Gå till innehåll

funderar på nystart.


Veijo S

Rekommenderade inlägg

19 minuter sedan, Stefan molin said:

Hej Igen Magnus, nu har jag bara ett söt kar kvar , men det kommer  att bli ett till , 2st 3-400l kar med 26 garade i håller kåken på 20 grader när det är ner till 5 grader ute , strömkostnaden för värmaren i karet är ca 100kr i månaden för 2 kar , starta upp pelletspannan så går det inte komma under 50 kr dygnet  om man startar radiatorpumpen ,  så ett stort akvarium är den billigaste husvärmen som finns , 

mvh stefan 

Jaha där ser man och ja det är en billig uppvärmning men själv så kör jag med bergvärme så uppvärmningen för mig är inte så farligt dyr men det blir så torrt utav bergvärmen så det är fördelar med ett kar så man får lite fuktigare luft.

Men angående värmen så har det kanske varit 2 veckor tot i år som varit varmt på dagen men runt 15på kvällen.

Det va ju minus grader i början på juli här och sedan i aug så va det dax igen😑

Jag körde med 3×400w MH på det senaste karet jag hade och där va det aldrig så jag behövde kyla med något men det va nära några gånger.

Men ett väldigt fint element måste jag säga😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag så vart glaset beställt så till veckan börjas det att limma karet samt sumpen och rör dragning.

Beställde det mesta i teknikväg så skummare calkreaktor med pumpar och mängder med annat smått och gott är nu beställt så snart är det dax att bygga för fullt😊

Ändrat av Veijo S
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar som att det kan vara igång i dec med vatten så man kan prova alla pumpar och ställa in dessa.

Sedan provköra allt och sedan vänta på att karet skall mogna så man kan inhandla levande.

Riktigt roligt måste jag erkänna och nu vill jag bara ha grejorna så man kan börja bygga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu regnar mailen in med order bekräftelse så nu är det på g😊

Detta skall bli både roligt å intressant å få börja greja och göra ordning allt och få bygga klart karet och sedan kunna sitta och njuta av grejorna man byggt ihop.

Men man har planerat och funderat mycket på och under bygget.

Karet är tänkt med blandning sps lps samt mjukisar med ett bra fisk bestånd.

Men skall bygga ihopa ett rätt brett rev som skall gå från bakre glaset men det skall vara mellanrum mellan revet samt glaset.

Så det kommer bli rätt bra botten yta med ett kar på 100cm i djup.

Så man kan göra några små rev här å där med koraller man inte vill skall sprida sig i revet som ex knappar.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så mera saker inhandlat så silicon samt rör för rör dragning samt tunna för osmosvatten och en för att blanda salt och dessa är på 250l st.

Så nu står bygget still tills det börjar komma grejor.

Sedan blir det bygge så som det ser ut nu så kommer det vara igång i dec och sedan får det stå och gotta till sig.

20201112_154554.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, mikoto skrev:

Härligt, är det magnetiska ballaster? Ser lite stora ut för att vara elektroniska. Du är ju framtidssäkrad med E40 sockeln iaf, då kan du ju bara byta ballast så kan du köra 400W istället.

Hej nä dessa är inte magnetiska men möjligheten med dessa är att jag kan sätta domni ett annat rum om det blir för varmt i karet eller rummet.

Jo det är inte svårt att byta om jag vill ha kraftigare saker.

Jag vill ju inte måla in mig i ett hörn så tänker framåt och försöker få det så bra som det bara går.

Men väntar med spänning på glas samt resten utav grejorna.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt är beställt men det har bara kommit ljus som är dit monterat.

Så man går och vill dra igång med att limma glaset så man kan dra rör och göra klart med lister å dyligt.

Men kopplat lite el i skåpet så det finns och flera än vad jag behöver i nuläget.

Men skall skaffa någon belysning till detta så något i led.

Sedan funderar jag på refugium men inte bestämt mig angående det än men beställde glas så jag kan bygga det med.

Sedan har jag glas till ett kar som kommer byggas till fraggkar i framtiden.

Det är bra med att ha en plan iallafall👍

20201118_162354.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Veijo S skrev:

Allt är beställt men det har bara kommit ljus som är dit monterat.

Så man går och vill dra igång med att limma glaset så man kan dra rör och göra klart med lister å dyligt.

Men kopplat lite el i skåpet så det finns och flera än vad jag behöver i nuläget.

Men skall skaffa någon belysning till detta så något i led.

Sedan funderar jag på refugium men inte bestämt mig angående det än men beställde glas så jag kan bygga det med.

Sedan har jag glas till ett kar som kommer byggas till fraggkar i framtiden.

Det är bra med att ha en plan iallafall👍

20201118_162354.jpg

A man with a plan! 

Är inne och kikar vid nya inlägg, kul att följa med från scratch! 

 

Har du limmat många kar tidigare? Jag har själv bara limmat bafflarna i sumpen, litar inte på min hantverksförmåga att det blir tillräckligt snyggt och tåligt för flera hundra liter 😅

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

A man with a plan! 

Är inne och kikar vid nya inlägg, kul att följa med från scratch! 

 

Har du limmat många kar tidigare? Jag har själv bara limmat bafflarna i sumpen, litar inte på min hantverksförmåga att det blir tillräckligt snyggt och tåligt för flera hundra liter 😅

Hej jag tror det iallafall😅

Visst är det och sedan kunna blicka tillbaka på hur det började och det har funnits en plan om salt i över 6år men startskottet vart en combo utav corona så det va tråkigt på kvällarna .

Tja det har blivit 8kar hittils.

När jag bodde söderut så limmade jag flera st.

Jag jobbade med att foga fönster så man tränade under några år så jag lägger fogen på frihand och det tar inte lång tid att foga ett akvarium.

Känner man så då är det bättre att någon annan får göra det men om det är snyggt eller håller är två helt olika saker.

Det håller garranterat även om det inte är snyggt så prova på ett mindre om du är nyfiken på att prova.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla nu har detta stått still ett tag för att jag inte fått varken glas eller teknik men denna veckan så kommer det mesta utav tekniken och hoppas att glaset skall komma ochså så man kan fortsätta bygga.

Men man har haft tid att forska och jag kommer bygga ett refugium med sand i ett utrymme i sumpen på 75×80×35 så det blir rätt stort å kanske större än vad man behöver men man kan ju ha andra djur där ochså så vi får se.

Funderingar å planer har man.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla biologiska filter är bara att lyfta upp å rengöra och det är byggt så att inte sumpen kan bli överfull utan att det kan rinna över om man glömmer bort att rengöra.

Men tror jag har filtrering så det räcker😎

Facket mellan dom 2 blåa filtren skall det i sådana bio kuber så planen blir att fylla hela facket med sådana så har man åkat på biomassan med bra mycket.

Så planen är att hålla mig på 5ppm nitrat samt att det skall byggas refugium 80×30×35 sedan över till skummar fack med biopellets reaktor på det.

Så vad tror ni?

Kan det funka eller har ni några tipps?

20201204_191343.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör inte mycket filtermattor längre i saltvatten, de fungerar men det börjar växa så mycket svamp i mina hela tiden och de blir fulla med borstmaskar så jag kan inte krama ur de ordentligt. Numera försöker jag hitta på lösningar så att sedimentet i vattnet ansamlar sig på botten någonstans så kan man suga ut det så istället. Ser ju bra ut annars, stort och luftigt! Jag har nog för lite fisk, ha svårt att hålla mätbara nitratnivåer i mina kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, mikoto skrev:

Jag kör inte mycket filtermattor längre i saltvatten, de fungerar men det börjar växa så mycket svamp i mina hela tiden och de blir fulla med borstmaskar så jag kan inte krama ur de ordentligt. Numera försöker jag hitta på lösningar så att sedimentet i vattnet ansamlar sig på botten någonstans så kan man suga ut det så istället. Ser ju bra ut annars, stort och luftigt! Jag har nog för lite fisk, ha svårt att hålla mätbara nitratnivåer i mina kar.

Jag hade det i mitt förra å det gick riktigt bra den gången.

Men hade inte refugium då för det va inte tal på det så får se denna gång hur det funkar.

Men funkar det inte så är det bara att lyfta ur dom å köra på som bubbelfällor eller med annan media i.

Tack ja det vart att tänka om för sumpen vart stor när den stod på golvet ihop limmad så gjorde som såhär istället.

Jag gillar fisk å sps lps ja typ allt så kommer köra ett rätt stort fisk bestånd så tänkte jag kör med extra filtrering denna gång.

Men som alltid så är det något man får göra om men med tanke på alla filtermattor å grejor som används idag så kan jag bara lägga galler å köra igenom ett sådant filter eller 3 så tror filtrering skall räcka till å bli över.

Men tacksam för synpungter för nu är det inte igång än så nu kan jag bygga å leka för fullt utan problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...