Gå till innehåll

slemmiga trådar


kalmarmagnus

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag är nybörjare på saltvatten. Jag har precis börjat starta upp ett RSR 425 med hjälp at real rock, red sea levande sand och red sea 21dagars uppstart. Stenarna var nog inte så levande som jag hoppades på då de nog stått hos försäljaren ett tag. Uppstarten har inte gått så fort som red sea lovade och jag är nu på dag 25. Temp legat på 25,5-26 grader. Salinity på 33-34. Jag har fortfarande nitrit över noll och nitrat på knappt 50. Så jag tänker att jag sitter lugnt i båten och avvaktar. För 2v sedan köpte jag ca 20 sniglar, 2 putsräkor och en sjöborre. Några sniglar har dött men i övrigt lever allt. Senaste 10 dagarna har det börjat växa lite damm på stenarna som jag tolkar som alger. Det växer även lite på sanden. Det som dock bekymrar mig är trådar som fäster/växer på stenarna. De är vita och ser nästan slemmiga ut. De fäster även nere i sumpen och i filterpåsarna. Jag försöker ta bort dem manuellt men  de kommer tillbaka redan dagen efter. 

Jag har matat sniglar och räkor med små bitar Artemia morgon och kväll.Kanske 2x2mm. För mycket?

Jag använder nopox enligt receptet men har dragit ner på det senaste dagarna efter att ha läst olika tips här på SG.

Vad är trådarna. Något jag ska göra eller bara fortsätta att sitta lugnt.

IMG_1844.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är också nybörjare, men jag har någon slags djur i mitt som verkar göra någon slags slemmiga typ fångsttrådar i mitt akvarium. Kan det vara sådana trådar? Dessa brukar då utgå från "rör" och oftast är det enstaka trådar men ibland kan det bli som hela nät. Se bild där man kan skymta en tråd hos mig, detta utgår från röret till höger. Röret är kanske ett par cm så ganska litet. Jag har sett att det är någon slags små djur i detta rör som verkar dra in tråden ibland för att se vad det fångat.

Nät.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du många? Är det bara en går det kanske knippsa av den med en tång?

/Mats

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Har fler än en iaf. Men inte jättemånga tror jag. Får bli en skrapning imorgon så får jag hoppas att jag blir av med det värsta. Hittade lite länkar på Google för hur dessa lever.

Men det kanske inte är sådana här som trådskaparen har så vill inte ta fokus från ursprungstråden

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har varit engagerad i mitt nu inte så harmoniska akvarium så jag har inte läst det ni skrivit förrän idag. Jag har googlat och pratat med men lokal akvarieaffär. Jag tror det är trådalger. Det är en massiv växt på stenarna och jag gör rent filterpåsen 1-2ggr/dag och borstar stenan var eller varannan dag. Jag har sänkt belysningen till 2 tim/dag (jag har egentligen inget i karet som måste ha ljus.) Min teori är att den "real rock" som jag köpte inte var så levande utan att den hade till stor del dött. Detta har gett en rätt så stor biomassa som kom loss efter ca 2v och som nu göder algerna. Sniglar, räkor och sjöborren verkar må bra men det ser inte fint ut.

Min plan är att fortsätta att ta bort algerna via filter och manuellt och invänta att det blir mer balans innan jag introducerar fiskar och sedan koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...