Gå till innehåll

Ny inom saltvatten. Identifiering av Medpassagerare med LS


MarcusAn

Rekommenderade inlägg

1 minut sedan, mikoto said:

Oj, jag missa att det var fler bilder på något vis, ser alla fyra nu. Den översta är en glasros. Bild två är väldigt svårt att bedöma, bild tre är majano, bild fyra ser ut som en zoanthus av okänd sort eller någon annan typ av "knapp".

Okej tack för svar! Då ska jag ta bort majano eller? Hur bekämpar jag glasros på bästa sett? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild 4 ser ut som Palythoa tycker jag! Det ser ut att vara fler på den stenen fast inte utslagna.

Ta bort enligt mig eftersom det är den bruna varianten och jobbig att bli av med när den sprider sig.

 

Men var försiktig innan och läs på om palytoxin, finns bra info på denna sidan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, JonasJ said:

Bild 4 ser ut som Palythoa tycker jag! Det ser ut att vara fler på den stenen fast inte utslagna.

Ta bort enligt mig eftersom det är den bruna varianten och jobbig att bli av med när den sprider sig.

 

Men var försiktig innan och läs på om palytoxin, finns bra info på denna sidan

Tack för infon. Känns som att jag får slänga dom stenarna där dessa växer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Majano är ju ganska snygga egentligen tycker jag, en klar uppgradering från glasrosor. Passar mer in i segmentet med "eventuellt besvärliga" koraller tillsammans med gröna stjärnpolyper och Xenia... Vill man dra det ett steg vidare kan man klämma in montipora där med, har hört monti betraktas som "SPS aids" i finare kretsar 😄 Efter att ha sett hur lätt små avbrutna grenar av montipora kan ta sig och växa fast i stenar kan jag förstå det lite grann.

 

Glasrosorna är det dock ganska svårt att hitta en förälskelse till. Paly knappar är ju potentiellt ganska otäcka med gift och otroligt besvärliga att utrota pga detta om man ångrar sig i framtiden, annars är de inte så tokiga då de kan få ganska ilsket gröna färger ibland.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda problemet med glasrosor och Majano är egentligen att de kan bli alldeles för många. Och då kan de bränna koraller.

 

Kalkpasta gör jag med en tesked kalciumhydroxid i en kryddburk med 3 gånger så mycket vatten. Detta värmer jag i mikron med stenkoll så att jag stänger av den sekund det börjar koka.  Skakar om noga.  Sedan tar jag en Salifertspruta utan spets som jag fyller med sörjan. Stäng av pumpar och sedan ner i akvariet med sprutan och täck anemonerna med pastan. De drar ihop sig så det går inte åt så mycket pasta. Efter en stund slår jag på pumparna igen.

Är du noga med att stänga locket på kryddburken går det att använda igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, stigigemla said:

Det enda problemet med glasrosor och Majano är egentligen att de kan bli alldeles för många. Och då kan de bränna koraller.

 

Kalkpasta gör jag med en tesked kalciumhydroxid i en kryddburk med 3 gånger så mycket vatten. Detta värmer jag i mikron med stenkoll så att jag stänger av den sekund det börjar koka.  Skakar om noga.  Sedan tar jag en Salifertspruta utan spets som jag fyller med sörjan. Stäng av pumpar och sedan ner i akvariet med sprutan och täck anemonerna med pastan. De drar ihop sig så det går inte åt så mycket pasta. Efter en stund slår jag på pumparna igen.

Är du noga med att stänga locket på kryddburken går det att använda igen.

Jag köpte en filfisk i förra veckan och nu är glasrosorna borta. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...