och man måste ta åtgärder och se över metoder för att det inte ska skena iväg. Iaf delvis därifrån kommer riktvärdena vi har för låga och höga värden.

 

Det är viktigt att hålla koll på akvariet och korallerna, kan man inte mäta något nitrat eller fosfat men korallerna ser bra ut och växer är det bara låta bli och avvakta. Något "stryps" såklart av att det finns en begränsad mängd nitrat och fosfat men om korallerna har övergreppet och frodas så konkurrerar de troligtvis ut bakterierna eller algerna med tiden som de antagligen slåss emot.

Så om djuren du vill ta hand om ser bra ut, dosera inget förrän den dagen kommer när de ser ut att fara illa. Om dina alger börjar ta sig istället så introducera lite fler betare. Gör små ändringar, och observera för att sedan agera vid behov.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , mikoto said:

Det är ganska viktigt med att inte vara för orolig om man inte mäter något nitrat eller fosfat. Om det visar noll betyder det bara att det inte finns något nitrat och fosfat "över", all produktion av ämnena konsumeras omgående så det blir inget överskott. I många akvarier så får man med tiden problemet att produktionen blir större än konsumptionen och man måste ta åtgärder och se över metoder för att det inte ska skena iväg. Iaf delvis därifrån kommer riktvärdena vi har för låga och höga värden.

 

Det är viktigt att hålla koll på akvariet och korallerna, kan man inte mäta något nitrat eller fosfat men korallerna ser bra ut och växer är det bara låta bli och avvakta. Något "stryps" såklart av att det finns en begränsad mängd nitrat och fosfat men om korallerna har övergreppet och frodas så konkurrerar de troligtvis ut bakterierna eller algerna med tiden som de antagligen slåss emot.

Så om djuren du vill ta hand om ser bra ut, dosera inget förrän den dagen kommer när de ser ut att fara illa. Om dina alger börjar ta sig istället så introducera lite fler betare. Gör små ändringar, och observera för att sedan agera vid behov.

Exakt dethär svaret behövde jag, tack.

Försöker hålla mig och bara vänta och se hur korallerna klarar sig, men som nybörjare lägger sig dessa grejer som "nollad fosfat/nitrat skapade algkaos "-trådar i bakhuvet så man blir smånojjig 😆 Min lilla acan ser ut att må bra samt att min zoa plugg ser ut att förökat sig så jag antar att allt är lugnt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, nej så länge ditt akvarium är så pass nystartat så är det bara att avvakta. Det råder nog fullt krig om näringen i akvariet, det kan ta flera månader innan det uppstått en balans. Med tiden kan det bli aktuellt att stötta upp det med fosfat eller nitrat, men det är individuellt från akvarium till akvarium.

 

Låter bra där! Har du stenkoraller kan du ta ett foto i månaden på de, då är det lätt att följa tillväxten och det blir kul bilder att jämföra med.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite fler bilder från gårddagen som jag missade att ta med. 

Någon som känner till den mörka lilla fläcken på Midas Blennyn förresten? Nån typ av sjukdom?  Ser inte ut att sticka upp på nått sätt, det är bara en svart fläck under "huden". 

Läste på R2R att nån hade en sån fläck men då stack den upp som en böld o va lite mer grönaktig..

20201012201224_IMG_4281.JPG

20201012200321_IMG_4236.JPG

20201012195524_IMG_4213.JPG

20201012195239_IMG_4206.JPG

20201012195237_IMG_4204.JPG

20201012195152_IMG_4189.JPG

20201012192409_IMG_4176.JPG

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...