Gå till innehåll

Cyano


Pelle79

Rekommenderade inlägg

Hej

Finns det någon som har god idé hur man blir av med cyano? Sitter här och letar på företagsakvariums hemsida vad som kan vara bra.

på vissa ställen har jag hört att ett kraftigt uvcfilter ska hjälpa. Vissa pratar om nitrat värdet. Sen finns det red slaim remover och andra medel.

en del säger att bättre belysning ska hjälpa....
om man ska ha upp enbart nitrat värdet finns det något medel för det? 
Har ni några goda råd 

mvh Pelle
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Röra om i sanden dagligen bör förebygga. Jag har även blivit av med röd cyano tillfälligt genom mörkläggning flera dagar och dosering av ättika som kolkälla. När jag kom upp i höga doser ättika försvann plötsligt cyanon och skummarkoppen fylldes med rött avskum. Tyvärr kom cyanon sedan tillbaka igen efter några veckor så fort jag minskade på ättikadosen.

 

Höja nitraten hjälpte inte alls för mig, men det går att göra med natriumnitrat från kryddhyllan i mataffären. Lös upp en 40g-påse i 5 dl vatten, av den lösningen bör 10ml i 100l akvarievatten höja NO3 5ppm (ungefärliga siffror).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Pelle79 said:

Om man rör om i botten.... sprider man inte ut det mer?

Kanske, men jag gissar att den sprider sig oavsett. Men det är säkert bäst att först mörklägga så cyanon försvinner, och därefter röra om för att hindra den från att komma tillbaka.

2 hours ago, Pelle79 said:

Har du testat red slaim remover?

Nej det får bli sista utvägen, är lite (kanske obefogat) rädd för sådana kemikalier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Pelle79 said:

Fosfat 0.01

Nitrat mellan 0.00- 0.25 

enligt red sea test

Då hade jag testat att höja nitraten. Jag har försökt röra om, suga ut, mörkläggning, svälta ut cyano, justera ljuset, men cyanon har alltid kommit tillbaka tills jag började dosera nitrat för att få en högre nitrat/fosfat-kvot. Jag doserar KNO3.

 

Börja med att öka matningen, du har ju väldigt låga näringsvärden. Dosera sedan om du fortsatt har en skev nitrat/fosfat-kvot.

Ändrat av PerS
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som om du ligger nära vad man kallar nollade näringsvärden. Kör en 48 till 72h mörkläggning och mät sedan värdena igen. Min erfarenhet är att det frigörs mycket fosfat och nitrat vid mörkläggning trots liten mängd cyano eller andra alger. Justera över några dagar upp till No3 2-5 och Po4 0.03-0.05. Har själv använt denna metod några gånger med fina resultat. Tycker för övrigt att man ska undvika alla "problemlösare på flaska". Om det är gift för alger lär det även vara det samma för koraller eller goda bakterier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, KMG said:

Ser ut som om du ligger nära vad man kallar nollade näringsvärden. Kör en 48 till 72h mörkläggning och mät sedan värdena igen. Min erfarenhet är att det frigörs mycket fosfat och nitrat vid mörkläggning trots liten mängd cyano eller andra alger. Justera över några dagar upp till No3 2-5 och Po4 0.03-0.05. Har själv använt denna metod några gånger med fina resultat. Tycker för övrigt att man ska undvika alla "problemlösare på flaska". Om det är gift för alger lär det även vara det samma för koraller eller goda bakterier.

Ska det vara så mörkt att man måste fästa presenning om det eller räcker det med att släcka belysningen? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...