Gå till innehåll

Magnesiumkloridhexahydrat & kalciumkloriddihydrat?


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

Är det någon som kan dela med sig av återförsäljare av magnesiumkloridhexahydrat och kalciumkloriddihydrat? Eventuellt även natriumsulfat. 

 

Jag hittar en del om jag utelämnar "hexahydrat" och "dihydrat". Bland annat kalciumklorid som används till att salta vägar om vintern, men gissar på att detta kanske inte bör användas till ballingmix? 

 

Har kört aquaforests ballingsalter hittills men dunkarna är snart slut, så funderar på att pröva romans 2 parts balling mezzaforte plus (v2) istället. 

 

Läste också att AF använder natriumvätekarbonat istället för natriumkarbonat.

Ett byte borde isf ge en lite skjuts uppåt för ph? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, jonasroman said:

Calciumchloriddihydrat o Mg cl hexa finns i de flesta akvariebutiker som säljer salt.

Na2CO3, natriumkarbonat,  kan du köpa på fraktfritt.se

 

NaSO4 kan du skippa tv om du kollar S då o då med ett ICP

 

/Jonas

 

 

Tack Jonas, ska höra mig för. 

 

Fraktfritt ligger tydligen nere men ska kika igen nästa vecka, men hittade annars här och det borde ju funka lika väl 

 

https://hembryggning.se/natriumkarbonat-8-kg.html

 

Men ett byte till natriumkarbonat borde ju alltså ge en liten skjuts upp för ph? Om AF nu innehåller natriumvätekarbonat. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-09-21 at 12:41, Kim Rosenqvist said:

Tack Jonas, ska höra mig för. 

 

Fraktfritt ligger tydligen nere men ska kika igen nästa vecka, men hittade annars här och det borde ju funka lika väl 

 

https://hembryggning.se/natriumkarbonat-8-kg.html

 

Men ett byte till natriumkarbonat borde ju alltså ge en liten skjuts upp för ph? Om AF nu innehåller natriumvätekarbonat. 

Hej. Fraktfritt har öppnat igen 🙂

japp. Skjuter upp pH lite. Välgörande för de flesta kanske , i alla fall för mig med så mkt fisk jag har 🙂

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Fraktfritt har öppnat igen
japp. Skjuter upp pH lite. Välgörande för de flesta kanske , i alla fall för mig med så mkt fisk jag har
 
 
Haha tack för uppdateringen Jo, jag siktar ju på att få upp pH via ballingen.

Har nu prövat co2-remover kopplat till skummaren i typ en vecka. Gjorde underverk.

Gissar på att byte från natriumvätekarbonat till natriumkarbonat inte kommer ha samma stora effekt. Kanske inte heller är två metoder som behöver kombineras.
Är tveksam till Co2-scrubber som en direkt långsiktig lösning med tanke på förbrukningen av mediat. Kanske med ett större filterhus. Har kikat på intersorb plus (tack även där för tipset) och sofnolime. Har hittat intersorb för ca 100 kr kg och halva priset för sofnolime i bulk.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, Kim Rosenqvist said:

Haha tack för uppdateringen emoji106.png Jo, jag siktar ju på att få upp pH via ballingen.

Har nu prövat co2-remover kopplat till skummaren i typ en vecka. Gjorde underverk.

Gissar på att byte från natriumvätekarbonat till natriumkarbonat inte kommer ha samma stora effekt. Kanske inte heller är två metoder som behöver kombineras.
Är tveksam till Co2-scrubber som en direkt långsiktig lösning med tanke på förbrukningen av mediat. Kanske med ett större filterhus. Har kikat på intersorb plus (tack även där för tipset) och sofnolime. Har hittat intersorb för ca 100 kr kg och halva priset för sofnolime i bulk.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

för mig stiger  nog pH runt 0.15 över ett dygn tack vare Na2CO3, o ungefär lika mkt till när /om jag kör CO2 absorber. Jag har slutat med absorber för då stiger min KH förbrukning till sjuka höjder;-)

 

 

Ändrat av jonasroman
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, jonasroman said:

för mig stiger  nog pH runt 0.15 över ett dygn tack vare Na2CO3, o ungefär lika mkt till när /om jag kör CO2 absorber. Jag har slutat med absorber för då stiger min KH förbrukning till sjuka höjder;-)

 

 

Det låter ändå lovande med en sådan ökning 😊 jo, jag märkte den förändringen omgående, har hittills fått öka doseringen med cirka 25%. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...
12 timmar sedan, Casio skrev:

@Kim Rosenqvist vart fick du tag på kalciumkloriddihydrat till slut?

 

På AquariaTech. Alla/de flesta återförsäljarna inom salthobbyn borde ha detta. 

Finns säkert på bulk på andra ställen också men där kan man nog inte alltid vara helt säker på hur "rent" det är. 

Screenshot_20210825-073416_Chrome.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...