Gå till innehåll

Felaktig core7 i mitt fall


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Hej. Vill dela med mig av denna erfarenhet, så ni är vaksamma. 

Jag har precis erfarit en batch core7, 5 liters (den färdigblandade) där KH delen är cirka 40% för svag!. Jag har alltså nästan fått över en natt dubbla dosen på doseringsschemat för att hålla KH värderna upe. Även Ca dunken verkar vara närmast endast hälften så stark som den borde, den kanalen har jag fått höja med 40% också från en batch till en annan. 

 

Jag har givetvis kontrollmätt, och är helt säker på att felet är cirka 40% i just dessa mina dunkar. Sedan blandade jag en egen, mitt egna recept Romans Forze7, som är exakt lika stark som en core7. Då var halterna korrekta igen, detta alltså för att eliminera att jag räknat eller mätt fel, men det hade jag alltså inte. 

 

Har kontaktat triton som vill ha ett vattenprov på batchen, det har dom fått.  

Det viktiga o varför jag berättar detta är för att ingen annan skall råka ut för samma som jag. Det är nämligen inte så enkelt att upptäcka detta om man kör med så låga doser som de flesta gör med core7. Jag har ju en dygnsförbrukning på 140 ml, så för mig var det enkelt att upptäcka när jag fick höja schemat till 270 ml över en dag för att behålla Ca o KH. Men för de som tex doserar 10 ml per dag, ingen ovanlig dos, kanske man inte tänker att det är konstigt att dosen går upp till 15-17 ml...kan ju fortfarande vara inom ramen för ökad tillväxt eller precision på pumparna. I mitt fall blev det alltså enklare att upptäcka , då dels för att mina pumpar är mkt exakta, men också för att jag rör mig med så stora doser. Detta föranledde alltså att jag kontrollmätte direkt på core7-dunken o kunde bekräfta felet. 

Förmodligen o förhoppningsvis är det en liten batch, kanske inte ens en hel batch? , kanske bara  mina flaskor?, ingen aning, för jag har inte fått nåt svar än. Men var lite vaksamma, allt kan hända. Jag har tills vidare avslutat core7,(dom tog ju slut dubbelt så snabbt så jag har inga kvar, var tänkt att räcka året ut)  och kör mitt egna recept, o är direkt tillbaka till normal dos 140 ml. 

 

Mvh

Jonas

 

  • Gilla 5
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för att du delar med dig!

har du något "batch-nummer" ?

 

hoppas de tar emot din "varning" bättre än ett annat tyskt märke, som levererade salt med ca 300ppm i kalium. "de hade aldrig fel på sina salter"-attityden (tydligen fel mig). jag köper aldrig mer en produkt från detta märke. (5 år sedan, och så snart preskriberat). 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, nike83 said:

tack för att du delar med dig!

har du något "batch-nummer" ?

 

hoppas de tar emot din "varning" bättre än ett annat tyskt märke, som levererade salt med ca 300ppm i kalium. "de hade aldrig fel på sina salter"-attityden (tydligen fel mig). jag köper aldrig mer en produkt från detta märke. (5 år sedan, och så snart preskriberat). 

Tyvärr inte helt olik attityd även från detta företag när jag rapporterade.
 

för o ytterligare bevisa så lät jag Alkatronic justera ner själv till nytt schema när jag bytte till mitt eget recept och mkt riktigt skippade den direkt ganska så exakt hälften av doserna.;-)

 

Jonas 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fick frågan om 5 litarna e kvar, JA, det är dom, det var 10 litrarna dom slutade med o bytte till 5 liter(enligt en distributör transportskäl). Dessa mina felaktiga dunkar var alltså 5 litarna. För mig var det den enda egentliga anledningen att jag körde med Tritons core7, att jag slapp blanda.  

 

Vill ej publicera batchnummer då jag inte kan veta om batchen är fel eller bara mina dunkar. Det är ngt Triton får göra o inte jag. Dom är informerade om batchnummer och har fått ett vattenprov från mig från dunken,  samt bevisen på att mina dunkar innehåll i princip bara hälften.

 

Rätt intressant, nu kör jag min egna som jag vet är 7 ggr starkare , och nu justerar AT ner schemat o ”skippar” doser(ungefär varannan), dvs adapterar sig för fullt till det nya receptet. Ett slutgiltigt bevis att dunkarna var felaktiga. 

 

 

 /J

 

IMG_6363.jpg

IMG_6365.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering: det har gått 3 veckor snart sen jag skickade in mitt prov på deras felaktiga batch utan svar. Det är riktigt uselt hur nonchalant man behandlar en felaktighet. Inte ett ord. Inget svar. Det enda var det initiala att dom inte tror på mig. Jag vet att min ”batch” var hälften så stark som den borde. 
 

med nu mitt eget recept har jag kunnat halvera dosen o allt är i sin ordning igen. Det slutgiltiga beviset. 
 

Alla kan göra fel och batcher kan bli fel hos de bästa. Det är hur man hanterar det som skiljer bra o dålig kundservice ! 
 

Jag har verkligen varit tillmötesgående, noggrann och samarbetsvillig. Men när det är sen total radiotystnad efter 3 veckor, när det handlar om att mäta ett ynka KH på ett prov dom tar 5 min, då är det inte längre ok. 
 

för de pengar jag nu sparar att köra mitt eget recept (alternativt andra billigare produkter) kan jag köpa många icp.  Kommer uteslutande köra med Fauna Marines som är nästan halva priset mot en del andras med exakt samma info OCH doseringsanvisningar för den som vill. 
 

nu e jag sur;-)

 

Jonas 

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, jonasroman said:

Uppdatering: det har gått 3 veckor snart sen jag skickade in mitt prov på deras felaktiga batch utan svar. Det är riktigt uselt hur nonchalant man behandlar en felaktighet. Inte ett ord. Inget svar. Det enda var det initiala att dom inte tror på mig. Jag vet att min ”batch” var hälften så stark som den borde. 
 

med nu mitt eget recept har jag kunnat halvera dosen o allt är i sin ordning igen. Det slutgiltiga beviset. 
 

Alla kan göra fel och batcher kan bli fel hos de bästa. Det är hur man hanterar det som skiljer bra o dålig kundservice ! 
 

Jag har verkligen varit tillmötesgående, noggrann och samarbetsvillig. Men när det är sen total radiotystnad efter 3 veckor, när det handlar om att mäta ett ynka KH på ett prov dom tar 5 min, då är det inte längre ok. 
 

för de pengar jag nu sparar att köra mitt eget recept (alternativt andra billigare produkter) kan jag köpa många icp.  Kommer uteslutande köra med Fauna Marines som är nästan halva priset mot en del andras med exakt samma info OCH doseringsanvisningar för den som vill. 
 

nu e jag sur;-)

 

Jonas 

 

Med all rätt. Har läst om andra som också bara blivit misstrodda i deras kontakt med triton. Såklart alltid svårt att veta men i ditt fall bygger du ju ett ganska "solid case" :)

Ska själv skicka iväg mitt första fauna marin icp på måndag, aldrig använt deras förut. 

 

Och inom en månads tid så blir det premiär för romans 2 part! ;)

Allt fraktfritt fortfarande nere men finns ju andra leverantörer också! 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis. Gott med lite support från er:-)

 

För att ge er lite mer kött på benen så kontrollerade jag ”batchen” så här:

1 ml från 3a eller 3b (är exakt samma i dom) i 1 liter RO vatten. Den lösningen skall få ett KH på 10dKH. Det blev exakt 5.4 dKH. Alltså nästan hälften vad det borde vara. 

Sen gjorde jag samma från Ca dunken. 1 ml från den i 1 liter RO. Det skall bli cirka 120-140 PPM Ca i den lösningen. Det blev 80 PPM. Så nästan bara hälften där med. 
 

Sen blandade jag min egna ”core 7” lösningar, alltså mitt egna recept som likt Tritons skall va 7 ggr starkare. 
Gjorde samma test och fick 9.6 dKH. Dvs helt som det skall vara. Detta gjorde jag för att eliminera om jag gjort något mätfel men det hade jag alltså inte gjort och därmed är det bevisat att min batch från triton innehöll vara hälften mot vad den skulle. 
 

All denna info har Triton fått med endast svar att ”vi tror inte det är fel på batchen. ”. 
Då svarar jag att det är inte intressant vad vi ”tror” utan endast ”vet” så vänligen kontrollera batchen. Det har dom inte gjort. 
Därefter skickade jag in ett prov från batchen på inrådan från dom. Det är 3 veckor sedan och inget svar än.  
 

Till sist informerade jag Triton och skickade dom grafer hur mitt doseringsschema över en natt fick dubblas vid byte till den felaktiga batchen, och hur jag kunde återigen halvera schemat vid byte till min egna med korrekt koncentration. 
 

 

/Jonas 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...