Gå till innehåll

Seg röd mangrove


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

Jag har haft ett skott röd mangrove i flera månader nu men har inte sett någon som helst förändring, iaf inte åt det positiva. 

 

Jag tycker att det jag läst är motsägelsefullt, ena säger mycket ljus, andra säger mindre ljus. Ena säger bara miracle mud, andra säger sand går jättebra 😊

 

Först satt mitt skott i överrinningen till mitt fraggkar, där hade den lite grövre substrat och satt knappt under 4 t5 rör (i ena änden av dessa). 

För ca 1,5 månad sedan startade jag min dsb i sumpen och flyttade den då dit. Sedan dess sitter den snett under en ai prime fuge. Den får alltså, som kanske syns på bilden, gott om ljus. 

Sanden i dsbn var ju död och jag förstår att det påverkar själva näringstillgången. Det lilla skott som den hade i toppen har blivit alltmer rött och verkar nästan vissnat. 

Den hade inte mer än två rötter, så str säga, och jag vågar inte dra upp och kika om det skett någon utveckling, i risk att sabba för den än mer än jag eventuellt redan gjort. 

 

Finns någon med tips på hur jag ska göra för att lyckas? 

 

Notera att denna inte är till för att effektivisera näringsexporten utan enbart är tänkt som en estetisk detalj för egen del 😊

20201011_005229.jpg

20201011_005243.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker den ser helt ok ut,men jag är ingen expert. Har 3 stycken i sumpen med dsb som i början såg ut som din gör. Men har nu växt till sig så det är 4-5 blad på varje.        Dom växer väldigt sakta,jag har haft mina ca 1 år.

Tipset jag kan ge är att duscha av bladen ibland med en blomspruta med vanligt vatten för att få bort saltavlagringar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Ronny Rodhe said:

Tycker den ser helt ok ut,men jag är ingen expert. Har 3 stycken i sumpen med dsb som i början såg ut som din gör. Men har nu växt till sig så det är 4-5 blad på varje.        Dom växer väldigt sakta,jag har haft mina ca 1 år.

Tipset jag kan ge är att duscha av bladen ibland med en blomspruta med vanligt vatten för att få bort saltavlagringar.

Tack för svar! 

Jag brukar duscha den med jämna mellanrum. Dock har sen ju inte, till synes, växt en enda millimeter sen jag fick den. Och en liten ful fläck på sitt ena futtiga blad har den fått. Kanske överexponering under lampan. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , kaptenen said:

Hellre mindre mängd ljus och öka än för mycket ljus och bränna sönder på en gång. Sen handlar det om du vill minska effektiviteten på refugiet som blir en konsekvens av minskat ljus :)

 

Men jag borde ju isf kunna sätta den på annan plats i refugiumet, i utkanten typ 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...