Gå till innehåll

Hur blandar man saltvatten?


hecyhook

Rekommenderade inlägg

Dumma frågor, men tur att jag håller mig i nybörjarhörnan då ☺️

 

Funderingar kring hur man blandar till saltvattnet.

 

Har köpt en OSMO... Så osmovatten i en dunk. Sen då?

Värma upp med dopvärmare till viss temperatur och sen tillsätta saltet? Hur länge skall det stå och "blandas" innan vattenbytet?

 

Hur länge kan "färdigt" osmo vatten stå innan man blandar iordning det med salt? Blir det förstört om det står någon/några dagar?

 

Är det bästa vid vattenbytena att tömma / tillsätta i akvariumet eller i sumpen?

 

Vid nystart av akvariumet (350 liter). Kan jag blanda saltet direkt i akvariumet då efter att ha tillsatt osmovattnet eller ska jag blanda iordning med rätt mängd salt innan jag tillsätter vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan värma vattnet med en doppvärmare innan du häller i saltet. Det löser sig lite lättare om vattnet är varmare, osmosen kör du på kallvatten så vattnet kommer vara väldigt kallt när det är nyproducerat. Hur länge det blandas varierar men efter 1-2 timmar brukar det vara helt bra, med ett stark pump kan du nog göra det mycket fortare. Du ska inte kunna se något oupplöst salt på botten.

 

Osmosvattnet kan förvaras länge, om du har en dunk med lock kan du nog förvara det i månader om du önskar.

 

Det fungerar bra att tillsätta det nya vattnet var som, men kan man välja så är sumpen lite bättre i de flesta fall. Men det har rätt liten betydelse från min erfarenhet.

 

Du kan  blanda direkt i akvariet, men se till att du har kraftig cirkulation för annars kan saltet samla sig som en stor kaka på botten som stelnar och då kan alla möjliga problem resultera. Tips är att hälla det i små omgångar och inte allt på en gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, hecyhook said:

Dumma frågor, men tur att jag håller mig i nybörjarhörnan då ☺️

 

Funderingar kring hur man blandar till saltvattnet.

 

Har köpt en OSMO... Så osmovatten i en dunk. Sen då?

Värma upp med dopvärmare till viss temperatur och sen tillsätta saltet? Hur länge skall det stå och "blandas" innan vattenbytet?

 

Hur länge kan "färdigt" osmo vatten stå innan man blandar iordning det med salt? Blir det förstört om det står någon/några dagar?

 

Är det bästa vid vattenbytena att tömma / tillsätta i akvariumet eller i sumpen?

 

Vid nystart av akvariumet (350 liter). Kan jag blanda saltet direkt i akvariumet då efter att ha tillsatt osmovattnet eller ska jag blanda iordning med rätt mängd salt innan jag tillsätter vattnet?

Kika på denna video från BRStv. "Top 24 salt mixing mistakes"

De radar upp exempel i 24 minuter. Sen är du expert på ämnet 😅👍

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...