Gå till innehåll

Jebers 425 l


jeber

Rekommenderade inlägg

Jag har hybrid och gillar kombon helt klart. Det blir både bra spridning samtidigt som du har möjlighet till stt justera med LEDen.
Dock har jag ju en "kåpa" ovanför mitt kar så har byggt en egen hybridanordning, som inte är vacker

Spelar ju ingen roll när du kan dölja det så bra är nöjd med min belysning förutom att de inte är så tysta och omständiga att ändra schema på. Men största anledningen till att byta är för det är kul att testa nytt
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det Green hair algae (gröna trådalger tror jag samlingsnamnet är på svenska) så skall det vara mat för städpatrull (turbos, kirurg etc). Har du en städpatrull som inte rör dessa kan det vara bryopsis. 

 

Jag har nyligen avslutat en behandling mot just bryopsis, som är en typ av grön alg, men desto jävligare. Jag behövde kika på algen i mikroskop för att identifiera (de har typ fjäderliknande blad med palmstruktur). 

Jag skulle ta ut dom där pumparna och ge dom ett citronsyrabad omgående. Skrapa inte i karet. Är det bryopsis så kommer minsta lilla cell kunna skapa en ny liten tuss typ 😊

 

Har du fått det på stenar etc är det tyvärr egentligen bara kemisk behandling som kan användas för att faktiskt utrota den. Kan funka att höja mg till höga nivåer mellan 1600-2000 ppm, men långt ifrån alla har framgång med det. Eller ta ut stenen ocu behandla med väteperoxid och mörkläggning (brukar ju sällan vara ett relevant alternativ). Jag lyckades (hittills iaf) genom att behandla med fluconazole. 

 

Men ingen idé att hoppa till den slutsatsen, se om du kan identifiera vad du har. 

 

Här nedan har du mina bilder på gha respektive bryopsis. 

2021-02-14-230609.png

2021-03-02-230008.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

49 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Är det Green hair algae (gröna trådalger tror jag samlingsnamnet är på svenska) så skall det vara mat för städpatrull (turbos, kirurg etc). Har du en städpatrull som inte rör dessa kan det vara bryopsis. 

 

Jag har nyligen avslutat en behandling mot just bryopsis, som är en typ av grön alg, men desto jävligare. Jag behövde kika på algen i mikroskop för att identifiera (de har typ fjäderliknande blad med palmstruktur). 

Jag skulle ta ut dom där pumparna och ge dom ett citronsyrabad omgående. Skrapa inte i karet. Är det bryopsis så kommer minsta lilla cell kunna skapa en ny liten tuss typ 😊

 

Har du fått det på stenar etc är det tyvärr egentligen bara kemisk behandling som kan användas för att faktiskt utrota den. Kan funka att höja mg till höga nivåer mellan 1600-2000 ppm, men långt ifrån alla har framgång med det. Eller ta ut stenen ocu behandla med väteperoxid och mörkläggning (brukar ju sällan vara ett relevant alternativ). Jag lyckades (hittills iaf) genom att behandla med fluconazole. 

 

Men ingen idé att hoppa till den slutsatsen, se om du kan identifiera vad du har. 

 

Här nedan har du mina bilder på gha respektive bryopsis. 

2021-02-14-230609.png

2021-03-02-230008.png

 

Jag läser din tråd så hoppas ju verkligen inte på bryopsis! Får se om jag får tag på ett microskåp :) Ingen verkar vilja äta algerna just nu. Har bara på sanden (+en pump) än så länge så det blir ett rejält vb på måndag. 

Vet du varför du fick just bryopsis?

Jag har aldrig varit med om så mycket alger som nu, vet inte hur det går till. Jag har haft 3 akvarium innan och bara fått cyano. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, jeber skrev:

 

Jag läser din tråd så hoppas ju verkligen inte på bryopsis! Får se om jag får tag på ett microskåp :) Ingen verkar vilja äta algerna just nu. Har bara på sanden (+en pump) än så länge så det blir ett rejält vb på måndag. 

Vet du varför du fick just bryopsis?

Jag har aldrig varit med om så mycket alger som nu, vet inte hur det går till. Jag har haft 3 akvarium innan och bara fått cyano. 

Grönalger kan ju triggas av tex belysning eller god tillgång på näringsämnen. 

Bryopsis kan du bara få om den följer med in i karet som en liftare. Dvs att det följt med på en sten, en fraggplugg eller något dylikt. 

 

Min erfarenhet av bryopsis kommer i sammanfattad version framöver. Men försök som sagt att säkerställa vad det är du har att göra med, men kör pumparna i ett syrabad pronto, och kan du lyfta bort det ur sanden (om det är grönalger) så skulle jag gjort det också. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Grönalger kan ju triggas av tex belysning eller god tillgång på näringsämnen. 

Bryopsis kan du bara få om den följer med in i karet som en liftare. Dvs att det följt med på en sten, en fraggplugg eller något dylikt. 

 

Min erfarenhet av bryopsis kommer i sammanfattad version framöver. Men försök som sagt att säkerställa vad det är du har att göra med, men kör pumparna i ett syrabad pronto, och kan du lyfta bort det ur sanden (om det är grönalger) så skulle jag gjort det också. 

 

då bör det inte vara bryopsis, har inte fixat något nytt på ett bra tag men vem vet. får kolla upp det och köra vb så länge! Tackar för svaret!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
1 timme sedan, kaptenen skrev:

Snyggt!

 

Hur många fiskar har du nu? :) 

Tack :) 

Har 2 bangaier, 2 clowner, 1 wrasse och en kirurg (Zebrasoma desjardinii) har tänkt utöka med en kirurg till. Kommer skaffa en mandarin med när akvariet varit med lite längre. Sen kommer det säkert bli nån till på nått impulsköp :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack  
Har 2 bangaier, 2 clowner, 1 wrasse och en kirurg (Zebrasoma desjardinii) har tänkt utöka med en kirurg till. Kommer skaffa en mandarin med när akvariet varit med lite längre. Sen kommer det säkert bli nån till på nått impulsköp  

Kan stryka wrassen , hitta inte den idag och den är alltid framme vid matning.
  • Ledsen 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

54017df22228a6f6c66a7938a6d57039.jpg

Korallerna har svarat fint på belysningen som jag ändrat/ ökat.. tyvärr algerna med har inte fixat med mikroskop än så vet inte vad det är men ser ut som turbosnäckorna äter det. Får köpa fler och hoppas på det bästa.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8064c026d6a07fbbf4b80ba1ce871fe3.jpg

Euphyllian har växt lite för bra så jag fick bygga om lite.
Min Duncan har bråkat och vill inte riktigt men den visar tecken på att den lever. Har svårt ha jämnt nitrat kanske därför.
Gröna algerna är kvar, har varit sjuk men kanske kommer iväg imorgon så jag kan utöka städpatrullen

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

PO4 0.05 har haft slut på tester så det var ett bra resultat

Ph 8.5 undrar varför det är så högt? Köpte en wrasse i fredags men den försvann efter ett dygn.. kan det varit för stor pH skillnad i vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, jeber skrev:

PO4 0.05 har haft slut på tester så det var ett bra resultat emoji4.png

Ph 8.5 undrar varför det är så högt? Köpte en wrasse i fredags men den försvann efter ett dygn.. kan det varit för stor pH skillnad i vattnet?

Wrassar har en tendens till att gömma sig i sanden. Min banangylta dök upp först efter några dagar efter att jag släppt i honom 😊

Vad använde du för att testa pH med? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Wrassar har en tendens till att gömma sig i sanden. Min banangylta dök upp först efter några dagar efter att jag släppt i honom 😊

Vad använde du för att testa pH med? 

Får hoppas på det. såg fisken första dygnet sen borta. Jag mäter med en MILWAUKE köpt från akvariebutik. Förmodar att den inte visar helt rätt men brukar ligga stabilt på 8.2-8.3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...