Gå till innehåll

Bra eller dåligt på LS?


Twik

Rekommenderade inlägg

Jag köpte ett gäng levande sten som varit i ett aktivt kar och fick med saltvatten från de karet att förvara dom i sålänge med cirkulation. Jag ska starta upp mitt nya kar först om några veckor och hoppades på att kunna ha i dessa från början för att få fart på bakterierna. Men nu är det så att det växer en massa olika på stenarna och jag vet inte om det är bra eller dåliga saker och om jag behöver göra något åt det innan jag använder dom. Lite ser ut som mjukkoraller tycker jag och där är mycket alger såklart men sen är där vissa saker som de där nätliknande och även de mörka beläggningarna som oroar. Även några ”trådar” som för mig är misstänksamma.
 

Lägger upp lite bilder och hoppas på att någon kan råda och förhoppningsvis lugna mig. 

0875DF78-C891-4867-80B8-A66DC2D3C41F.jpeg

29A15C17-D442-4BCC-9675-F5F291E00E8C.jpeg

B3378D8D-1B3B-4364-8C7A-3FD0852285B0.jpeg

A45604FB-3C8A-42FA-97C5-DB130A003228.jpeg

A47F0B2E-8ADF-4F85-BC34-4A0E08451512.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De fina små polyperna på första bilden liknar tyvärr blue clove polyps. Fina och ofarliga men lite för livskraftiga enligt vissa. Googla.

På sista bilden tycker jag att det ser ut som att det skulle kunna vara vermetid snail men är inte säker. Dessa gör i så fall som spindeltrådar ifrån toppen på sina hus. Googla lite om du får sådana trådar. Inte heller så roliga tyvärr.

Korallen på bild 3 tror jag är bra. Och sedan vet jag inte med bild 2 men liknar några ledsna knappar så de kan vara trevliga... men här gissar jag lite.

 

Sedan är det ju en hel del tråkiga alger och ser nästan ut som cyano det röda. Men samtidigt kan där vara en hel del kul på också så inte lätt hur man ska göra.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. Ja det är som jag misstänkte då med både cyano och vermetid förmodligen....frågan är om man kanske ska starta det nya karet med andra stenar och levande sand och sen försöka ta ur dessa en och en och rengöra innan man flyttar över dem.

Någon bra rengöringskarantän kanske? 🤔

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knapparna kan vara mycket giftiga Palythoa - Protopalythoa. De bör du i så fall ta bort. Men du kan inte försöka borsta bort dem över vattenytan för då blir du förgiftad.

Jag skulle börja med att mäta vattenvärdena och justera in dem så att du får se knapparna slå ut riktigt. Då går det att avgöra om de är farliga. Det kan också vara jättesnygga (eller fula bruna) Zoanthus.

Det är temperatur och salthalt som är viktigast. Salthaltmätare med en skiva som vrider sig är extremt opålitliga. Refraktometer är det som gäller.

Sedan är Kalcium, magnesium och karbonathårdhet viktiga. Nitrat och fosfat får det inte heller vara för mycket (eller lite) av.

Korallerna behöver ljus för att överleva. Utan ljus kommer alger och koraller att dö och förpesta vattnet så att praktiskt taget allt levande dör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, stigigemla said:

Knapparna kan vara mycket giftiga Palythoa - Protopalythoa. De bör du i så fall ta bort. Men du kan inte försöka borsta bort dem över vattenytan för då blir du förgiftad.

Jag skulle börja med att mäta vattenvärdena och justera in dem så att du får se knapparna slå ut riktigt. Då går det att avgöra om de är farliga. Det kan också vara jättesnygga (eller fula bruna) Zoanthus.

Det är temperatur och salthalt som är viktigast. Salthaltmätare med en skiva som vrider sig är extremt opålitliga. Refraktometer är det som gäller.

Sedan är Kalcium, magnesium och karbonathårdhet viktiga. Nitrat och fosfat får det inte heller vara för mycket (eller lite) av.

Korallerna behöver ljus för att överleva. Utan ljus kommer alger och koraller att dö och förpesta vattnet så att praktiskt taget allt levande dör.


tack det låter ju lite oroväckande 🙈 

jag börjar fundera på om jag inte ska bara ”döda” dessa stenarna och all skit där är på dom och sen börja på noll i de nya karet jag ska starta. Ska ju ändå ha i ny levande sand och carib life shapes stenar så de räcker kanske som startbakterier?

 

vad är bästa sättet nollställa stenen från allt hemskt? Sötvatten och skrapa? Eller behöver man starkare grejer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle börja med att fixa vattenvärdena och ljus så att jag vet vad det är för djur på den.

Levande sand är meningslöst då du redan har bakterier i stenen.

Levande sten är mycket viktigt då det är där du har de smådjur som rensar stenen inifrån. De får du inte från levande sand eller torr sten. Djuren flyttar sig själva till nya stenar och till sanden.

Du kan inte skrapa stenen om det är Palythoa eller Protopalythoa på den. Det är för farligt.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, stigigemla said:

Jag skulle börja med att fixa vattenvärdena och ljus så att jag vet vad det är för djur på den.

Levande sand är meningslöst då du redan har bakterier i stenen.

Levande sten är mycket viktigt då det är där du har de smådjur som rensar stenen inifrån. De får du inte från levande sand eller torr sten. Djuren flyttar sig själva till nya stenar och till sanden.

Du kan inte skrapa stenen om det är Palythoa eller Protopalythoa på den. Det är för farligt.

 

Ok, men kan jag flytta över stenarna till det nya karet när jag startar upp de och få rätt på värdena där i? För där de ligger nu blir nog svårt eftersom de bara ligger ihoptryckta i ett mini-kar med en liten pump med förmodligen för dålig cirkulation. 
Isåfall, ska jag plocka bort något av den andra skiten förutom knapparna medans jag flyttar över dom eller låta allt va kvar? Tänker på vermetid, cyano och de andra ”vanliga” algerna?

 

uppskattar hjälpen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar bara klippa i "botten" på vermetider med en sidavbitare. Cyano kan du borsta bort med en gammal tandborste och den tar också en del alger.

Men är det giftiga knappar avsöndrar de gift om de känner sig hotade. Så borsta bara runt dem inte på dem.

Är det ett "vanligt" saltfabrikat som du blandar med osmosvatten är värdena tillräckligt bra om du fixar salthalten. Alla saltfabrikat är skapligt eller mycket bra i dag.

Fosfat lagras i stenen så det är ganska troligt att du får ett högt fosfatvärde redan ett par dagar efter ett 100% vattenbyte. Men alla andra värden bör vara skapligt bra.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...