Gå till innehåll

Den minsta fragg ni har fått att överleva?


Wotan

Rekommenderade inlägg

Undrar lite hur ert förfarande är när det går av jätte-små fragment av en korall... Bryts det av en pyttepinne på bara 2 mm, slänger ni den då?

Själv så blev jag glatt fövånad när jag fått 2 av 3 ca 2mm långa pinnar av Acropora att överleva och växa. livskraftiga typer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har några flakväxande stenkoraller som har börjat med att jag sett några polyper på levande sten.

Storlek kanske 5 mm diameter. En ensam skivanemon har jag också som jag hittade med 8 tentakler och diameter ungefär tre mm på skivan. Då såg den nästan ut som att det skulle kunna bli en symbiosanemon men nu några månader och mycket mat senare tror jag mer på Amplexidiscus eller Rhodactis vid 5 cm storlek. Montipora digitata och Seriatopora caliendrum kan ta sig med mindre än en cm längd men de är trögstartade så. De är lättast att dela vid 5cm ungefär. Då börjar de växa nästan direkt. Jag tror det beror på att det är så pass mycket vävnad mellan brottstället och tillväxtpunkten att näringen räcker både till att läka igen snittstället och någon tillväxt. Så behöver tillväxten inte avbrytas helt och sedan starta om med att bilda en ny tillväxtpunkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara lite trixigt att få fast en fragg på 2 mm. Min borre bar runt dem vid ett tillfälle:)

Tänkte först att jag skulle slänga bitarna men det kändes ju sammtidigt lite tråkigt så...

En tanke jag hade till andra är att även sätta prova att sättafast bitar som gått av vid t.ex. transport och dyl. även fast de mest ser ut som ett gruskorn i form och storlek...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har hänt att det blivit kvar pyttesmå rester (så små att man knappt kan se dem) av sarcophyton vävnad på stenar då man flyttat en sarcophyton korall från en plats till en annan. Med tiden kan dessa pyttesmå rester utvecklas till nya koraller med polyper osv, men det tar mycket lång tid innan dessa koraller blir stora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

den minsta montipora fragg jag lyckats med hittade jag på botten, ca 10mm lång.

fäste den längst upp under t5 (mest bara för att kolla om det gick). nu, 3mån senare är den 35mm lång och har grenat sig på 3 ställen.

Numera sparar jag alla fragment, man förlorar inget på det (jo, fästmedel).

men visst, det tar längre tid att få dem att börja växa ju mindre fragmentet är.

men ballt e d iaf!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...