Gå till innehåll

Första saltvattenakvarium, Red Sea Max S 650 ?


hecyhook

Rekommenderade inlägg

Hej Saltvattenguiden! 🙂

 

Är HELT ny på saltvattenakvarium och skall nu äntligen införskaffa mig mitt första akvarium!

 

Har endast lite erfarenhet av sötvattenakvarium tidigare!

 

Tips på bra akvarium "plug-and-play", har hela tiden kollat på Red Seas akvarium.

Kollade först på Reefer 900 , men när jag såg att tekniken inte ingick så insåg jag att det skulle bli ganska dyrt o köpa till det samt fylla upp det med levande och fisk... 😱

 

Så är nu i tankarna om man jag inte kan NÅGONTING om tekniken överhuvudtaget änsålänge så kanske det vore bättre att köpa ett "plug-and-play"? Så har sneglat på MAX S 650 , vad jag har förstått är "allt man behöver" för att komma igång? Kostar ca. 47.900:-

 

Hur är tekniken i dessa "plug-and-play" kar? Får man mycket bättre teknik om man inte köper ett färdigt kar utan lösa delar?

 

Är självklart även lockande när man kollar saltvattenguidens köp och sälj forum, där man inser att man får väldigt mycket begagnat för dom pengarna och billigare då andrahandsvärden inte verkar vara jättebra! Men känns lite farligt att köpa något beg. när man från början inte är kunnig i tekniken? Eller tänker jag fel? Istället för att köpa från en bra butik, få guidning, hjälp och garanti.

 

Är det lättare eller svårare med ett större kar? Bör jag börja med något mindre?

 

Hjälp, tips och åsikter som kan hjälpa mig i mitt val uppskattas! 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett svar till frågan är ganska beroende av din budget. Men om priset för ett nytt Max S 650 är inom rimlighetens gränser så finns det nog en ganska rymlig budget så det finns nog redan svaret på den frågan.

 

Begagnat marknaden är otroligt lockande, andrahandspriserna är usla på nästan allt akvarierelaterat. Men det går att gå på nitlotter och dåliga köp på begagnat så har man ingen erfarenhet eller koll innan så kan det vara lite osäkert att köpa begagnade grejer. 

 

Ett större kar är bättre på nästan alla sätt. Du kan ha fler fiskar, värdena i akvariet kommer röra sig långsammare och större är trevligare.

 

Men om du inte haft ett saltvattensakvarium innan... Du bör gå en av två vägar, köp akvariet du drömmer om, kör du red sea så kör enligt deras färdiga program med. Det är en beprövad och fungerande metod. Men den kommer kosta dig en hel del i form av tillsatser och så och löpande förbrukning utöver startkostnaden. Men du har hjälp och en uttrampad väg att gå.

 

Väg nummer två är: Du blir antagligen inte nöjd med det första du köpet ändå. Så släpp efter för den tanken och köp ett enklare akvarium på 100-200 liter, finns billiga nya. Har du ett Hornbach i närheten får du ett nytt 200 liters akvarium för runt 1000 kr. Köp någon begagnad LED belysning så lär du dig hur den fungerar, ser ut, vad du gillar och inte gillar etc. Köp en skummare och en styrbar streamer pump med. Samt lite tester och någon sorts balling tillsats så du kan justera värden i akvariet. Sedan skaffar du dig lite enklare testkoraller eller fraggar samt någon liten fisk. Det kommer kosta dig en liten slant. Men du kan testa och bekanta dig med djuren och tekniken utan att det nödvändigtvis är "skarpt läge". Sedan kan du ta med dig erfarenheterna från akvariet och förhoppningsvis dina favoritdjur till det "riktiga" akvariet som du kan planera och skaffa under tiden. Lite tråkigare, men blir troligtvis ganska bra. "Testakvariet" bör nog köras i 6mån till ett år innan du är helt redo för det nya akvariet och kunnat stöta på de mesta utmaningarna på vägen.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, mikoto said:

Sedan kan du ta med dig erfarenheterna från akvariet och förhoppningsvis dina favoritdjur till det "riktiga" akvariet som du kan planera och skaffa under tiden.

Jag valde väg nummer två. Köpte ett komplett Red sea reefer 170 begagnat, med fisk, vatten, teknik och allt. 

Vilken jävla chockartad start för övrigt. Puh. Hade en bekant som hjälpte mig mycket i början. 

Betalade 10 000 kr för hela paketet med ganska medelmåttig teknik. Man kan hitta billigare/mer prisvärt har jag märkt i efterhand, men räknar mig ändå inte som blåst 😊

 

Ett halvår med 170 räckte för att inse att jag ville ha större och att jag hittat hem i hobbyvärldend. Det gjorde också att all teknik jag kompletterade med därefter var överdimensionerat för mitt dåvarande system, för att passa det nya större som jag smidde fina planer för. 

 

Efter ett år med 170 uppgraderade jag till mitt nuvarande kar, ett red sea reefer 350, dubbla storleken. Större får jag inte plats med i lgh tyvärr. Även detta kar var begagnat. 

 

Lärde mig massvis från mitt första kar som jag kunde göra rätt till mitt nuvarande. 

Har däremot lärt mig lika mycket nytt som jag kommer göra rätt till nästa 😅

 

Jag har nog köpt ca 60% begagnat i mitt nuvarande system, och hittills inte blivit bränd, men fula fiskar finns ju överallt. Många dumma impulsköp däremot, då svider det mindre med begagnat för då kan du sälja vidare för samma peng. 

 

Större kar är bättre och garanterat roligare, men med tanke på kostnaden skulle jag rekommendera en nybörjare att börja med ett begagnat paket, som en övningskörningsbil 😊 däremot har ju du haft sött tidigare, vilket jag inte haft, så du vet säkert lite mer än jag gjorde vad du ger dig in i. 

Finns inget rätt svar helt enkelt 😊👍

Ändrat av Kim Rosenqvist
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack för svar.

 

Är dock väldigt förvirrad över vad jag ska göra.

 

Är intresserad av hur "prisvärda" plug and play red sea akvariumerna är med tekniken? Eller om man får bättre teknik för samma pengar om man går på reef modellerna.

 

Står i valet o kvalet o köpa ett litet max-e 170 / max e-260 o känna på eller köpa s-400/s-500/s-650 direkt. 

 

Underlättar det mycket med en "akvariedator" typ Alkatronic för en nybörjare för underlätta att få allt att "funka" eller är det att "slänga pengarna i sjön"?

 

Antar att vad man än gör så blir det fel 😂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle snarare säga att det är nyttigare för dig att inte automatisera för mycket från början. Visst är en dator suverän men den kan göra så att du missar att lära dig massor du annars måste, typ du bör förstå varför en maskin gör vad den gör och inte bara lita blint på den :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack för svar.
 
Är dock väldigt förvirrad över vad jag ska göra.
 
Är intresserad av hur "prisvärda" plug and play red sea akvariumerna är med tekniken? Eller om man får bättre teknik för samma pengar om man går på reef modellerna.
 
Står i valet o kvalet o köpa ett litet max-e 170 / max e-260 o känna på eller köpa s-400/s-500/s-650 direkt. 
 
Underlättar det mycket med en "akvariedator" typ Alkatronic för en nybörjare för underlätta att få allt att "funka" eller är det att "slänga pengarna i sjön"?
 
Antar att vad man än gör så blir det fel 

De nya färdiga lösningarna är generellt inte vidare prisvärda enligt mig. Har du ca 50k i budget kan du få ut rätt mycket mer igenom att köra på ett custom kar och plocka ihop tekniken för sig. Det kan verka övermäktigt att sy ihop vid en första anblick men det finns många duktiga personer här som kan guida dig genom de valen.

Ge tusan i styrsystem som apex, KH testare etc inledningsvis. Du kommer vara tillräckligt förvirrad utan att man komplicerar det ytterligare.
Jag rekommenderar i princip att alla börjar med en väldigt enkel setup bestående av ljus, skummare, doppvärmare, pumpar och en ATO (med kalkwasser när du börjar få förbrukning av KH). Det finns ingen anledning att göra det svårare än så innan du har mer kött på benen.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack MichaelE !

 

Det var precis det svaret jag ville ha 😁

 

Så för att komma igång behöver jag alltså:

-Kar

-Belysning

-Skummare

-Doppvärmare 

-Pumpar

-ATO

 

Något mer?

 

Då kan jag börja räkna på det när jag har bestämt vilket kar jag ska köra på 👍🏻👍🏻

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack MichaelE !
 
Det var precis det svaret jag ville ha
 
Så för att komma igång behöver jag alltså:
-Kar
-Belysning
-Skummare
-Doppvärmare 
-Pumpar
-ATO
 
Något mer?
 
Då kan jag börja räkna på det när jag har bestämt vilket kar jag ska köra på

En sump och lite rör kan också vara en bra idé

Jag tror inte det. En lampa till ett refugium i sumpen kan vara bra om man vill köra det samt diverse tester så klart.

Jag beställde mitt kar från akwarium szczecin i Polen. Extremt bra hantverk som slår det mesta på fingrarna men processen från beställning till leverans var både osmidig och lång.

Diamantaquarien i Tyskland ska också vara väldigt bra men har ingen personlig erfarenhet.

Beställer du ett custom kar så kan du nog räkna med två till sex månaders leveranstid vilket ger dig gott om tid att knåpa ihop övriga grejer.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle å andra sidan rekommendera ett av de färdiga modellerna, som ex Red sea, där du får bänk, akvarium, sump och rör klart. 

 

Polackerna har jag hört är lite sisådär med leveranstid/kommunikation och ska man knåpa ihop något själv för första gången kan ju Red sea vara något enklare med deras Ikea-liknande ritningar och eventuella support. 

 

Vill du komma billigt undan kör du på något begagnat Red sea system. De kommer ut för jämnan på olika säljforum. 

 

Men fokusera sen på att välja belysning, skummare, returpump (från sumpen) och cirkulationspump(ar) i displayen. 

Red seas kar kommer med en inbyggd mekanisk ato som är sisådär bra. Men den har funkat för andra att använda. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, hecyhook said:

Ändrade planer för 10:e gången 🙄

 

Kör på Red Sea.

 

Frågan är bara vad som är mest prisvärt?

 

Max S modellen (Plug & Play) eller Reefer modellerna och köpa till tekniken för sig?

 

 

Jag har inte kört max... Den är väl visserligen relativt förberedd för att köra med sump... Men "standard" är väl ändå att köra med sump och köpa tekniken själv. Känns kanske förvirrande, mycket att välja mellan. Men alla har sina favoritmärken och modeller och lika många har nått framgång med sina val 😊

När du bestämt dig för storlek så kan du alltid kontakta en saltbutik för tips och råd kring tekniken. De är i regel pålitliga 😊 du kan ju alltid stämma av här efteråt också. 

 

Oavsett vad kommer du nog hitta annan teknik med tiden som bättre matchar dina behov. Därför rekommenderar jag också begagnat inledningsvis, lite billigare och kan eventuellt säljas vidare med mindre förlust om du inser att du vill ha en annan modell 😊

Ändrat av Kim Rosenqvist
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag rekommenderar också begagnat. Det dyker upp kar med utrustning hela tiden för en bråkdel av vad du köper ett nytt för. Sen hade jag också följt rekommendationen att börja med ett midre och sedan uppgradera när du känner att du fått koll på läget. När du kört ett tag så får du koll på vilken utrustning du vill ha , vilka djur du tycker om,  hur mycket arbete du vill lägga ned osv och då kan det vara tid att gå up i storlek. Vilken utrustning du vill ha påverkas ju till en stor del av vilka djur du tänker ha i ditt akvarium så därför kan det vara lite av en djungel att hitta rätt som nybörjare. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mikael

Jag var i din sits för knappt ett halvår sedan. Jag har hållit på med sötvatten tidigare men ville utmana mig. Jag vet att jag inte orkar med allt för stora och återkommande bakslag. Självklart ville jag inte kasta pengar i sjön men samtidigt så är tiden en begränsande faktor så att starta om flera gånger känner jag inte att jag orkar med. Jag insåg att det var väldigt prisvärt att köpa begagnat men samtidigt så tar det en hel del tid och osäkerhet att försöka köpa begagnat. Dessutom bor jag i Kalmar och det är inte mycket begagnat som läggs ut i min närhet. Att åka till Göteborg/Stockholm/Skåne blir en väldigt stor grej och att då köpa fullt fungerande akvarium såg jag nästan som omöjligt. 

Därför slutade det i att jag i somras köpte ett nytt red sea reefer de lux 425 som levererades hem. Jag fick hjälp av lokal akvarieaffär att köpa till de saker som man måste ha när man startar upp. Och det är ju de saker som du angivit ovanför. Jag startade för 1,5mån sedan och har med min akvarieaffär hela vägen. Mitt mål är att om ett år ha ett välfungerande system med fiskar, mjuka- och sten-koraller. 

Så mitt tips är att lyssna på många men bestäm dig för en som du lyssnar lite mer på. Pengar är förstås viktigt men ibland måste man sätta det i relation till tid och ork.

Vill och kan du lägga mycket tid så hitta begagnade prylar och byt hela tiden upp dig men om du som jag inte har så mycket tid så försök hamna så rätt som möjligt från början och skaffa dig en bra coach.

Jag är väldigt nöjd med mitt RSR de lux 425. Känns väldigt gediget. 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, hecyhook said:

Blev ett Reefer 350 Deluxe istället 😃 Stort tack för alla svar och inputs! 🙌

 

Nu ska det bara startas igång och lära sig allt nödvändigt! 😱😅

 

Härlig känsla! 😊👍 Deras deluxe, kommer den numera med Red seas egna belysning eller? 

Ändrat av Kim Rosenqvist
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 10/2/2020 at 10:56 AM, ChoBits said:

Silikonet torkar ut med tiden, och man vill inte ha läckage..

Det stämmer inte vad jag vet. Har själv ett 40 år gammalt akvarium som fortfarande fungerar utmärkt. Däremot är det stor risk för repor på begagnade kar vilket kan vara störande.

 

Innan silikon fanns använde man fönsterkitt(?), det torkade eventuellt ut med tiden.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, ChoBits said:

Vi hade ett femton år gammalt kar för sötvatten som var limmat med silikon, och där små silikonbitar släppte med tiden när man kom för nära med algskrapan. Det kanske är så att det inte torkar, men vidhäftningsförmågan blir sämre.

Ja det kan stämma, men det gäller även för helt nya kar där silikonsträngarna är som tunnast. Jag tror algskrapan helt enkelt skär av silikonet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är stor kvalitetsskillnad på silikon. Vissa sorter åldras snabbt.

Men jag har inte sett något svart silikon som åldras så antingen beror det på att det är akvariesilikon eller att pigmentet skyddar mot UV- ljus.

Jag har kar kvar som är limmade före 2004 utan tecken på åldring i silikonet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...