Gå till innehåll

Frågor kring uppstart


Twik

Rekommenderade inlägg

Hej! 

Jag ska starta upp mitt första saltvattensakvarium de närmsta veckorna och försöker förbereda mig med kunskap och teknik. Tänkte försöka köra på Lasses metod så gott det går men har några frågor och små förvirringar. 

 

1. Jag lägger alltså i levande sten och sand, fyller på med vatten och blandar sedan i salt och värmer? Eller blandar man saltvatten och värmer utanför och sen häller i det? 

 

2. En del av den levande stenen jag har köpt har några mjukkoraller och eremitkräftor på sig från den tidigare ägaren och ligger i ett litet kar med cirkulation och hans saltvatten. Lägger jag i dessa också direkt eller väntar och tillför de till scapen när akvariet är redo? Kan jag använda allt hans vatten för extra bakterier?

 

3. Fick råd i en butik att börja med 3 kirurger efter ca en vecka. Är det en lämplig fisk att börja med då?

 

4. På Lasses punkt 6 ska man ha i ett bakteriepreparat varje dag i tre veckor. Vilket rekommenderas till detta? Läste någon annanstans att Nitrivec inte var jättelämpligt för saltvatten. 

 

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Twik said:

Hej! 

Jag ska starta upp mitt första saltvattensakvarium de närmsta veckorna och försöker förbereda mig med kunskap och teknik. Tänkte försöka köra på Lasses metod så gott det går men har några frågor och små förvirringar. 

 

1. Jag lägger alltså i levande sten och sand, fyller på med vatten och blandar sedan i salt och värmer? Eller blandar man saltvatten och värmer utanför och sen häller i det? 

 

2. En del av den levande stenen jag har köpt har några mjukkoraller och eremitkräftor på sig från den tidigare ägaren och ligger i ett litet kar med cirkulation och hans saltvatten. Lägger jag i dessa också direkt eller väntar och tillför de till scapen när akvariet är redo? Kan jag använda allt hans vatten för extra bakterier?

 

3. Fick råd i en butik att börja med 3 kirurger efter ca en vecka. Är det en lämplig fisk att börja med då?

 

4. På Lasses punkt 6 ska man ha i ett bakteriepreparat varje dag i tre veckor. Vilket rekommenderas till detta? Läste någon annanstans att Nitrivec inte var jättelämpligt för saltvatten. 

 

Tack på förhand!

1. Du värmer vattnet först (annars strular du till det med saliniteten när värmen stiger). Sedan när vattnet är runt 24-25c så blandar du i saltet. När allt är uppe i 1.023 - 1.025 och allt salt är uppblandat kan du lägga i sten och sand. 

 

2. Du kan ha i vattnet men rekommenderar att inte göra det för att inte får med sig onödiga näringsämnen. Du kan ha i scapen på en gång med städpatrullen men se till att inte mata för mycket så att det blir alldeles för höjda ammonium och nitrit nivåer. Kör i mycket nitrifikationsbakterier i början för att boosta igång systemet. Det går att köpa separat och de flesta butiker har det.

 

3. Just kirurger är lite känsligare. Några fiskar man brukar börja med som är tåligare är ex. clownfiskar. Jag skulle vänta med kirurger ett par veckor till minst. Mata sedan väldigt sparsamt med första fiskarna.

 

4. När jag har kört enligt denna metod har jag haft i easylife. Finns säkert andra preparat men de flesta fyller samma funktion.

 

Rekommenderar även att du läser saltvattenskemi för dummies 

 

 

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...