Gå till innehåll

Täcker försäkringen vattenläcka när man bottenborrat akvariet själv?


Mattias.Widell

Rekommenderade inlägg

Ringde Folksam och frågade och försäkringen täcker enl tjejen jag fick prata med, hon lät dock undrande när jag sa borrat i botten i glaset. hehe😛

Hon dubbelkollade med skadeavdelningen och försäkringen täcker oavsett om det är borrat enl henne, i det fall den inte täcker är det för att man använder att akvarium som är slut där silikonet lossat av ålder tex och man har vatten i det ändå.

Men jag frågade igen om den täcker trotts att akvariumet är borrat i botten och kopplat med rör till filtret. "jaa då" svarade hon.

Jag har samtalet inspelat och kommer spara det som trygghet för framtiden 😉

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Mattias.Widell said:

Ringde Folksam och frågade och försäkringen täcker enl tjejen jag fick prata med, hon lät dock undrande när jag sa borrat i botten i glaset. hehe😛

Hon dubbelkollade med skadeavdelningen och försäkringen täcker oavsett om det är borrat enl henne, i det fall den inte täcker är det för att man använder att akvarium som är slut där silikonet lossat av ålder tex och man har vatten i det ändå.

Men jag frågade igen om den täcker trotts att akvariumet är borrat i botten och kopplat med rör till filtret. "jaa då" svarade hon.

Jag har samtalet inspelat och kommer spara det som trygghet för framtiden 😉

Jag har också folksam hemförsäkring samt bostadsrättstillägget. 

Har fått samma svar. Så länge du får vatten på golvet så ersätts skadorna i lgh (golv vägg tak) med en standard självrisk på 1800 sek (vet ej vad som gäller i villa). 

Det fina med folksam är att vid en händelse där karet skulle läcka (spelar ingen roll om du tappar hammaren i glaset och det spricker eller om silikoner lossnar) så ersätter dom även ditt levande, dvs koraller och fisk, som eventuellt strykt med i incidenten. 

Samma om det ex blir kortslutning/elavbrott som får livscirkulationen att stanna. 

 

Men, skulle en pump (eller annan teknik) haverera och leda till att allt dör så ersätts inget levande. Skulle pumpen å andra sidan få fnatt och spruta ner golvet, så räknas det som läckage och då täcks eventuellt levande som dött. 

 

Det som hemförsäkringen inte täcker är kostnaden för själva akvariet om det gått sönder. Lägger du till allriskförsäkring så täcks även det in. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Kim Rosenqvist said:

Jag har också folksam hemförsäkring samt bostadsrättstillägget. 

Har fått samma svar. Så länge du får vatten på golvet så ersätts skadorna i lgh (golv vägg tak) med en standard självrisk på 1800 sek (vet ej vad som gäller i villa). 

Det fina med folksam är att vid en händelse där karet skulle läcka (spelar ingen roll om du tappar hammaren i glaset och det spricker eller om silikoner lossnar) så ersätter dom även ditt levande, dvs koraller och fisk, som eventuellt strykt med i incidenten. 

Samma om det ex blir kortslutning/elavbrott som får livscirkulationen att stanna. 

 

Men, skulle en pump (eller annan teknik) haverera och leda till att allt dör så ersätts inget levande. Skulle pumpen å andra sidan få fnatt och spruta ner golvet, så räknas det som läckage och då täcks eventuellt levande som dött. 

 

Det som hemförsäkringen inte täcker är kostnaden för själva akvariet om det gått sönder. Lägger du till allriskförsäkring så täcks även det in. 

Ja folksam verkar vara bra dock kom jag på att jag missat hela grejen, jag missade ju att säga att det är jag själv som skall bygga ihop systemet.

Borra karet och förse med pvc-rör ner till sumpen´, jag får ringa i morgon igen å säga som det är och hoppas på att svaret fortfarande är att försäkringen täcker om olyckan skulle vara framme.😛

Sist jag hade salt köpte jag grejerna av en som heter Jörgen och hade butiken Reefcenter då kom han hem till mig och borrade och byggde ihop allt, var ju med och borrandet var ju lätt som en plätt bara att inte trycka för hårt och kyla med lite vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Mattias.Widell said:

jag missade ju att säga att det är jag själv som skall bygga ihop systemet.

Det ska nog inte spela någon roll. Kör du landhockey inomhus och drar en puck genom glaset så är det fortfarande din dumdristighet som orsakar det. Vet inte om det finns en övre gräns för när de inte ersätter dumhet :)

 

Men kolla du, dock tror jag inte de kontrollerar vem som har borrat karet om du skulle få en läcka 😊 många av dom som skrivit om sina erfarenheter har löst försäkringsärendet med ett samtal. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, Mattias.Widell said:

borrandet var ju lätt som en plätt bara att inte trycka för hårt och kyla med lite vatten

Ja det är egentligen inte så omständigt. Jag tog sonens play-doh och byggde en vall runt borrhålet som jag fyllde med vatten. Sen vara salta salta. 

Har du en spillbit över som du kan öva på först är det att föredra 😊

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Kim Rosenqvist said:

Ja det är egentligen inte så omständigt. Jag tog sonens play-doh och byggde en vall runt borrhålet som jag fyllde med vatten. Sen vara salta salta. 

Har du en spillbit över som du kan öva på först är det att föredra 😊

Japp jag tänkte leta reda på en spillbit för att få känslan för det hela innan jag borrar i skarpt läge så att säga hehe 🙂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

 

Här har du hur det kan gå om man gör fel :)

 

 

 

 

Jag tog ett PVC rör som var precis så det passa runt borren och tejpa fast det med silvertejp i botten där jag ville ha hålet, fyllde det sen med lite vatten så man hela tiden håller borren kall. Det är när du börjar och slutar som är kritiskt.

 

Tejpade även med silvertejp på undersidan av glaset då det är som känsligast när du går igenom och har du för hårt tryck så kan det bli flisigt, Annars är det bara sakta, sakta så går det bra.  

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en tanke är att få det skriftligt från försäkringsbolaget. "hon i telefonkön sa" tror jag inte håller när försäkringsbolaget försöker slingra sig (deras jobb är typ att göra det - säger jag som pessimist) 

jag fick skriftligt från IF att det tog xxx kr i fisk och kanske något också gällande koraller, om det skulle hända något med karet. dock efter lite krångel. det var 15 år sedan typ, så det är inte giltigt längre :) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, nike83 said:

en tanke är att få det skriftligt från försäkringsbolaget. "hon i telefonkön sa" tror jag inte håller när försäkringsbolaget försöker slingra sig (deras jobb är typ att göra det - säger jag som pessimist) 

jag fick skriftligt från IF att det tog xxx kr i fisk och kanske något också gällande koraller, om det skulle hända något med karet. dock efter lite krångel. det var 15 år sedan typ, så det är inte giltigt längre :) 

Jag är också pessimist hehe så därför jag ringer och kollar och även spelar in samtalet 😉

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, Mattias.Widell said:

Jag är också pessimist hehe så därför jag ringer och kollar och även spelar in samtalet 😉

 

4 timmar sedan, nike83 said:

en tanke är att få det skriftligt från försäkringsbolaget. "hon i telefonkön sa" tror jag inte håller när försäkringsbolaget försöker slingra sig (deras jobb är typ att göra det - säger jag som pessimist) 

jag fick skriftligt från IF att det tog xxx kr i fisk och kanske något också gällande koraller, om det skulle hända något med karet. dock efter lite krångel. det var 15 år sedan typ, så det är inte giltigt längre :) 

Man vill ju veta INNAN så inte olyckan e framme och så vill hyresvärden ha 300,000:- för att renovera skadorna på lägenheten och så får man veta att försäkringen inte täcker!
Den sitsen vill man ju INTE hamna i!😬

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ringde nu igen och sa som det var att jag kommer borra glaset själv och koppla med pvc-rör ner till filtret, sa aldrig sump eftersom hon troligtvis inte vet vad det är för ngt.
Försäkringen täcker oavsett som tur är, hon sa att dom inte gör skillnad på hemma byggen och butiksköpta system utan det går under samma "vatten läcka från akvarium".

Det var en tjej på skadeavdelningen jag pratade med och inte bara ngn i växeln plus att jag har samtalet inspelat och kommer spara det så det borde vara lugnt. 🙂

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag frågade en gång mitt försäkringsbolag om en speciell situation, och ett halvår(?) senare hade de förtydligat villkoren (till kundernas nackdel). Så det finns en risk att de ändrar villkoren i framtiden när de väl blivit uppmärksammade, och vad gör man då med ett akvarium som redan är igång? Men just akvarier som ägarna borrat själva är kanske såpass ovanligt att försäkringsbolagen inte bryr sig om det.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...