Gå till innehåll

Mätfel pga smutsigt flaskglas i Red Sea Pro fosfat-test


Christian J

Rekommenderade inlägg

Såg en grön rand på insidan av provflaskan till mitt Red Sea Pro PO4-test, särskilt närmast vattenytan. Borde inte detta ge felaktig avläsning, särskilt om den gröna färgen reflekteras mot botten och får testvattnet att framstå som grönare än det är? (Ju starkare grönt desto högre fosfathalt enligt testet.)

Jag brukar skölja ur glasflaskorna med kranvatten 3-4 gånger efter varje test, men tydligen räcker inte det. Efter att jag gned insidan av provflaskan med en bomullstops försvann den synliga randen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Christian J said:

Såg en grön rand på insidan av provflaskan till mitt Red Sea Pro PO4-test, särskilt närmast vattenytan. Borde inte detta ge felaktig avläsning, särskilt om den gröna färgen reflekteras mot botten och får testvattnet att framstå som grönare än det är? (Ju starkare grönt desto högre fosfathalt enligt testet.)

Jag brukar skölja ur glasflaskorna med kranvatten 3-4 gånger efter varje test, men tydligen räcker inte det. Efter att jag gned insidan av provflaskan med en bomullstops försvann den synliga randen.

Ett tips som jag anammat är att fylla upp glasflaskorna med kran eller osmosvatten efter varje användning, sen skruva på locket och förvara dom så till nästa mätning (och då innan jag mäter "skölja ur" med saltvatten). 

 

På så vis undviker man avlagringar på insidan av glaset. 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
On 2020-10-06 at 19:30, Christian J skrev:

Såg en grön rand på insidan av provflaskan till mitt Red Sea Pro PO4-test, särskilt närmast vattenytan. Borde inte detta ge felaktig avläsning, särskilt om den gröna färgen reflekteras mot botten och får testvattnet att framstå som grönare än det är? (Ju starkare grönt desto högre fosfathalt enligt testet.)

Jag brukar skölja ur glasflaskorna med kranvatten 3-4 gånger efter varje test, men tydligen räcker inte det. Efter att jag gned insidan av provflaskan med en bomullstops försvann den synliga randen.


såg du någon skillnad?

har själv ser det nu att glaset missfärgas vid vatten yta. Kör nu med samma glas för vattendelen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 hours ago, wrang said:

såg du någon skillnad?

Jag jämförde aldrig före/efter rengöringen, möjligen skulle det kunna visa lite skillnad på de allra lägsta fosfatnivåerna (t ex om färgen egentligen skulle varit helt vit, men istället visar det näst lägsta värdet). Kan kanske spela roll om man riskerar att nolla fosfaten.

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Bästa sätter att rengöra tycker jag är med en örontops o lite handsprit på den. Vispa runt. Rent på ngr sek. Skölj sen bara ngr ggr med osmosvatten. 
 

skall nämnas dock att vid riktigt grönt glas blir ändå inte mätfelet mer än kanske högst 0.01 mg/l (dvs i princip inget ) och inget alls om även det andra glaset är lika grönt. Så försumbart oavsett. 
men då det är enkelt att rengöra så skadar det ju inte. 
 

Jonas

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...