Gå till innehåll

Osmolator - Nybörjare


FiskerN

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

Jag tänker skaffa ett saltvattens akvarium på 25 gallons alltså runt 94 liter från waterbox som även har en sump längst bak som skyddas av svart plexiglas. Jag har kollat på mycket info för nybörjare och undrar över en sak. Kontaktade en man med ett 250 liters saltvattens akvarium som bor i Halmstad och han använder inte en osmolator för sitt akvarium och allt funkar fint för honom hans fiskar och koraller. Vattenhårdeheten där ligger på 4 och här där jag bor i Göteborg på 3 vilket är bättre än hans, kan jag också strunta i en osmolator till mitt 95 liters akvarium?

 

tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En osmolator är mest för bekvämligheten, det går lika bra att ersätta avdunstat vatten för hand. Exakt hur ofta beror kanske på hur sumpen är konstruerad, om karet har ytavrinning till sumpen så kommer avdunstningen att minska vattennivån i sumpen relativt fort, isf behöver du fylla på vatten ofta (kanske dagligen?). Om du vill tillsätta kalkvatten bör nog osmolator användas för att sprida ut doserna över dygnet.

 

Hårdheten på kranvattnet spelar ingen roll i sammanhanget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, FiskerN said:

Hej,

 

Jag tänker skaffa ett saltvattens akvarium på 25 gallons alltså runt 94 liter från waterbox som även har en sump längst bak som skyddas av svart plexiglas. Jag har kollat på mycket info för nybörjare och undrar över en sak. Kontaktade en man med ett 250 liters saltvattens akvarium som bor i Halmstad och han använder inte en osmolator för sitt akvarium och allt funkar fint för honom hans fiskar och koraller. Vattenhårdeheten där ligger på 4 och här där jag bor i Göteborg på 3 vilket är bättre än hans, kan jag också strunta i en osmolator till mitt 95 liters akvarium?

 

tack!

Tänkte bara extrakolla, när du skriver osmolator, menar du då en osmos som renar kranvattnet eller en så kallad "ato" (auto top off) som automatiskt fyller på avdunstat sötvatten? 

 

Lätt att förväxla vissa begrepp om du nu är ny inom saltvattensvärlden :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minuter sedan, Kim Rosenqvist said:

Tänkte bara extrakolla, när du skriver osmolator, menar du då en osmos som renar kranvattnet eller en så kallad "ato" (auto top off) som automatiskt fyller på avdunstat sötvatten? 

 

Lätt att förväxla vissa begrepp om du nu är ny inom saltvattensvärlden :)

 

Nej alltså, bör jag använda en sån som filtrerar kranvatten över huvudtaget? För att fylla hela karet för första gången och sen för varje 10% vattenbyten osv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

33 minuter sedan, Christian J said:

En osmolator är mest för bekvämligheten, det går lika bra att ersätta avdunstat vatten för hand. Exakt hur ofta beror kanske på hur sumpen är konstruerad, om karet har ytavrinning till sumpen så kommer avdunstningen att minska vattennivån i sumpen relativt fort, isf behöver du fylla på vatten ofta (kanske dagligen?). Om du vill tillsätta kalkvatten bör nog osmolator användas för att sprida ut doserna över dygnet.

 

Hårdheten på kranvattnet spelar ingen roll i sammanhanget.

Jag fattade inte mycket av vad du skrev. Undrade mer bara ifall jag kan blanda kranvatten med salt och avklorerings medel om det finns något sådant att köpa i tex företagsakvarium i kungsbacka osv. Istället för att behöva köpa och fatta hur en RO/DI fungerar och sedan använda en sådan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, FiskerN said:

Nej alltså, bör jag använda en sån som filtrerar kranvatten över huvudtaget? För att fylla hela karet för första gången och sen för varje 10% vattenbyten osv?

En del kommunalt vatten är inte så farligt, åtminstone inte för mindre krävande koraller. Då krävs dock ett diciplinärt vattenbytesschema, annars riskerar du att se oönskade ämnena som finns i kranvatten (ex koppar och andra tungmetaller) atr ackumuleras upp till skadliga nivåer. 

Rekommendationen är att alltid köra med osmos, men flera har bevisat att det är möjligt. Man måste som sagt bara se till att kontinuerligt byta större mängder vatten och kanske se till att vattnet inte har höga nivåer av oönskade metaller mm, dvs sånt som en "osmos" skulle filtrera ut. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört kranvatten sen start. Det går att hitta vattenanalys på VA verkens hemsidor. (Åtminstone i Malmö) Då kan du själv se om det är något ämne som ligger för  högt. Jag har mest LPS och mjuka i mitt och de trivs bra. Ska du satsa på känsliga koraller så kanske osmos är att föredra men det finns gott om saltisar som bara kör kranvatten. Jag hade inte lagt pengar på osmos som nybörjare om jag inte visste att vattnet i kranen var dåligt. Lite förtydligande:

osmos renar vatten

osmolator är automatisk vattenpåfyllning

Ändrat av peterj66
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

3 hours ago, FiskerN said:

Jag fattade inte mycket av vad du skrev.

Det förstår jag, "Osmolator" är Tunzes namn på deras ATO (automatisk vattenpåfyllning)!

 

3 hours ago, FiskerN said:

Undrade mer bara ifall jag kan blanda kranvatten med salt och avklorerings medel

Göteborgs kommunala kranvatten verkar vara OK, men rören i den egna bostaden kan eventuellt avge koppar om de är nya. Ren klor finns inte i kranvattnet vad jag vet, däremot kloramin som tydligen kan neutraliseras med en skvätt askorbinsyra från mataffären.

 

3 hours ago, FiskerN said:

Istället för att behöva köpa och fatta hur en RO/DI fungerar och sedan använda en sådan.

Detta kallas även osmosfilter. Jag använder Göteborgs kommunala kranvatten utan ett sådant, när jag sedan testade akvarievattnet efter flera år utan några vattenbyten så var det inga förhöjda värden på koppar alls. Men som sagt det kan skilja sig mellan olika bostäder.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...