Gå till innehåll

Akvariedator?


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

Hola. 

 

Börjar planera för ett akvariedatorsinköp. Det är ju lite i att sätta sig in i... 

 

Tänkte få lite input från er som redan haft det ett tag. 

 

Har ännu inte kommit så långt att jag förstått vikten av att mäta orp eller redox... Men tanken hittills är ju att kunna mäta och styra kh, mäta och "styra" pH, mäta och styra temperatur. Finns säkert andra funktioner som jag upptäcker på vägen. 

 

Men jag har någonstans landat i att antingen kombinera Apex med alkatronic, eller köra ghl med profilux och director all the way. 

 

Tänker jag rätt? Finns det andra prisvärda kombinationer? 

Vad har ni för rekommendationer? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

 

 

Med en Alkatronic får du ju pH värdet varje gång du mäter, dock inte "live". 

Jag styr min temperatur (kylning) med min gamla GHL-dator som också kör doserapumpar. Dock kan Alkatronicen stänga av doserpumpen om KH:t drar iväg. 

Hur tänkte du styra pH-värdet? 

 

Tror du måste definiera dina behov. Min åsikt är att "system" som GHL och Apex börjar känns "over-kill" och kostar mer än det smakar, då många funktioner finns inbyggda idag i tekniken redan. Förr så ville man styra pumpar och belysning m.m från dator , men de har numera bra intern styrning (enligt mig).

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, nike83 said:

Hej

 

 

Med en Alkatronic får du ju pH värdet varje gång du mäter, dock inte "live". 

Jag styr min temperatur (kylning) med min gamla GHL-dator som också kör doserapumpar. Dock kan Alkatronicen stänga av doserpumpen om KH:t drar iväg. 

Hur tänkte du styra pH-värdet? 

 

Tror du måste definiera dina behov. Min åsikt är att "system" som GHL och Apex börjar känns "over-kill" och kostar mer än det smakar, då många funktioner finns inbyggda idag i tekniken redan. Förr så ville man styra pumpar och belysning m.m från dator , men de har numera bra intern styrning (enligt mig).

 

 

Jag har ju sett alla olika moduler som man kan få med apex. Finns ju en del användningsområden för en prylkåt akvarist 😅

 

Mäta och styra kh är ju det absolut mest prioriterade. Mäta pH är näst på tur. Styra pH eventuellt därefter. Har ju börjat köra med co2-remover kopplat till skummaren och ska även byta från natriumbikarbonat till natriumkarbonat i min ballingmix. Känns som att båda två kanske driver upp pH för högt och att då kunna stänga av skummaren i omgångar om mätningarna är för höga. 

 

Jag vet inte riktigt, kanske är överflödigt. Därför som jag skriver här så ni andra får örfila mig ut onödiga tankar 😅

 

Temperaturen styr jag via aquamedic t-controller twin. Men där får jag ju ingen signal via app/mail om det skulle gå söderut... Eller norrut så att säga.

 

Även vissa varningar om ex strömmen bryts av någon anledning skulle vara bekvämt att ha. 

 

Helt enkelt varna för en del händelser som skulle kunna vara förödande men någorlunda "sannolika" 😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...