Gå till innehåll

Hur många kg levande sten klarar akvariet utan att botten spricker?


Mattias.Widell

Rekommenderade inlägg

Sist jag hade saltvatten var det ett 720 liters med borrad botten och 200 kg levande sten.

Försäljaren sa att det var ingen överdrift det klarar akvariet lätt och det var heller inga problem.

Nu är jag sugen på att börja igen och har då tänkt mig ett aluminiumakvarium som sist ståendes på aluminiumställning, ett 540 L med 60mm borrat hål i botten som i mitt förra 720 L.

Alltså är det ngn som vet hur många kg man vågar ha i?

Jag tänker att 100 kg borde ju funka bra om det funkade med 200 kg i mitt förra 720 liters?

Ramakvariumet jag kollade nu har 10mm bottenglas och 8mm på sidorna.

Antar att mitt förra 720 liters hade 12mm botten och 10mm på sidorna som väl är standard på ett sådant ramakvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själva vikten på stenen tror jag spelar mindre roll, enbart vattnet väger ju ca 500kg. Det som eventuellt kan spräcka glaset är punktbelastningen om en stenformation skulle rasa ihop, men även det är nog främst en risk om man använder tyngre och hårdare stensorter än levande sten (som ju oftast är relativt lätt och mjuk). Möjligen skulle man kunna lägga en akrylskiva på botten för att ta upp stötar.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...