Gå till innehåll

Köpa 2 st aluminiumställningar och bygga ihop till 1st som är ca 75-80 cm hög?


Mattias.Widell

Rekommenderade inlägg

Hej 🙂

Kom på som jag själv tycker en jävligt smart ide! 

Jag vill ha en aluminiumställning som är hög men det finns ju inte verkar det som.🤔

Om jag istället köper 2 st och tar delar från den andra så kan jag bygga ihop det hela till 1 st som är ca 75-80 cm hög vilket ju blir PERFEKT!

Frågan blir ju då nu istället om aluprofilerna och knutarna kommer hålla för den extra höjden?🤔

Som jag tänkte så tar mitt-stagen från dom två extra och sätter som ben.

Det blir ju dyrt men det verkar ju inte gå att beställa en färdig ställning med egna mått så vad göra liksom?

Ställning.jpg

Ändrat av Mattias.Widell
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att det blir högre påverkar inte vikten på något meningsfullt sätt. Så du kan göra den hög. Enda problemet som blir med höjden är att tyngdpunkten i ställningen ink akvariet blir ganska hög. Vilket för att den kan vara känslig för sidorörelse, tex om man skulle stöta till akvariet. Det problemet hade jag löst genom att sätta fast ställningen i väggen med 4 skruvar, då rör den sig inte. De där profilerna bör gå beställa i kapade längder så du måste nog inte köpa två ställningar. Maila cyberzoo och fråga så kan de säkert ordna fram något. Ställningen kommer ju i bitar iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om de nedersta benen skulle vara längre kanske de blir lite rangliga också, de är ju bara fästa i en enda knut.

 

Det går även att köpa lösa knutar (med kärna av stål, inte enbart plast bör det vara har jag för mig) och måttbeställda aluminiumprofiler. En tillverkare är https://porsa.dk/ jag tror inte de levererar utanför Danmark, men det finns kanske återförsäljare. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , mikoto said:

Att det blir högre påverkar inte vikten på något meningsfullt sätt. Så du kan göra den hög. Enda problemet som blir med höjden är att tyngdpunkten i ställningen ink akvariet blir ganska hög. Vilket för att den kan vara känslig för sidorörelse, tex om man skulle stöta till akvariet. Det problemet hade jag löst genom att sätta fast ställningen i väggen med 4 skruvar, då rör den sig inte. De där profilerna bör gå beställa i kapade längder så du måste nog inte köpa två ställningar. Maila cyberzoo och fråga så kan de säkert ordna fram något. Ställningen kommer ju i bitar iaf.

Japp det var så jag tänkte, sätta fast den i väggen för stabilittet.

Det BÖR ju lösa eventuell risk tycker jag. 🙂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

53 minuter sedan, Christian J said:

Om de nedersta benen skulle vara längre kanske de blir lite rangliga också, de är ju bara fästa i en enda knut.

 

Det går även att köpa lösa knutar (med kärna av stål, inte enbart plast bör det vara har jag för mig) och måttbeställda aluminiumprofiler. En tillverkare är https://porsa.dk/ jag tror inte de levererar utanför Danmark, men det finns kanske återförsäljare. 

Dom nedersta tänkte jag inte förlänga det är dom över jag tänkte förlänga. 

Det jag tänkte var om man behöver en kraftigare profil för att stabilisera bänken men det vette fan om det finns med passande förstärkta knutar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...