Gå till innehåll

Start kit - EHEIM aquastar 63 marine


Edman

Rekommenderade inlägg

Efter att ha kört malawi i en massa år så tänkte jag bli återfallsakvarist.

Men det är ju halvtrist att falla in i samma spår som då, man borde utvecklas lite tycker jag, därav kommer några frågor från en fullkomlig nybörjare.

 

Nån som sett eller kan kika på specen av detta startkit för saltvatten:

https://eheim.com/en_GB/aquatics/aquariums/starter-kits-marine-water/aquastar-marine/aquastar-63-marine

 

Min tanke är att börja smått med ett sånt här på köksbänken, och slår det väl ut så kan det bli ett fullvuxet i vardagsrummet sedan.

Dessa går att beställa från tyskland, men jag har inte hittat någon svensk butik som har dem ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Edman said:

Ok, tack för svar. Det kanske inte är värt att ge sig på saltvatten då om det är så känsligt.

Får ta och fundera ett varv till på det.

Vill bara flika in att det kanske låter värre än vad det är. Vill du ha ett akvarium med en massa fisk och en massa high end koraller så kan ett litet akvarium vara en utmaning, eftersom det kräver hög kontroll och justering av olika vattenämnen. 

 

Dock är det även om du ska ha lite mindre fisk och "lättare" koraller fortfarande mer parametrat att hålla koll på än i sötvatten, men många har Red sea reefer 170, som då alltså har 170 liter i hela systemet. 

 

Tid och engagemang styrs ofta utifrån vad du har för mål med ditt akvarium. Ett mindre kar med någon anemon och clownfiskar klarar sig med någon timmes arbetsinsats per vecka. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag har ett alldeles för stort kök så tänkte jag ställa detta mindre kar under en av köksbänkarna, på ett mörkt och avskilt ställe av köket.

Tänkte köra en familj mandrin, inte mer än så. Men de kanske kräver större kar än så, det har jag iofs inte kollat upp ännu...

Ändrat av Edman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eheim är ju inte kända som tillverkare av saltvattensprylar. Belysningen är alldeles för svag. Det bör vara 30 - 40w ungefär. Några enstaka sorter av koraller som lever på större djup kan gå att ha men du kan inte räkna med någon nämnvärd tillväxt. Red sea är väl den tillverkare som har bäst rykte nu när det gäller alltiettkar men Aqua medic är ochså bra på salt. Det finns ett par tillverkare till som gör skapliga kar t.ex Giesemann och Aquatic Marine. Aquael och Juwel är två andra sötvattenstillverkare som har saltkar men de har också klena belysningar.

 

Mandariner är väldigt speciella fiskar. I större kar med andra fiskar hinner de inte med att äta då de "jonglerar" och inspekterar maten noga innan den sväljs.

Men copepoder och liknande ur stenen kan räcka till att försörja dem. I så fall bör du räkna med minst 50 kg sten per mandarin. (Och inga andra fiskar som tar samma mat).

 

Men har du mandarinerna utan andra fiskar i ett kar brukar de lära sig att ta dött foder. Först fryst artemia och mysis men sedan ofta också mindre pellets.

Det finns många roliga räkor, krabbor och eremitkräftor du kan komplettera med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...